Puzzle & Dragons Z + Puzzle & Dragons Super Mario Bros. Edition | Gamer.nl

Met het nieuws dat Nintendo ook games voor mobiele apparaten gaat maken in het achterhoofd, is het eigenlijk niet meer dan logisch dat veel populaire apps ook de overstap maken naar Nintendo’s spelcomputers. Waarom eigenlijk ook niet? De 3DS is minstens zo draagbaar als een telefoon en met twee schermen bovendien een stuk overzichtelijker.

Puzzle & Dragons is zo’n bijzonder geschikte kandidaat voor een overzetting naar de 3DS. In Japan staat deze app al jaren bovenaan in de ranglijsten en dat is vooral te danken aan de combinatie van ogenschijnlijk simpele gameplay gemixt met complexe rpg-elementen. Puzzle & Dragons vergelijken met Bejeweled of Candy Crush kan tot op zekere hoogte, maar daarmee zou je deze serie ook ernstig tekort doen. Ook in dit spel verplaats je gekleurde symbooltjes op zo’n manier dat drie dezelfde kleuren aan elkaar grenzen, maar in Puzzle & Dragons schuilt hier verborgen diepgang achter.

Media has no description

Ballen in vormen

Deze symbolen worden orbs genoemd en kunnen vanaf de ene naar de andere kant van het scherm versleept worden om combinaties te maken. Tijdens dit proces worden alle andere orbs die in de weg liggen ook verschoven waardoor met handige manoeuvres L- of T vormige samenstellingen van één kleur gemaakt kunnen worden. Helemaal mooi wordt het wanneer er meerdere kleuren tegelijk met elkaar in contact komen of wanneer orbs op zo’n volgorde verdwijnen dat er nieuwe kleurencombinaties ontstaan.

Die verschillend gekleurde orbs zijn gekoppeld aan aanvallen van dezelfde gekleurde draken die de speler in zijn team heeft. Met welke kleur er aangevallen wordt, is belangrijk om in het achterhoofd te houden, omdat er ook een steen-papier-schaar principe aanwezig is waarin water-, vuur-, en grasdraken tegen elkaar uitgebalanceerd worden.

Media has no description

Pokémon én Mario

Puzzle & Dragons Z en Puzzle & Dragons Super Mario Bros. Edition zijn twee complete Puzzle & Dragons-spellen voor de prijs van één. Z is de traditionelere van het stel. Met een verhaallijn waarin de wereld gered moet worden van een kwaadaardige organisatie en een jonge drakentemmer die erop uit wordt gestuurd om de wereld te redden doet deze uitvoering nog het meeste denken aan Pokémon. Het spel introduceert met een prettig tempo nieuwe elementen en weet met de opzwepende muziek en geluidseffecten precies de juiste snaar te raken. Puzzle & Dragons Z voelt al na een paar kerkers vol draken als een avontuurlijke Japanse rpg.

De Super Mario Bros. Edition kent een typisch Mario-verhaal waarin Peach door Bowser wordt ontvoerd met als twist dat er geen kleurrijke platformlevels doorlopen moeten worden, maar Puzzle & Dragons-kerkers overgoten in een Mario sausje. Goomba’s, Koopa Troopa’s en Bloopers als tegenstanders doen mi chien vermoeden dat dit het perfecte startpunt is voor beginners op het gebied van Puzzle & Dragons, maar niets is minder waar. De Mario Edition wordt al veel te snel genadeloos moeilijk.

Media has no description

Harde les

Die uitschieters in de moeilijkheidsgraad zijn vervelend, maar zorgen er wel voor dat je veel tactischer moet gaan spelen. De beste kleurencombo’s voor de juiste situatie herkennen, weten welke wezens je mee moet nemen in de levels en waar je verdiende items in moet investeren zijn maar een paar van de dingen die je bij deze harde le en leert. Het blijft alleen jammer dat de Super Mario Bros. Edition uiteindelijk niet veel meer is dan gewoon Puzzle & Dragons in een nieuw jasje. Met de geniale verhalen van andere Mario-rpg’s in het achterhoofd, is het teleurstellend dat dit in feite gewoon een reskin is. Op de bekende vijanden, geluiden en omgevingen na is hier eigenlijk weinig écht Mario aan.

Puzzle & Dragons Z komt daardoor beter uit de verf. Het grootste verschil tu en de twee versies is dat je niet meerdere levens hebt voor levels in Z, maar omdat dat spel op een wat kalmer tempo moeilijker wordt, is dat niet zozeer een probleem. Ook fijn is het feit dat de microtransacties die een grote rol spelen in de mobiele versie hier nergens te vinden zijn.