Pro Gamer Manager

Pro Gamer Manager

E-sportkampioen met rsi

Geschreven door Sander Hölsgens op

• Pro Gamer Manager had een fijne variant op Game Dev Story kunnen worden. Omdat je keuzes en harde werk geen zichtbare resultaten opleveren, is dit niet meer dan een klikfestijn zonder de voldoening en progressie die managergames de moeite waard maken.
    Score: 45 Slecht
    • Zonder vaardigheden de beste in de e-sport worden
    • Willekeur en gebrek aan relevante opties

Pro Gamer Manager had alle kanten op kunnen gaan. Het had de e-sportvariant op Game Dev Story kunnen worden; de spot kunnen drijven met ijdele streamers; je de fijne kneepjes van gamen op topniveau kunnen leren; de drank- en drugsproblematiek kunnen uitbuiten; de psychologische gevolgen van topsport, geld en faam kunnen blootleggen; de diepte van een Football Manager kunnen opzoeken; et cetera.

In plaats daarvan doet Pro Gamer Manager een poging om mathematische formules van alle logica te ontdoen. Oftewel, waar dit soort formules normaliter de balans van de game bepalen – en ervoor zorgen dat je keuzes tot op zekere hoogte doorwerken in hetgeen je managet – neigt deze game naar willekeur. Je kunt jezelf als professioneel gamer opleiden en trainen, waarna je relatief snel de promotie tot teammanager aangeboden krijgt. Maar hoe je jezelf ook schoolt en welke strategische en financiële keuzes je maakt, het doet er nauwelijks toe.

Willekeur

Als je de instappremie kunt betalen, mag je bijvoorbeeld meedoen aan een één-tegen-één-competitie. Eenmaal ingeloot, is het niet mogelijk om een speelstijl te kiezen; de enige (zichtbare) variabele is je algemene niveau. Het is vanzelfsprekend dat niet altijd diegene met de beste papieren wint, maar het is ongeloofwaardig als je met een niveautje 95 tot achtmaal toe wordt uitgeschakeld door spelers die de 40 niet ontstijgen. Met een beetje geluk win je de daarop volgende poging, om vervolgens weer een keer of zes te verliezen.

Ditzelfde geldt voor de ranked matches, die je in teamverband speelt en waarvoor je telkens enkele strategische keuzes maakt. Doe je een poging de beste first-person shooter-speler te worden, dan kies je tussen een twintigtal wapens, een handjevol tactieken en een economisch plan de campagne. Soms win je zonder tegenstoot, dan weer gaat het nek aan nek, om de zoveelste poging geen schijn van kans te maken. Op geen enkele manier wordt duidelijk waar dit aan ligt, een mogelijke verklaring zou kunnen zijn dat de ontwikkelaar de progressie van haar spelers in eigen hand houdt. Oftewel: je race naar de top van de ranglijsten zou dan niet liggen aan je eigen vaardigheden en keuzes, maar bijvoorbeeld aan het aantal uur dat je speelt.

Pro Gamer Manager
Pro Gamer Manager
Pro Gamer Manager

Rsi, zonder voldoening

Laten we hopen dat dit niet het geval is; in dat geval is er iets fundamenteels mis met de balans van Pro Gamer Manager, getuige ook de verdeelde Steam-feedback. Gezien het rijke bronmateriaal is dit zonde. Een van de kwaliteiten van Game Dev Story is dat het op een intelligente manier omgaat met ontwikkelingen binnen de game-industrie.

Pro Gamer Manager neemt zichzelf een stuk serieuzer door enkel in te zetten op gameplaymechanieken en wat jargon, maar slaagt als game op vrijwel geen enkel front. De voornaamste reden om hier toch nog een goede zeven uur in te steken, is de wens om zonder daadwerkelijke vaardigheden de e-sport te domineren. Hoe je het ook aanpakt, je hebt binnen vijftig minuten een ton bijeen gestreamd. Een drieduizend muisklikken verder staan er meerdere trofeeën in je zojuist aangeschafte, maar verder nutteloze huis – of villa, als je er nog eens 1500 rsi-tikken bij optelt. Het leidt wellicht tot een Farmville-achtige drang naar meer, maar met een managergame heeft het weinig van doen.

Pro Gamer Manager is beschikbaar voor pc en verkrijgbaar via Steam.

Nieuwe foto's van Assassin's Creed-film verschenen WipEout-maker wil graag nieuw deel ontwikkelen
1