None

Puyo Puyo Tetris

Goed gevulde blokkendoos

Geschreven door Michel Musters op

• Het spelprincipe van Tetris is zo geperfectioneerd dat er weinig fout mee kan gaan en Puyo Puyo blijkt een prima toevoeging. Het geheel verdient echter extra bejubeling vanwege de vele modi en opties die het spel rijk is. Vooral de verhaalmodus is een fijne manier om tijd in de game te steken en er goed in te worden, al zijn de dialogen al snel eentonig.
    Score: 80 Uitstekend
    • Erg compleet pakket met veel modi, offline en online multiplayer werkt goed, vrolijke presentatie
    • Tekst in verhaalmodus kan langdradig overkomen
Puyo Puyo Tetris is in Japan een bekend fenomeen, maar hier in Europa is de franchise nooit echt doorgebroken. Het betreft een fusie tussen het welbekende puzzelspel met naar beneden vallende blokken en een soortgelijke puzzelgame van Sega met schattige blobjes, genaamd Puyos.

Nu de nieuwste editie van de game kort na de lancering van de Switch verschijnt, is dat een unieke kans voor Sega (en in Europa Deep Silver) om de franchise ook in het Westen te laten slagen. Rond de lancering van een nieuwe console hebben gamers immers nog minder keuze qua beschikbare games en krijgen ook de wat onconventionelere spellen meer aandacht.

None

Twee games in één

In feite moet je rekening houden met de spelregels van twee verschillende games wanneer je Puyo Puyo Tetris speelt. Enerzijds heb je het welbekende Tetris, waarbij je rijen blokken opstapelt zonder gaten ertussen te laten vallen om ze zo weer te laten verdwijnen. In Puyo Puyo moet je vier ‘blobjes’ van dezelfde kleur tegen elkaar aanzetten. Dat lijkt in eerste instantie wellicht nagenoeg hetzelfde spelprincipe, maar vergt toch een andere manier van tactiek wanneer je ze op je speelveld plaatst.

Ga maar na: in Tetris maakt het niet uit wat voor kleuren de blokken hebben, zolang je maar horizontale rijen maakt. In Puyo Puyo moet je vier blobjes van dezelfde kleur naast elkaar krijgen, maar is het weer niet belangrijk of dat horizontaal of verticaal is. Als je in Puyo Puyo Tetris een aantal keer tussen de verschillende principes schakelt, dan merk je pas hoe anders je brein met deze spelregels omgaat.

None

Wat een verhaal

Om aan deze verschillende speelstijlen te wennen, doe je er goed aan om de verhaalmodus door te spelen. Er zijn wat tutorials, maar de verhaalmodus bouwt de verschillende opties van de twee spelprincipes geleidelijk op, wat ervoor zorgt dat je spelenderwijs kennis opdoet. Het verhaal bevat tien hoofdstukken met elk tien missies en biedt dus voldoende content om een aantal dagen bezig te zijn. Daarbij loopt de moeilijkheidsgraad verder in het spel behoorlijk op, maar is er een handige extra optie waarmee je puzzels kunt overslaan als je drie keer faalt. Fanatieke spelers zullen hier niets van moeten weten, maar we merkten toch dat het ervoor zorgt dat we nooit lang gefrustreerd zijn en het leuk blijft om het spel voor langere periodes te spelen.

De verhaalmodus is in feite een lange reeks potjes Tetris en Puyo Puyo tegen de computer, aan elkaar geregen door een niet bijster spannend verhaal dat wordt uitgebeeld met tekeningen van schattige Japanse personages en iets te veel tekstblokken. Wij drukten die teksten eigenlijk al vrij snel door om bij de volgende puzzel te komen. Het zal per speler verschillen, maar het verhaal zelf was voor ons in ieder geval nooit een motivatie om door te spelen en stond na verloop van tijd ons spelplezier zelfs een beetje in de weg. We willen gewoon puzzelen, niet saaie dialogen lezen.

None

Veel opties

Buiten de verhaalmodus is er echter nog heel veel content om de tanden in te zetten. De standaard arcademodus laat je tegen de computer, maximaal drie andere spelers op de bank of online strijden in jouw favoriete puzzelgame (Tetris, Puyo Puyo of een combinatie ervan). In de Swap-modus moet je zelfs tijdens een potje wisselen tussen de puzzelspellen en dat is dus weggelegd voor spelers met meer ervaring. Fusion laat zowel Tetris-blokken als Puyos op je speelveld vallen, wat de uitdaging nog groter maakt. Party Mode is een verrassende toevoeging waarbij verschillende blokken of Puyos speciale krachten hebben, zoals explosies.

Natuurlijk kun je ook gewoon in je eentje een ‘endless’ potje doen, waarbij je Tetris of Puyo Puyo speelt tot de blokken de bovenkant van het scherm aanraken (of, als je echt goed bent, tot je na uren jezelf uit verveling maar af laat gaan). Dit is de puurste vorm van beide puzzelspellen en een lekkere tijddoder, zeker wanneer je de draagbare Switch meeneemt voor onderweg.

None

Online werkt zover we hebben kunnen testen prima. De game was al geruime tijd uit in Japan en we hebben geen serverproblemen ervaren. Je kunt kiezen tussen free play, waarbij je potjes tegen anderen speelt, of Puzzle League, want in feite de ranked modus is. Ook online kun je weer allerlei regels instellen zodat je Puyo Puyo altijd precies speelt zoals jij dat graag doet.

Puyo Puyo Tetris is verkrijgbaar voor zowel PlayStation 4 als Switch en hoewel we alleen laatstgenoemde versie hebben gespeeld, durven we te zeggen dat de game baat heeft bij een draagbare console. Het is deels onderbuikgevoel, deels gemak, maar dergelijke puzzelspellen werken wat ons betreft net even lekkerder op een draagbare console of handheld. Even snel een potje tussendoor in de trein of bus spelen bijvoorbeeld, of tijdens de lunch op werk of school. Maar waar je Puyo Puyo Tetris ook speelt, je bent verzekerd van een goed uitgewerkte puzzelgame met een overdaad aan opties om je lang zoet te houden.

Puyo Puyo Tetris is nu beschikbaar voor Nintendo Switch en PlayStation 4. Gamer.nl speelde de Switch-versie voor deze recensie.

Nieuwe beelden en info Darksiders 3 verschenen E3 Coliseum brengt panels met ontwikkelaars naar E3
1