Pokémon Ultra Sun en Ultra Moon | Gamer.nl

Het is vaste prik bij Pokémon-games. Een jaar of wat nadat ontwikkelaar Game Freak nieuwe games heeft uitgebracht, verschijnt er een iets verbeterde variant. Pokémon Red en Blue kregen Yellow, terwijl Gold en Silver werden opgevolgd door Crystal. Diezelfde truc haalt de studio nu uit met Pokémon Ultra Sun en Ultra Moon, die de 'gewone' Sun en Moon van vorig jaar opvolgden.

Verwacht daarom in Ultra Sun en Ultra Moon geen grote vernieuwingen. Dit zijn in grote lijnen dezelfde games, die op slechts een paar fronten zijn vernieuwd. Volgens Game Freak laten de spellen een parallel universum zien - wat in feite een smoes is om hetzelfde verhaal met een paar wijzigingen opnieuw te vertellen. Ook de Alola-eilanden waar de game afspeelt zijn nagenoeg gelijk gebleven.

Dat haalt niet weg dat deze 'upgrades' alsnog ontzettend sterke games zijn. Sun en Moon boden vorig jaar de grootste vernieuwingen die we in jaren bij Pokémon hadden gezien, door zelfs de traditionele gymgevechten te schrappen en de games vol te stampen met praktische verbeteringen. Heb je Sun en Moon niet gespeeld? Dan zul je die gigantische vernieuwingen nog steeds hier vinden.

Daar komt een stapel extraatjes bovenop. In Ultra Sun en Moon zul je de nodige nieuwe gebieden aantreffen die de eilandenregio nog iets meer uitbouwen. Je kunt bijvoorbeeld vanaf het eerste eiland surfen naar het tweede gebied, inclusief een verdraaid leuke minigame waarin je op een hoge score kunt mikken. Tijdens het spelen kom je ook meermaals oog in oog te staan met de Ultra Recon Squad, die afkomstig is vanuit een mysterieus gebied en je meermaals tijdens je avonturen zal uitdagen.

Sun en Moon speelden al in op nostalgische gevoelens door Pokémon van de eerste generatie een nieuwe vorm te geven. Door ze meteen nieuwe aanvalstypen toe te wijzen, wist Game Freak op slimme wijze oude kla iekers relevant te maken voor de multiplayermodus. De nieuwe Marowak met de typen Fire en Ghost is immers een stuk breder inzetbaar dan de oude Ground-Marowak.

Helaas zitten er in Ultra Sun en Moon geen nieuwe revisies van oude Pokémon. Je zult hooguit een paar nieuwe legendarische monsters aantreffen, maar de lijst met nieuwe wezens is grotendeels ongewijzigd gebleven. Dat zijn we gewend van de tweede revisie van Pokémon-games, maar toch balen we een beetje.

Daar staat tegenover dat je in Ultra Sun en Moon meer oude Pokémon uit eerdere games zal aantreffen. Het betekent dat je op je eigen houtje een groter deel van je Pokédex kunt invullen, zonder dat je daarvoor met anderen hoeft te ruilen.

Aan het einde van de game kan je ook afreizen naar een andere dimensie, waar je het kunt opnemen tegen de meeste legendarische pokémon uit eerdere games. Het is een efficiënte manier om je collectie compleet te maken, zonder dat je op zoek hoeft naar een rits oude games met exclusieve monsters. Er mi en er uiteraard nog wel een paar, maar Game Freak kennende zullen die op termijn via evenementen worden weggegeven.

Al die aanpa ingen en verbeteringen maken de Ultra-games uitgebreider dan Sun en Moon, maar verwacht geen echt grote vernieuwingen

Team Rocket

Er zitten nog een paar nostalgische referenties in de Ultra-games. Je komt bijvoorbeeld na een tijdje een nieuwe variant op Team Rocket tegen, met aan het hoofd de oude Red- en Blue-schurk Giovanni. Hij werkt in de game samen met leiders uit andere schurkenteams van Pokémon-games. Het is een schaamteloze poging om je terug te doen denken aan die oude games, maar wel eentje die werkt. De dingen die ze zeggen en de Pokémon in hun teams refereren allemaal terug naar oudere generaties, wat geheid warme gevoelens opwekt als je al langere tijd fanatiek speelt.

Er zitten ook wat goedkopere pogingen in de game om je sentimenteel te maken. Al vroeg in de game kom je onder andere in een Pikachu-vallei, die is gevuld met de mascotte van de gamereeks. Het voelt alsof je in een merchandisewinkel terechtkomt - een gevoel dat compleet is zodra je bij je vertrek een Pikachu-shirt en -muts voor je personage krijgt.

Tweaks

Daarnaast zit de game bomvol kleine tweaks. Je kunt nu stickers verzamelen om in te ruilen voor grotere totem-Pokémon, gebaseerd op de eilanduitdagingen die je moet trotseren. Daarnaast kun je in de Battle Agency vechten met gehuurde Pokémon, waardoor je in één keer krachtige monsters met afwijkende speelstijlen tot je beschikking krijgt.

Iets controversiëler is wellicht de aangepaste Rotom Dex. Deze zal nu af en toe een loterijspel starten, waar je upgrades mee krijgt voor je monsters. Zo kun je ze sneller laten levellen of een tijdelijke upgrade in statistieken geven. Het zijn bonu en die de game wat makkelijk maken - terwijl Sun en Moon niet eens zo tergend moeilijk leken.

Déjà vu

Al die aanpa ingen en verbeteringen maken de Ultra-games uitgebreider dan Sun en Moon, maar verwacht hier geen echt grote vernieuwingen. Heb je vorig jaar de games al gespeeld? Dan zullen Ultra Sun en Ultra Moon aanvoelen als één groot déjà vu. Voor de meest fanatieke Pokémon-fans is dat wellicht geen bezwaar - zij zullen allang blij zijn omdat ze weer legendarische Pokémon kunnen vangen. Ben je minder fanatiek? Dan had je vorig jaar wel genoeg aan Sun en Moon en kun je best wachten op de aangekondigde Switch-games.

Pokémon Ultra Sun en Ultra Moon verschijnen op 17 november voor Nintendo 2DS en Nintendo 3DS.