Pokémon Super Mystery Dungeon | Gamer.nl

Pokémon Super Mystery Dungeon is een van de weinige nog lopende Pokémon-spin-off-series. Ergens is dat verrassend. De Stadium-games waren veel interessanter en ook een stuk populairder, vooral omdat ze de turn-based gameplay van de rollenspellen op een interessante manier naar de console brachten.

Zo'n game is er niet meer – het op de Gamecube verschenen Pokémon Colo eum komt nog het dichtste in de buurt. Pokkén Tournament, dat in maart naar de Wii U komt, biedt in ieder geval een totaal andere ervaring; real-time, slechts zestien speelbare Pokémon, weinig verhalend.

Pokemon Super Mystery Dungeon
Pokemon Super Mystery Dungeon

Pokémon-thriller

Die nogal andere insteek maakt het moeilijk om in te schatten of Pokkén Tournament het Pokémon-universum eer aandoet. Super Mystery Dungeon bewerkstelligt in dat opzicht het tegenovergestelde: vanaf de aankondiging bestond er geen twijfel over gameplay en insteek. Dit is een rasechte dungeon crawler. Elke mi ie pluis je verdieping na verdieping van een kerker uit, in de hoop er levend – en met een handjevol waardevolle spullen – uit te komen. Ondertu en sluit je vriendschappen, bouw je je vaardigheden uit en onderga je een pseudo-psychologische thriller.

Dat laatste komt vooral door het verhaal: in Super Mystery Dungeon kies je uit een vijftiental Pokémon, gaande van Bulbasaur en Charmander tot Piplup en Tepig. Wie je ook kiest, je Pokémon claimt een mens te zijn die op de een of andere manier in een Pocket Monster-lichaam is beland. Herinneringen aan dat mensenbestaan zijn er nauwelijks en de andere Pokémon die je in vertrouwen neemt geloven niet alles van wat je ze vertelt. En dus probeer je maar een alledaags bestaan op te bouwen, door naar school te gaan, vrienden te maken en (vooral) dungeons te crawlen.

Pokemon Super Mystery Dungeon
Pokemon Super Mystery Dungeon

Mierzoet, maar uitdagend

Hoewel eveneens aanwezig in eerdere delen, is deze premi e aardig en levert grappige, maar vooral mierzoete en naïeve dialogen op. Wel is het contrast tu en het lichtvoetige, maar intere ante verhaal en de nauwelijks gecontextualiseerde kerkers opvallend. Vriendschappen lijken er daadwerkelijk toe te doen, totdat je met een vriend (of rivaal) een kerker betreedt. Vanaf dat moment is Super Mystery Dungeon sobere, kale dungeon crawler, en draait het enkel nog om de turn-based gevechten.

Deze zijn over het algemeen de moeite waard. Elke Pokémon heeft de beschikking over aanvallen die ook in de rollenspellen zitten en je moet rekening houden met het type Pokémon, maar ook met je positionering. De gevechten zijn na een uurtje of acht ook behoorlijk pittig en ontstijgen het niveau van 'my first dungeon crawler', waar eerdere Mystery Dungeon-titels nog wel eens om bekritiseerd zijn. De samenstelling van je team doet er daadwerkelijk toe en wanneer je niet van tevoren de juiste items koopt, dan loop je halverwege een kerker tegen problemen aan.

Pokemon Super Mystery Dungeon
Pokemon Super Mystery Dungeon

Wel zijn hier twee kanttekeningen bij te plaatsen. Ten eerste zijn sommige (eindbaas)gevechten onnodig moeilijk. Het is dan zaak om een uurtje te grinden en vervolgens terug te keren naar de kerker om daadwerkelijk verder te komen. Dat is op zich geen probleem, ware het niet dat de honderden gevechten die daarop volgen vervolgens te simpel zijn, juist omdat je een uurtje hebt gegrind. Ten tweede komen de willekeurig gegenereerde dungeons niet enorm goed uit de verf. Het zorgt er weliswaar voor dat de layout telkens anders is en dat vijanden en items zich steeds op een andere plek bevinden, maar de mechaniek zorgt vooral voor saaie, op elkaar lijkende kerkers. Het zou een spannendere en intere antere game hebben opgeleverd als de dungeons daadwerkelijk door de ontwikkelaar vormgegeven zouden zijn, ook al zou dat het aantal levels hebben ingeperkt.

Deze (fundamentele) kritiekpunten voorkomen dat Super Mystery Dungeon het niveau haalt van de Pokémon-rollenspellen. Wel is het een van de betere delen in de spin-off-serie, waarvan ook de productiewaarde opvalt. De soundtrack is bijvoorbeeld uitstekend en enorm uitgebreid, en het zou ons niets verbazen als enkele nummers het tot de volgende Pokémon-game schoppen. Oftewel: Super Mystery Dungeon is dus een prima dungeon crawler en een goede Pokémon-titel, zonder echt te verra en.

Pokémon Super Mystery Dungeon is vanaf 19 februari verkrijgbaar voor Nintendo 3DS.