Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
Review

Pillars of Eternity

Een stukje geschiedenis in het heden

Geschreven door Arthur van Vliet op

Conclusie

  • <p>Ontwikkelaar Obsidian komt met Pillars of Eternity zijn belofte aan 73.986 backers op Kickstarter na en heeft de ultieme ode aan rpg-klassiekers als Baldur&rsquo;s Gate en Icewind Dale gemaakt. Het is geen eenvoudige namaakproductie geworden en ook dankzij de unieke spelwereld staat het spel volledig op zichzelf. De verschillende spelelementen (vechten, levelen en ontdekken) zijn perfect op elkaar afgestemd en zorgen ervoor dat de game de hele rit boeiend en uitdagend blijft. Hoewel het voor nieuwkomers wellicht wat ouderwets en overweldigend kan aanvoelen, is dit zonder twijfel een van de beste rpg&rsquo;s van dit moment.</p>
    Score: 90 Fantastisch
    • De complete rpg-ervaring, uitdagend vechtsysteem, boeiend verhaal en gave wereld, diepgang personages, eenvoudige besturing, vele tientallen uren gameplay
    • Overweldigend en veeleisend voor nieuwkomers, grafisch niet spannend
Het feit dat je met gemak een half uur bezig kunt zijn met het creëren van het hoofdpersonage doet al vermoeden hoe ontzettend uitgebreid Pillars of Eternity is. Niet alleen vanwege de talloze keuzes uit rassen, klassen (11) en vaardigheden, maar vooral ook vanwege de flinke lappen tekst met achtergrondinformatie die je erbij krijgt. Want eerlijk is eerlijk: Pillars of Eternity is net zoveel lezen als spelen. De game bevat een dik boek aan verhalen waardoor je meer leert over de wereld van Eora en zijn bevolking. Het is een volledig eigen plot waar je in wordt gezogen en onderdeel van wordt.

Zielenknijper

Dat het verhaal ook vrij verrassend is, merk je na een kort uurtje spelen al als je eerste metgezellen in een bizarre gebeurtenis om het leven komen. En dat is niet het enige. Dankzij diezelfde gebeurtenis kun je ook opeens in de ziel van mensen kijken, of ze nu dood of levend zijn. Dit is niet zomaar een leuke gimmick, dit blijkt een essentieel onderdeel van het spel. Zo gebruik je de ziel van levende mensen om te zien of ze de waarheid spreken en wie ze echt zijn. Het praten met doden is bijvoorbeeld weer handig om uit te vogelen hoe ze zijn gestorven. Met deze extra kennis zul je soms keuzes moeten bijstellen of situaties op een andere manier moeten benaderen. 

Dat klinkt misschien vrij simpel en rechtlijnig, maar dat is het niet omdat het spel je nooit bij de hand neemt. Je weet niet altijd waar je op moet letten, of je wel alle informatie hebt en of je de goede keuze hebt gemaakt. Je krijgt meestal meerdere opties om een situatie op te lossen. Soms mondt dat uit in een gevecht, een andere keer krijg je juist een beloning en eigenlijk altijd zorgt het voor een moreel dilemma. Gun je iemand het geluk in zijn leven of zin je op wraak?  En wat betekent het voor jezelf en het verloop van het spel? Het zijn allemaal dingen waar je rekening mee moet houden en die langzaam maar zeker de game en je personage vormen.

Moeilijk, moeilijker, moeilijkst

Het leren over en omgaan met de wereld en inwoners van Eora is al een flinke taak op zich, maar slechts een onderdeel van Pillars of Eternity. De game blijft namelijk een rpg, een spel met een hoofdpersoon die langzaam tot een grote held uitgroeit. En jezelf ontwikkelen doe je natuurlijk door missies te voltooien en regelmatig te vechten. En dat vechten is een flinke kluif.

Ontwikkelaar Obsidian heeft de ultieme ode aan rpg-klassiekers als Baldur’s Gate en Icewind Dale gemaakt

Kort gezegd vecht je in Pillars of Eternity met je team van maximaal zes man in real-time, maar je kunt de pauzeknop op elk gewenst moment gebruiken om strategieën en commando’s in te voeren. Voor mensen die Baldur’s Gate nog hebben gespeeld, is het bijzonder herkenbaar. Vooral door hetzelfde isometrische perspectief. Een recentere titel die een dergelijk vechtsysteem gebruikt is Dragon Age, maar in die game is het nooit echt nodig om te pauzeren. In Pillars of Eternity is pauzeren wel noodzakelijk om te winnen. De game is niet bepaald makkelijk en zelfs op easy is het bijzonder pittig te noemen. En dan zijn er nog drie moeilijkere standen.

