PixelJunk Monsters 2 | Gamer.nl

PixelJunk Monsters 2 | Gamer.nl

PixelJunk Monsters was eerst op de PlayStation 3 en later op de PSP een ware culthit. Veel soortgelijke downloadbare games waren in 2007 nog niet verkrijgbaar en PixelJunk Monsters was bovendien een uitstekende tower defense-game. Dit subgenre van de strategiegames is inmiddels wel toe aan een tweede opleving en PixelJunk Monsters 2 draagt daar een aardig steentje aan bij. Dit vervolg doet namelijk oude tijden herleven door vooral veel hetzelfde te laten.

In PixelJunk Monsters 2 speel je als een vrolijk, heupwiegend Tikimannentje die in ieder level zijn twintig tikikindjes moet beschermen voor de binnenstromende monsters. Deze beestjes, lopend, vliegend of gemaakt van steen, marcheren volgens vaste routes het scherm binnen. Direct aanvallen is niet mogelijk, maar het is wel een optie om op bomen langs de routes torens te bouwen.

pixeljunk monsters 2

Torendilemma’s

Deze torens vuren automatisch op de vijand en ze komen in allerlei soorten en maten. De allrounder is de pijl en boog, die met gerichte schoten zowel lopende als vliegende vijanden kan raken. Er zijn ook torens die (kleine) explosies veroorzaken, vijanden vertragen, alleen op vliegende monsters schieten of grote groepen tegelijkertijd elektrocuteren. Waar ze neergezet worden en in welke volgorde, heeft zijn invloed op het spelverloop.

Torens bouwen gebeurt met behulp van muntjes die verslagen vijanden laten vallen. Dit zorgt ervoor dat je tu en de golven van aanvallende monsters door over het slagveld rent en de buit zo snel mogelijk binnenhaalt. Ondertu en moeten torens ook in level stijgen, zodat ze verder kunnen schieten of meer schade aan kunnen richten. Als Tikiman moet je hiervoor bovenop een toren staan dansen. Ondertu en kun je niet andere torens bouwen of snel verdwijnend goud oprapen, dus je moet een weloverwogen keuze maken.

PixelJunk Monsters heeft hierdoor een hele fijne balans tu en toekijken hoe je torens al het zware werk doen en jezelf op de meest tactische plekken plaatsen om ervoor te zorgen dat de juiste torens beter presteren. Waar de monsters in beeld verschijnen wordt aan het begin van ieder level duidelijk gemaakt, maar daar willen ze plotseling nog weleens van afwijken. Paniekerig moet je dan ineens razendsnel torens plaatsen op de nieuwe aanvliegroute.

Mooi, maar onhandig

PixelJunk Monsters 2 speelt met dezelfde torens en dezelfde soorten vijanden grotendeels hetzelfde als het eerste deel. Het grootste verschil is de nieuwe grafische stijl, die werkelijk schitterend is. Alles in de wereld lijkt vormgegeven met gekleurde klei. Helemaal in het optionele cameraperspectief waarin je de actie vanachter de Tikiman ziet, komt dat heel goed uit de verf. Echt praktisch is deze manier van spelen niet, maar eens in de zoveel tijd even snel wi elen om de stroom monsters op deze manier te aanschouwen, is zeker aan te raden.

Omdat alleen de graphics een noemenswaardig grote verbetering zijn, voelt PixelJunk Monsters 2 niet als een gigantische stap vooruit. De nieuwe grafische stijl heeft ook zo zijn nadelen. De camera staat standaard veel dichter op de actie, waardoor het overzicht behouden niet altijd even makkelijk is.

pixeljunk monsters 2
pixeljunk monsters 2
pixeljunk monsters 2

Co-op frustraties

Ook wanneer je de hulp inroept van een extra speler om de boel tegen aanvallende monsters te beschermen, zijn er wat vreemde tekortkomingen. Beweegt de tweede speler zich buiten het zicht van de camera, dan wordt hij of zij meteen teruggeteleporteerd naar de andere speler. Hierdoor moet je constant dicht bij elkaar in de buurt blijven, terwijl het juist handig is om iemand anders aan de andere kant van het slagveld te laten bouwen of dansen. Het zijn problemen die (deels) verholpen kunnen worden door een patch, maar zoals het nu is, kan PixelJunk Monsters 2 best frustreren, omdat het ten opzichte van zijn voorganger echt een paar stappen terugdoet.

De hoge moeilijkheidsgraad uit de vorige game is in ieder geval wel behouden. Om een level op de middelste stand te mogen spelen, moet het eerst op ‘easy’ doorlopen worden en zelfs dat is soms behoorlijk uitdagend. Op de latere speelstanden is improviseren tijdens de strijd steeds minder een goed idee, waardoor je vooral de aanvalspatronen uit je hoofd moet leren om een level succesvol uit te spelen. Ook de ins-en-outs van iedere toren en bijbehorende upgrades leren kennen is hierbij nodig. Heel duidelijk is het spel hier alleen niet over, waardoor een verra ingsaanval vanuit een nieuwe hoek in de laatste ronde soms best oneerlijk voelt.

PixelJunk Monsters 2 is verkrijgbaar voor pc, PlayStation 4 en Nintendo Switch voor 14,99 euro. Voor deze recensie is het spel gespeeld op de PlayStation 4.