Planet Coaster | Gamer.nl

Planet Coaster | Gamer.nl

Fans van de pretparksimulator hebben na Rollercoaster Tycoon I en II en het originele Theme Park weinig reden gehad om over te stappen op een nieuwere game. Tot nu. Planet Coaster borduurt voort op de bekende formules van bovenstaande games en voegt daar wat extra’s aan toe. Maar is dat genoeg om het verleden voorgoed los te kunnen laten?

Planet Coaster zal voor de meeste gamers een ABC-tje zijn wat betreft het bouwen van een pretpark. Kies een thema (zoals bos, woestijn of tropisch), bedenk grofweg een lay-out, begin met je eerste pad en bouw daar gaandeweg de juiste winkels, attracties en achtbanen omheen. Een kind kan de was doen. De game zit wat dat betreft bijzonder goed in elkaar, want binnen enkele tellen plaats je het ene na het andere object in een park. Mede dankzij een heerlijke besturing die erg intuïtief werkt.

Planet Coaster

De focus bij Planet Coaster ligt op hoe jij wil dat je park eruit komt te zien. De mogelijkheden zijn eindeloos en de game blinkt nog het meest uit in het feit dat het nooit een keertje ‘nee’ zegt tegen jouw fantasie. Alles kan, echt waar - zelfs met het op het oog ‘beperkte’ aanbod aan bouwthema’s (onder andere sci-fi, planet coaster, piraten en fantasy). Doordat de game je geen beperkingen oplegt wat betreft het aan elkaar plaatsen van objecten (zowel aan elkaar als op de ondergrond) is je enige limiet je eigen creativiteit.

Oneindig veel creaties

Een blik langs de Steam Workshop van Planet Coaster toont direct dat we allesbehalve overdrijven. Een Death Star, gigantische watervallen, indrukwekkende kastelen en perfecte replica’s van bijna alle achtbanen in de wereld: er is weinig nog niet gemaakt. Sommige voorbeelden lijken zelfs onmogelijk om te bouwen. Tot je leert om de standaard bouwelementen te combineren met de geweldige terreineditor. Pas dan komt de ware kracht van Planet Coaster naar boven en kun je zo goed als alles bedenken, bouwen en er nog in zitten ook.

Planet Coaster
Planet Coaster
Planet Coaster

Het maakt ook niet uit of je begint aan een nieuw gebouw, een achtbaan of een stuk landschap, want de bouwopties zijn voor alle onderdelen even goed uitgewerkt en kennen diverse manieren om uiteindelijk mee tot jouw eigen creatie te komen. Je kunt kiezen uit vooraf ingestelde blauwdrukken, maar ook beginnen met een leeg canvas. Een handige zoekfunctie zorgt ervoor dat je nooit lang hoeft te zoeken naar een specifiek onderdeel en ook de dupliceeroptie zorgt ervoor dat je relatief snel de meest ingewikkelde structuren kan maken.

Bovendien zijn we ook na de alfa- en betaversies nog altijd erg te spreken over de achtbaaneditor en de veelvoud aan opties om achteraf nog het een en ander mee aan te pa en.

In andere, soortgelijke games is het vaak een crime om zaken te tweaken nadat je achtbaan al af is, maar in Planet Coaster kun je, lang nadat je de achtbaan hebt afgerond, nog bochten verschuiven, stukken optimaliseren en afdalingen steiler maken. Ook het toevoegen van triggers om bijvoorbeeld op het juiste moment vuur, water of en kanonskogel op de karretjes mee af te vuren, gaat kinderlijk eenvoudig. Voor je het weet bouw je een eigen versie van de Fata Morgana of Droomvlucht.

Planet Coaster

Makkelijk of moeilijk?

Een belangrijk spelelement is uiteraard uitdaging. Kunnen we naast die ongelofelijk uitgebreide bouw-editor ook nog extra zout op onze patatjes doen zodat er meer frisdrank wordt verkocht? Of zitten we regelmatig met de handen in het haar omdat we net niet genoeg geld hebben om die gruwelijke vette achtbaan nog net even een stukje vetter te maken? Jammer genoeg luidt het antwoord ’nee’. De game kent een aardige tech-tree, geeft je een aantal opties met betrekking tot marketing en financiën en ook je medewerkers kun je, tot op zekere hoogte, orders meegeven, roosters inplannen en trainen.

Maar dat is niet genoeg om de game daadwerkelijk een uitgediept management-gedeelte te geven. De game legt je nooit het vuur aan de schenen en qua management zijn je mogelijkheden om invloed op je park of bezoekers uit te oefenen redelijk beperkt. Sterker nog, bij sommige zaken zoals bijvoorbeeld de verkoop van hoeden of ballonnen lijkt de plaats of prijs geen enkele impact op de verkoop te hebben. Terwijl het wél uitmaakt hoe je de wachtrij bij de attracties aankleedt en je zorgt voor decoraties tijdens de ritjes. Daardoor houden wij toch een beetje een dubbel gevoel over aan Planet Coaster.

Het parkmanagement lijkt in zijn algemeenheid nog te weinig invloed uit te oefenen op je bezoekers. De prijzen van je attracties schrikken bezoekers zelden af en zelfs relatief slechte attracties leveren nog altijd een beetje geld op. Wie een beetje kennis van dit soort games heeft, zal nauwelijks in de problemen komen en de beperkte uitdagingen in de Scenario-modus slechts zien als een paar handige trainingsmi ies die je vooral veel inspiratie bieden.

Planet Coaster
Planet Coaster
Planet Coaster

De beste modi om nog een beetje tegenstand te ondervinden zijn de Challenge-mi ies, waarbij je met weinig financiële middelen een leeg landschap moet vullen met een eigen pretpark. Het geeft je eigenlijk een combinatie van de Sandbox-modus met de beperkingen van de Scenario-modus. Je kan alles bouwen wat je wilt, maar je moet er wel eerst voor werken om het vrij te spelen.

Planet Rollercoaster Park

Nu denk je mi chien: waarom zeuren jullie over zoiets kleins bij een geweldige game als Planet Coaster? Een terechte vraag. Wij gaan er echter vanuit dat er ook gamers zijn die graag hun tanden zetten in een goed uitgewerkte managementsim. En daar wringt in het geval van Planet Coaster een beetje de schoen.

Toch kunnen wij uren bezig zijn met één attractie. We blijven dan maar pielen aan de rij palmbomen die het gevoel moet geven dat de bezoekers van onze nieuwe waterbaan in een echte jungle terecht komen. Eentje met heuse mistbanken, geheime schatten en een waterval van tientallen meters hoog. Compleet met begroeide rotsblokken en een ruïne van een oud kerkje. Maar wie er vervolgens ook voor wil zorgen dat je bezoeker op slinkse wijze geld afhandig wordt gemaakt, komt toch een beetje bedrogen uit.

Media has no description

We hebben meer dan vijftig uur in de game gestopt en zijn nog lang niet klaar met ons park. Daar is het aanbod aan achtbanen en de hoeveelheid aanpasbare en bruikbare objecten om je pretpark mee aan te kleden te groot voor. Bovendien wordt alles goed en overzichtelijk weergegeven en speelt Planet Coaster dankzij een goede besturing heerlijk weg. Als je alleen maar wilt bouwen is Planet Coaster de ultieme game. In die zin is Planet Coaster een waardige opvolger van Rollercoaster Tycoon en Theme Park.

Planet Coaster is nu verkrijgbaar voor pc via Steam.