Pokémon is een fenomeen. Inmiddels is het alweer bijna tien jaar geleden dat deze franchise het levenslicht zag en nog steeds geniet het veel populariteit. Misschien is de reeks niet meer zo uitzonderlijk succesvol als het ooit was, maar Nintendo verdient er nog steeds genoeg geld mee om meer games gebaseerd op deze franchise te rechtvaardigen. Hoewel de consolegames kwalitatief nooit echt geweldig geweest zijn, worden de RPG's op de handhelds wel altijd positief ontvangen. Eens kijken of dat ook op gaat voor de nieuwste telg, Pokémon Emerald Version.

Pokémon Emerald Version behoort tot de derde trilogie van de Pokémon RPG games. Het begon allemaal met Pokémon Red, Blue en Yellow op de GameBoy, daarna verschenen Pokémon Silver, Gold en Crystal op de GameBoy Color, en nu zijn we dus aanbeland bij de GBA trilogie bestaande uit Pokémon Ruby, Sapphire en Emerald. Hiertussen zaten overigens nog remakes van Red en Blue voor de GBA, genaamd Fire Red en Leaf Green. Alle games zijn gebaseerd op hetzelfde concept: volg de verhaallijn, verken de wereld, probeer zoveel mogelijk soorten Pokémon te vangen en te trainen en neem het op tegen andere Pokémon trainers om zo de beste van allemaal te worden.

Dit simpele concept werkt al snel verslavend, omdat je naar eigen smaak en inzicht een groep Pokémon kunt verzamelen en uittesten tegen Pokémon van andere personen. De verhaallijn stelt eigenlijk niet bijster veel voor, ook in dit nieuwe deel niet. De karakters zijn erg oppervlakkig uitgewerkt en diepgaande conversaties of vergaande plottwists zul je niet snel tegenkomen. Dit is vooral gedaan om de game voor iedereen even toegankelijk en begrijpelijk te maken. Ook kan de speler zich zo meer focussen op het verzamelen en trainen van zoveel mogelijk Pokémon. Een nobel streven, waar ook weinig negatiefs over te zeggen valt, maar voor de die-hard RPG fanaten is het wel iets om even in het achterhoofd te houden. Anders kun je namelijk wel eens voor een teleurstelling komen te staan.

De gameplay van de Pokémon games is in de basis ook al jaren hetzelfde, zo ook voor Emerald Version. Gevechten worden turn-based geleverd, waarbij je voor tijd één van Pokémon kiest om in de strijd te gooien. Vervolgens geef je commando's, zoals het fysiek aanvallen van de tegenstander, of het gebruiken van een speciale kracht. Gedurende het spel zullen je Pokémon steeds sterker worden en meer vaardigheden tot hun beschikking krijgen. Op een gegeven moment zullen ze zelfs evolueren naar een sterkere vorm. Voor gevechten is het belangrijk dat je de juiste Pokémon inzet tegen de juiste tegenstander. Dit heeft vooral met de natuurelementen te maken, waarbij water bijvoorbeeld effectief is tegen vuur.