Pro Evolution Soccer 5 | Gamer.nl

Schelden, lachen, huilen, schreeuwen, juichen – voetbal zit vol emotie. De doorgewinterde voetbalfanaten weten dat er eigenlijk maar één game is die alle pa ie van het spel met de leren bal goed naar een game weet te vertalen: Pro Evolution Soccer. Je vloekt, tiert en scheldt dan ook flink wat af tijdens een wedstrijdje in de nieuwste Pro Evolution Soccer, Pro Evolution Soccer 5. Maar oh oh oh, wat is 'ie weer lekker!

Pro Evolution Soccer, onder fans afgekort tot Pro Evo, is in tegenstelling tot FIFA een game die zich volledig op het realisme richt. De Japanse ontwikkelaar Konami trakteert ons sinds 2001 jaarlijks op een nieuwe, superieure versie. Hoewel het spel maar stap voor stap verbetert, voelt iedere versie totaal anders aan. Ook deel vijf is in de basis identiek aan diens voorganger. Tijdens de eerste wedstrijd ontpopt het spel zich echter tot een compleet andere game.

Het grootste verschil zit hem in de gevoeligheid van de spelers. Het lichaamscontact is scherper afgesteld, wat een grotere nauwkeurigheid op het veld vereist. Spitsen lopen niet standaard recht op de goal af, maar worden door hun verdediger gehinderd. Een ander voorbeeld is het dribbelend pa eren van een speler, wat in Pro Evolution Soccer 5 een enorme secuurheid in je loopbeweging vraagt. Eén kleine mi tap en je bent de bal kwijt. Dit werkt tevens door in je verdedigende acties. Bij het minste of geringste wordt een vrije trap toegekend, wat met het iets versimpelde vrije trap systeem voor hachelijke situaties voor je goal kan zorgen. Als een blinde gek op de 'afpak'-knop drukken is er niet meer bij.

Verdedigen is in Pro Evolution Soccer 5 net als aanvallen, een kunst geworden. De tegenstander speelt de bal logisch rond, zoekt naar openingen en verlegt het spel als dit nodig is. De moeilijkheidsgraad van de computergestuurde tegenstander is dan ook zeker verhoogd. Op één tot drie sterren schiet je de ballen er nog wel in, maar bij vier of meer sterren wordt je voetbaltechnisch inzicht tot het uiterste getest. En echt wel dat je dan met een 1 – 0 voorsprong in de laatste minuut als een Duitser de ballen over de zijlijn aan het ro en bent.

Als voetbaldier pur sang, is Pro Evolution Soccer 5 een game naar mijn hart. Alle facetten van het voetbalspel worden door Konami serieus genomen. Het speltempo is in Pro Evolution Soccer 5 iets vertraagd, wat de onmogelijke “drie ballen tot de zestien van de tegenstander” aanvallen uit de weg ruimt. Ook zijn steekballen een stuk moeilijker te geven en zul je je heil vaak via de zijkanten moeten zoeken. Hier komt bij dat zoals gezegd de tegenstander een stuk slimmer is en het aantal kansen dat je per wedstrijd krijgt ook verder terug gebracht is. Mis je wat dotjes, dan kun je na negentig minuten nog wel eens achter je oren krabben als Arveladze in ble uretijd net die geniepige 1 – 1 erin heeft geprikt.

Audiovisueel is de vooruitgang minimaal. Het spel maakt van dezelfde grafische engine gebruik als Pro Evolution Soccer 4 en verbetert zich enkel door een grote hoeveelheid aan animaties. Net als in FIFA, zijn de sterren van een mooi waarheidsgetrouw koppie voorzien en zijn er bij sommige voetballers zelfs speciale bewegingen toegevoegd. Zo kun je met Ronaldinho zijn befaamde sleepbeweging maken, maakt Roberto Carlos voordat hij zijn vrije trap neemt een klein tripling-dribbeltje en zwiept Beckham karakteristiek met z'n armen als hij schiet. Het zijn de kleine dingen die je het gevoel geven dat Pro Evolution Soccer 5 echt met voetballiefde in elkaar gezet is.

Gaan we dan toch op zoek naar negatieve punten, dan kunnen we het geluid noemen. Het commentaar van deel vier is jammer genoeg intact gebleven, waardoor we nog steeds naar het herhalende gezeur van de heren Peter Brackley en Trevor Brooking moeten luisteren. Het commentaar voegt niets toe aan de wedstrijd, maar is gelukkig niet storend tijdens het spelen. Een ander nadeeltje dat aan de Xbox versie van het spel hangt, is de positionering van wat op de Playstation 2 de R2 en L2 knoppen zijn. Op de Xbox moet je het hierbij met de witte en zwarte knop doen, wat in combinatie met het gebruik van de overige knoppen nog wel eens tot een zweverig handje over de controller leidt.

Qua gamemodes maakt Pro Evolution Soccer 5 geen grote sprong voorwaarts. De Master League is iets uitgebreid en blijft voor de die-hard gamer een heerlijke mode. Startend met een team vol “bal in de sloot”-spelers, train je je manschappen totdat ze de kont van AC Milan kunnen schoppen. Je moet hier wel flink wat geduld voor opbrengen, want vooral in het begin kunnen je spelers niet veel meer dan een bal van hun voet af laten stuiten. Naast de Master League is ook de online mode uiteraard weer van de partij.

Pro Evolution Soccer 5 is de Ronaldinho onder de voetbalgames. Het is mi chien niet altijd even knap, maar voetbaltechnisch wel het meest hoogstaand. De gameplay is ongelooflijk non-lineair, waardoor je zelf de persoon bent die het spel maakt. De verbeteringen die Konami doorgevoerd heeft, zoals de gevoeligere spelers, het verlagen van het algemene tempo en het opschroeven van de kunstmatige intelligentie, maken het spel nog realistischer. En niet te vergeten: beter! Pro Evolution Soccer 5 blijft koning voetbal, totdat deel zes in de winkel ligt dan.

Gameplay: 9,5Graphics: 8,0Geluid: 7,0Totaal: 9,2