In de eerste Prototype speelden we met Alex Mercer, een man die als half-mutant opstond uit de dood om de neerval van New York te aanschouwen. Wat er voorafgaand aan zijn dood precies gebeurde, kon Alex zich niet herinneren, maar dat zijn verleden en het steeds verder verspreidende virus met elkaar te maken hadden was wel duidelijk. Nieuw hoofdpersoon James Heller heeft wat minder last van amnesie. Zijn vrouw en kinderen zijn door het virus gedood en de verantwoordelijke man heeft van hem een monster gemaakt. Als het aan Heller ligt zal die man, Alex Mercer, dan ook sterven.

Rood, Groen en Geel

Je speelt in Prototype 2 dus niet meer met Alex Mercer, maar uit een korte speelsessie blijkt dat dit eigenlijk niets uitmaakt. Heller heeft alle krachten van zijn vijand gekregen, al weten we nog niet waarom, en dus kunnen we New York weer ouderwets onveilig maken. Prototype speelde zich nog enkel af op Manhattan, maar nu is een groter deel van de stad aan de beurt. Dit is opgedeeld in drie stukken. Het door het virus verwoeste centrum van New York staat bekend als de Red Zone en is volledig in de klauwen van vele mutanten. Omgekeerd is er de vrijwel virusvrije Green Zone, waar het voor Heller minstens zo gevaarlijke Blackwatch-leger de dienst uitmaakt. Daar tussenin valt een gele zone, het quarantaine gebied voor iedereen die Manhattan weliswaar heeft weten te ontsnappen, maar die mogelijk alsnog geïnfecteerd zijn. De ons getoonde demo speelt zich af in die laatste zone.

Een helikopter vliegt voorbij het dak waar Heller opstaat. Het voertuig negeert ons voorlopig, maar dat maakt eigenlijk ook niet uit. Heller kan zich met behulp van zijn krachten vermommen als Blackwatch-soldaat en springt van het metershoge dak af, om zonder enig probleem op straat te landen. Al lopend over straat valt op hoe de bewoners van de gele zone, allen met een mondkapje op tegen het virus, tegen Blackwatch aankijken, want iedereen doet een stap opzij als we voorbijlopen. Sowieso valt op dat de stad iets levendiger overkomt. Zo staat een prediker op straat iedereen die het wil horen over al het slechte van Blackwatch te vertellen. Dat hoeven we in onze vermomming niet te pikken. Heller tilt de man met een enkele arm een halve meter in de lucht. De Prototype-ontwikkelaars vinden het een mooie gelegenheid om te tonen dat het ditmaal mogelijk is opgepakte burgers ook op de grond terug te zetten, al zijn ze wel zo sadistisch om dit vanaf het randje van een dak te doen zodat de arme man te pletter stort.

Tussen de mensen

Terug op de begane grond is het tijd om een missie uit te voeren. Aan de rand van de straat zijn enkele wetenschappers aan het virus overleden mensen aan het onderzoeken. Het doel is om deze wetenschappers allemaal te doden, maar helaas worden ze vergezeld door soldaten. Nog altijd in vermomming lopen we op de heren af. In Prototype 2 is het nog makkelijker om een missie ongezien uit te voeren. Met de nieuwe Awareness-visie kunnen we precies zien welke vijanden door geen andere tegenstander in de gaten worden gehouden, waardoor we precies kunnen uitpuzzelen in welke volgorde we ze met onze speciale krachten dienen te absorberen.

Maar de taak kan natuurlijk ook met grof geweld opgelost worden. De wetenschapper aan de andere kant van het hek waar we staan komt daar snel achter als Heller met een ogenschijnlijk simpele sprong op hem afkomt. Onmiddellijk zijn alle vijanden zich van hem bewust en breekt er een vuurgevecht uit. Een passerende helikopter wordt echter vanuit de lucht gekaapt en Heller maakt dankbaar gebruik van diens wapens om alle vijanden beneden hem te doden. Als ze er toch in slagen de helikopter te vernietigen zijn de wetenschappers al dood en gebruikt Heller zijn mogelijkheden om door de lucht te zweven om weg te komen.

Tankkanon

Vanaf het dak waarop we dekking zoeken zien we de laatste wetenschapper, omsingeld door meerdere soldaten en zelfs een tank. Het is een situatie die prima geschikt is voor de gemuteerde armen van Heller. Waar het in de eerste Prototype nog nodig was om via de vierpuntsdruktoets tussen de verschillende wapens te wisselen, kun je nu twee knoppen gebruiken om te schakelen tussen favorieten uit het wapenarsenaal. Dat komt goed uit; de klauwen van Heller zijn wellicht effectief tegen de soldaten, maar de hamervuist heeft toch de voorkeur bij een tank. Niet dat die tankbestuurder enkel Hellers speeltjes te vrezen heeft, want na een paar klappen klimt de hoofdpersoon op de tank, om deze vervolgens met zijn eigen afgerukte kanon aan gort te slaan.

In het gevecht met de resterende soldaten krijgen we een goed beeld van het verbeterde vechtsysteem. Een speciale aanval met de klauwen zorgt er bijvoorbeeld voor dat vijanden enkele meters voor ons door stekels uit de grond worden gespietst. En vijanden met raketwerpers, die dankzij hun laserlichten onmiddellijk opvallen, krijgen hun eigen aanval teruggestuurd als deze afkaatsen op het schild dat Heller met zijn armen weet te vormen. Een beter ontwijksysteem en naar het lijkt ook een efficiëntere manier om op vijanden te focussen, laten de gevechten bovendien wat meer gecontroleerd lijken. Een grote verbetering ten opzichte van het origineel, dat met grote aantallen vijanden snel onoverzichtelijk werd.

Black Ops

Als de rust weer is wedergekeerd, vermomt Heller zich als een door hem geabsorbeerde wetenschapper. Zo krijgen we een eerste blik op het zijmissiesysteem. Zijmissies worden in Prototype 2 geactiveerd door in vermomming naar over de stad verspreide radarwagens te gaan en die te hacken. Heller krijgt op die manier toegang tot het Black Ops-netwerk van Blackwatch. De missies die daarna volgen, zoals het absorberen van specifieke soldaten of het vernietigen van een basis, vullen uiteindelijk een specifieke casefile aan. Door het voltooien van deze groep missies speelt Heller uiteindelijk mutaties vrij die door de ontwikkelaars vergeleken worden met perks uit bekende shooters. Helaas konden we daarvan nog geen voorbeelden zien, maar het systeem klinkt als een goede manier voor het belonen van spelers die veel zijmissies doorlopen.

In de laatste momenten die we van Prototype 2 zien laat Heller, wederom vermomd als wetenschapper, een in een kooi gevangen mutant los. Als het monster ontsnapt wordt de achtervolging ingezet, totdat Heller een opgepakte auto tegen de mutant aangooit. In het korte gevecht verliest het monster zijn armen aan de klauwen van Heller, om ze vervolgens in zijn gezicht teruggegooid te krijgen. Ook de inmiddels aangekomen militairen komen er niet goed vanaf wanneer Heller de raketwerper van een helikopter afrukt en hen er mee beschiet. Het moge duidelijk zijn, Prototype 2 laat de speler weer een mooi zooitje van New York maken.

Volg de Gamescom 

op Gamer.nl