Puzzle Dimension | Gamer.nl

Puzzle Dimension | Gamer.nl

Met de overdaad aan Match-3-spelletjes is de puzzelgame veranderd in het geestdodend zoeken naar drie gelijkgekleurde diamantjes in een speelveld. Met Puzzel Dimension verschijnt eindelijk weer eens een puzzelgame die de speler serieus neemt. Puzzel Dimension stelt het ruimtelijk inzicht op de proef, vraagt de speler vooruit te kijken en met creatieve oplo ingen te komen. Met een uitgekiende leercurve slaagt het spel erin nooit onbehapbare barrières op te werpen, maar tegelijk is er geen puzzel die je met twee vingers in de neus uitvoert. Telkens is er wel een kleine afwijking van het bestaande paradigma die het spel honderd puzzels lang uitdagend houdt.

Bal rollen

Het basisconcept van Puzzle Dimension is oersimpel: verzamel alle zonnebloemen door met een bal door de levels de rollen. De bal kan alleen naar naburige tegels rollen, of over één tegels dan wel afgrond ter grootte van één tegel heen springen. De uitdaging komt door de tegels met bijzondere eigenschappen, zoals poreuze tegels waar je maar één keer op kunt staan, ijstegels die de bal door laten rollen of zandtegels, van waaraf je alleen kunt springen.

Aanvankelijk spelen de puzzles zich af in een plat vlak, wat ze vrij overzichtelijk en behapbaar houdt. Latere levels zijn echter driedimensionale figuren waar je overheen en langsop rolt. Door over het randje te rollen, kun je ineens op hele andere locaties in de puzzel terechtkomen. Dit vergt aardig wat ruimtelijk inzicht, maar de vrij bestuurbare camera helpt om in te schatten waar je terecht zult komen. Dat de camera afzonderlijk van de bal bestuurd moet worden, maakt het spel echter wel wat minder toegankelijk voor de beginnende gamers.

Ontpixelen

Ook audiovisueel weet Puzzle Dimension de juiste snaar te raken. Voor een indie-game van slechts een tientje, ziet het spel er weergaloos uit. Vooral mooi is het pixel-effect waaruit de tegels en objecten aanvankelijk bestaan. Zodra je er in de buurt komt, spatten de pixels uiteen en wordt de echte figuur zichtbaar. Buiten dat dit een mooi visueel effect geeft, maakt het ook meteen duidelijk waar je al geweest bent en waar niet. Tegelijk met de visuele verandering, past ook de muziek zich aan aan het ‘ontpixelen’ van de spelwereld. De deuntjes op de achtergrond klinken aanvankelijk als 8-bit muziek, maar worden langzaam maar zeker steeds eigentijdser.

Puzzle Dimension draait nooit om snelheid of reactievermogen. Elke puzzel kun op je dooie gemakje voltooien. Wanneer je eenmaal alle puzzels hebt afgerond, is het wel mogelijk om betere scores neer te zetten en daarbij komt een snelle afronding om de hoek kijken. Door namelijk grote delen van de levels snel achter elkaar te ‘ontpixelen’, bouw je combo’s op die de score vermenigvuldigen. Een hoge score halen betekent niet alleen dat je de puzzel zo snel mogelijk moet afronden, maar vraagt soms ook voor alternatieve oplo ingen waarbij een groter deel van de puzzel met de bal beroerd wordt.

Good Company

Met zijn debuutgame heeft Doctor Entertainment meteen een goed visitekaartje afgegeven. De twee oprichters van deze studio werkten eerder aan topgames als Battlefield: Bad Company en The Chronicles of Riddick: A ault on Dark Athena, wat af te lezen is aan de technische fine e en bijzondere afwerking van het spel. Maar in Puzzle Dimension kunnen ze iets kwijt wat niet mogelijk is als programmeerslaaf bij een grote firma: creativiteit. Want creatief is Puzzle Dimension zeker. De basis vinden we weliswaar in de jaren negentig, maar door de formule naar drie dimensies te tillen ontstaat een verslavende puzzelgame die de hersens serieus laat kraken, maar wel zonder dat het pijn doet.

Puzzle Dimension is voor €9,99 te downloaden via Steam. Daar is ook een gratis demoversie van het spel beschikbaar.