Praetorians | Gamer.nl

Terwijl Blizzard rustig doorwerkt aan de uitbreiding voor Warcraft 3 en we de afgelopen maand C&C Generals hebben gespeeld tot we erbij neervielen, komt er een nieuwe ma ive strategiegame uit een wat onverwachte hoek. Pyro Studios, de Spaanse makers van het succesvolle Commando's 2 (mix tu en actie en RTS) dook de geschiedenisboeken in en komt nu met een spel gebaseerd op de veroveringen van het Romeinse rijk. In tegenstelling tot recente games lijkt dit nieuwe 'Praetorians' eerder een geduchte mix te worden tu en reguliere RTS-games en het populaire Total War.

Het verhaal in Praetorians begint in 58 voor Christus, wanneer Julius Caesar, de rijke zakenman Marcus Cra us en Rome's meest gevierde generaal Gnaeus Pompey de handen ineen slaan en besluiten het Europese continent te veroveren. Jij bent één van de bevelhebbers met als taak het veroveren van de Gallische en Egyptische gebieden doorheen enkele tientallen mi ies. Daarbij volg je wel uitsluitend het verhaal van de Romeinen.

Ingraven is er niet bij

In tegenstelling tot de meeste strategiegames, draait het in Praetorians om de veldslagen en in veel mindere mate om het bouwen van een basis. Daardoor zou je in eerste instantie denken dat het spel simpel is, maar niets is minder waar. Juist omdat je jouw legers niet kan ingraven is het erg belangrijk dat je een aanvallende rol speelt en formaties continu blijft veranderen. Zo plaats je boogschutters achter je infanterie, hou je pikemen gereed tegen cavelerie en zorg je ervoor dat je eigen ruiters snel het gevaar van vijandelijke boogschutters uit de weg ruimen. Dit doe je door op een bepaalde plek te dubbelklikken, waarna de geselecteerde units naar de locatie sprinten. Doordat elke unit een energiebalk heeft, kan je dit natuurlijk niet oneindig doen.

Elke 'unit' bestaat weer uit een bepaalde hoeveelheid soldaten. Bij legionairs is de maximale omvang 30 man in een groep, waarbij elke soldaat een eigen gezondheidsmeter heeft. Na het verliezen van een bepaalde hoeveelheid soldaten binnen die groep, worden bepaalde formaties (zoals de befaamde schilpadformatie) onmogelijk. Mocht een unit veel soldaten zijn verloren, dan kan je 2 units balanceren of samenvoegen. Maak je een bepaalde hoeveelheid kills dan krijgt een unit een centurion. Deze bevelhebber kan zijn troepen een aanval-bonus geven.