Pilotwings Resort | Gamer.nl

Pilotwings Resort | Gamer.nl

Pilotwings is weer eens van stal gehaald om de lancering van een nieuwe spelcomputer van Nintendo te vergezellen, zoals ook bij de SNES en Nintendo 64 het geval was. Na vijftien jaar afwezigheid gaat het spelconcept van de 3DS-versie niet veel verder dan “lekker een stukje boven een eiland vliegen”, maar daarin is de game goed geslaagd. Kies een vliegtuig, een hangglider of een jetpack en zweef, glijd en vlieg met zoete achtergrondmuziek door het tropische luchtruim boven Wuhu Island, bekend van Wii Sports Resort. Als je dagelijks games speelt met snelle actie, harde ontploffingen en brullende ruimtesoldaten is Pilotwings een prettige, kalmerende afwi eling. Je beleeft genoeg aangename momenten, bijvoorbeeld als je met een hangglider hoog boven het eiland hangt en de neus naar voren duwt, om met hoge snelheid precies door een paar ringen te vliegen en uiteindelijk een perfecte landing te maken.

Rechttoe rechtaan

De structuur van het spel is rechttoe rechtaan en draait voornamelijk om de Mi ion Mode, waarin je begint in de makkelijkste van vijf kla en. Elke kla e heeft mi ies waarin je met een vliegtuig, jetpack en hangglider (en zelfs andere voertuigen) verschillende opdrachten moet uitvoeren. Aan het einde van een mi ie worden bijvoorbeeld onderdelen als tijd, brandstof, een mooie landing en nauwkeurigheid meegeteld in het puntentotaal. Afhankelijk van je score zijn er één tot drie sterren te verdienen, die je verzamelt om uiteindelijk weer in de volgende kla e te kunnen rondvliegen.

De vliegactie behelst meer dan simpelweg door ringen vliegen. Zo neem je foto’s van gebouwen, schiet je ballonnen op een rijdende auto kapot, maak je een vrije val zonder jetpack, duw je luchtballonnen weg en blus je brandjes. De mi ies zijn lekker gevarieerd, en door de uiteenlopende plekjes van Wuhu Island heb je niet eens door dat het spel eigenlijk maar één locatie bevat. De besturing is dik in orde: met de ronde analoge draaiknop stuur je heel precies naar de doelen en de vervoersmiddelen hebben duidelijk hun eigen kenmerken. Wel is het vreemd dat je de snelheid van het vliegtuig niet traploos kunt regelen – je kunt de standaard vliegsnelheid alleen afwi elen met een korte versnelling.

Het eiland verkennen

In de Free Flight Mode kun je alle hoeken en gaten van het eiland verkennen. Overal zijn pictogrammen, cadeautjes en ballonnen verspreid. Sommigen zijn meteen zichtbaar, voor anderen moet je halsbrekende toeren uithalen, zoals door nauwe tunnels manoeuvreren. Je krijgt telkens een beperkte periode om het eiland te verkennen, maar als beloning voor een grote verzameling gevonden voorwerpen wordt je speelduur telkens verlengd. Het lijkt op het eerste oog een onintere ante spelstand, maar het zal je nog verbazen hoe lang je in Free Flight kunt rondhangen, naarstig op zoek naar verstopte objecten of heerlijk naar beneden turend.

Je ontkomt er niet aan om bij de eerste lichting 3DS-spellen telkens te kijken of de derde dimensie werkelijk iets toevoegt aan het spel. Bij Pilotwings is dat puur van cosmetische aard – het ziet er gewoon spectaculairder uit. Het lijkt mi chien logisch dat 3D-beelden van pas komen in een spel waarin je diepte moet inschatten, maar in de praktijk is het soms zelfs makkelijker om het 3D-schuifje naar beneden te duwen of helemaal in de “OFF”-positie te zetten. Pilotwings Resort was dus net zo goed speelbaar geweest op een ‘gewone’ DS.

Breed publiek

Pilotwings Resort is een titel geworden waar de algemene uitstraling en de laagdrempelige speelstijl een zo breed mogelijk publiek moet wijzen op de indrukwekkende 3D-capaciteiten van de 3DS. Door het gebruik van Mii-personages, het gebrek aan een verhaal en de droge structuur van de mi ies voelt het zo nu en dan meer als demonstratiesoftware. Op dit front kan het simpelweg niet meekomen met Super Street Fighter IV 3D Edition of zelfs Pro Evolution Soccer. Een ervaren speler vliegt binnen een dag door het spel heen. Het zou daarom geen vreemde besli ing zijn geweest als deze titel in afgeslankte vorm al voorgeïnstalleerd was op de 3DS of onderdeel zou zijn van een Wii Play-achtige titel met meerdere onderdelen, mi chien zelfs als gratis spel bij de 3DS. Ook vreemd voor een Nintendo-titel is dat een aantal belangrijke eigenschappen van de 3DS ontbreekt, zoals multiplayer en StreetPa -functionaliteit.

Ondanks zijn tekortkomingen en de beperkte inhoud is het resterende deel goed uitgevoerd. Het blijft verbazen hoe heerlijk het is om gewoon een beetje rond te vliegen en te genieten van de tropische 3D-beelden en relaxte achtergrondmuziek. Pilotwings Resort voelt eigenlijk als een budgetvakantie: je mag er niet te veel van verwachten, maar als je er eenmaal bent, kom je er toch even tot rust.