Top op heden werden physics engines vooral gebruikt om dode tegenstanders realistisch op de grond te laten vallen. Echt veel merkte je er niet van en de gameplay werd er niet beter door, maar het stond wel leuk op de achterkant van de doos. Inmiddels zijn de physics engines sterk verbeterd, vooral de geprezen Havok Engine weet de wetten van de natuurkunde nauwkeurig te simuleren. Het was dan ook een kwestie van tijd voordat de physics echt met de gameplay geïntegreerd zouden worden, maar met Psi-Ops: The Mindgate Conspiracy van Midway, is het eindelijk zo ver!

In Psi-Ops draait alles om zogeheten Psi-Powers, speciale krachten die met behulp van het menselijke brein uitgevoerd worden. Het spel wordt gespeeld vanuit derde persoonsperspectief en verschilt qua besturing niet veel van de andere games in het genre. Nick Scryer is de naam van het kereltje dat je zult besturen. Zijn hersens zijn onlangs geformatteerd en van nieuwe herinneringen voorzien. Door deze nieuwe herinneringen denkt Nick dat hij een terroristenbestrijder is, die de terroristische organisatie The Movement omver moet werpen.

Aanvankelijk heb je nog niet de beschikking over de Psi-Powers en zal je een vertrouwd arsenaal aan wapens moeten gebruiken om tegenstanders uit de weg te ruimen. Na een half uurtje spelen krijg je de eerste Psi-Power tot je beschikking en net wanneer je deze helemaal onder de knie hebt, zal je de volgende speciale kracht voor je kiezen krijgen. De Psi-Powers verkrijg je op vaste momenten in het spel. Nick krijgt een soort flashback van het uitgewiste verleden en doorloopt vervolgens de training van deze Psi-Power, waarna deze ook in het heden tot je beschikking komt. De volgende Psi-Powers krijg je gedurende het spel tot je beschikking:

Telekinesis

De eerste Psi-Power die je tot je beschikking krijgt, is ook meteen de leukste: Telekinesis. Hiermee kun je van op afstand objecten optillen en weggooien. Je kunt hiermee bijvoorbeeld kisten, tonnetjes en gasflessen naar het hoofd van je tegenstander gooien. Wat nog leuker is, is de tegenstander zelf optillen en tegen de muur of in de afgrond werpen. Telekinesis kan echter ook voor verdedigende doeleinden gebruikt worden. Door een object tussen jou en de tegenstander in te bewegen, kun je voorkomen dat je onder vuur genomen wordt. De derde manier waarop Telekinesis te gebruiken is, is transport. Door zelf op een object te gaan en dit object op te tillen, kun je op plaatsen komen die anders niet bereikbaar zijn.

Remote Viewing

Met Remote Viewing ben je in staat om te zien wat er in de kamer naast je gaande is. De voorkennis van de aanwezige objecten en tegenstanders zorgt ervoor dat je nog zelden voor verrassingen zult komen te staan. Je kunt je met Remote Viewing enkel door deuren begeven, muren vormen helaas nog steeds een obstakel. Ook kun je met Remote Viewing in de andere kamer wachten tot de kust veilig is, en vervolgens pas naar binnen lopen.

Mind Drain

Om je Psi-Powers te kunnen gebruiken dien je te beschikken over genoeg Psi-Energy. Deze energie kun je in de vorm van power-ups in de levels vinden, maar dit is veelal niet voldoende om je lekker uit te kunnen leven. Gelukkig kun je met Mind Drain de Psi-Energy uit je tegenstanders zuigen. Door ze helemaal leeg te persen zal het hoofd van je tegenstander exploderen en zal je eigen Psi-Energy weer gevuld zijn. Je kunt zowel Mind Drain toepassen op levende als dode tegenstanders, al zal een kwieke tegenstander heel wat meer energie opleveren dan eentje die al het loodje gelegd heeft.

Mind Control

Na Telekinesis is Mind Control één van de leukere Psi-Powers. De naam zegt het op zich al: het besturen van de geest van een tegenstander. Om Mind Control toe te passen, dien je de tegenstander te kunnen zien en op hem te mikken. Vervolgens druk je om de Mind Control toets om in zijn geest te kruipen. Je kunt de tegenstander vervolgens gewoon besturen en zijn wapens gebruiken, maar hebt geen beschikking meer over andere Psi-Powers. Voordeel is wel dat je ongezien tussen andere tegenstanders door kunt lopen en ze vrij gemakkelijk neer kunt leggen. Ook is het leuk de controle te nemen over een tegenstander en deze in een ravijn laten lopen.

Aura View

Aura View laat je toe dingen waar te nemen die in de normale wereld niet zichtbaar zijn. Zo kun je onder andere zien welke objecten bij elkaar horen (als een sleutel op een slot) en voetsporen zien waar in het verleden mensen gelopen hebben. Minder leuk zijn de spookachtige wezens die je met Aura View kunt waarnemen en die je liever wilt ontwijken. Wanneer je er per ongeluk toch in de buurt komt, betreden ze de reële wereld en blijken het taaie klanten.

Pyrokinesis

Met Pyrokinesis kun je in een handomdraai een vuurzee op je tegenstanders afvuren. Het kost behoorlijk wat Psi-Energy, maar je legt er dan ook gemakkelijk een hele kolonie tegenstanders mee neer. Ook explosieve objecten in de omgeving zullen vlam vatten en exploderen, waardoor een gemikte Pyrokinesis-aanval een flinke kettingreactie kan veroorzaken. Een aardige aanvulling op je gewone wapenarsenaal en erg handig wanneer de ammunitie op is.