Een gevecht kun je in ieder geval op meerdere manieren beginnen. Je hebt een soort sluipstand waarmee je dichter bij vijanden kunt komen om ze met een soort verrassingsaanval te belagen. Natuurlijk is het ook een optie om wat opzichtiger rond te lopen, maar dan is een situatie vaak moeilijker in te schatten en word je soms zelf verrast.

Zodra een gevecht begint moet je in ieder geval je team goed instrueren. Je hebt een persoon nodig die de schade opvangt, iemand die het team in leven houdt en iemand die zoveel mogelijk schade aanricht. Voor zover niks geks. Behalve dat elke seconde in een gevecht belangrijk is en je steeds moet anticiperen op wat er gebeurt. Dat betekent regelmatig pauzeren, je aanvallen kiezen en je herpositioneren. Je bent bovendien beperkt door het aantal keren dat je een vaardigheid kunt gebruiken en ook geluk speelt een behoorlijke factor. Het spel dwingt je om keuzes te maken, ook als dit minder goed uitpakt. Hier kun je steeds beter op anticiperen, maar vaak genoeg word je toch verrast en kom je terecht in een uitzichtloze situatie. Savegames zijn daarom je beste vriend. Of je kunt gewoon het gevecht ontwijken, want dat is vaak ook nog een optie. Wel een saaie.

Blijft uitdagend

Pillars of Eternity biedt vele tientallen uren aan gameplay en dat is een lange tijd om je geboeid te moeten houden. Met het verhaal zit het wel goed, dat blijft verrassen en boeien. Maar ook de gevechten blijven de hele game uitdagend en verfrissend en dat is iets wat menig rpg niet lukt. Omdat je steeds sterker wordt in dit soort games, moeten ook de vijanden sterker worden en uitdagend aanvoelen. Helaas gebeurt dat in veel gevallen niet. Op een zeker moment ben je een soort Superman die de hele wereld aan kan. In Pillars of Eternity is dit niet het geval. Dat heeft er deels mee te maken dat vijanden daadwerkelijk sterker worden, maar vooral met het uiterst gebalanceerde levelsysteem. Je kunt niet lukraak punten in een skill tree stoppen en hopen dat je supersterk wordt. Over alles moet je nadenken en bijna alles heeft effect op hoe je het spel speelt. Balans is daarin de sleutel en daarmee zit het helemaal goed.

Oftewel: keuzes zitten overal in Pillars of Eternity. Niet alleen als je met de bevolking van Eora praat, maar ook in het levelsysteem en tijdens gevechten. Hierachter schuilen allemaal kleinere spelmechanismen die het geheel nog verder met elkaar verbinden. Denk aan je reputatie, de economie,  het maken van voorwerpen, statuseffecten en ga zo maar door. Die complexiteit moet je wel willen als speler. Net als de diepgang en het vele lezen. Pillars of Eternity is een game die het je niet makkelijk maakt. Je moet er tijd en moeite in willen steken en dat is iets wat voor nieuwkomers in het genre wellicht wat te veel gevraagd is. Het is een veeleisende game en visueel misschien niet de meest aantrekkelijke, maar als je daar doorheen kunt kijken, heb je met Pillars of Eternity een van de beste rpg’s van dit moment.

Pillars of Eternity is een singleplayer rpg voor pc en koop je vanaf €41,99

Door Thom Stokkel

Dit artikel delen:

Lees meer

Dragon Age: Inquisition en Battlefield in Origin-uitverkoop UPDATE: GTA Online Heists trailer pc-trailer weer zichtbaar
20

Reacties op: Pillars of Eternity

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Baukereg

    • 2 jaren, 7 maanden geleden
    Dragon Age? Nooit van gehoord.

    Het verhaal is trouwens heel goed. Het is standaard fantasy, maar toch met een donkere twist door het thema van religie en souls. De combat kost me wel de nodige tijd om in te komen. De skills en attributes zijn vrij onconventioneel. Dit zorgt trouwens wel voor veel diepgang. Het is niet zo zwart-wit dat een melee tank veel might moet hebben en een caster veel intelligence. Iedere stat is nuttig voor ieder type character.

    De minpunten zijn trouwens echt slechts bedacht, alsof de autheur wel iets in moest vullen omdat geen minpunten niet mag. Het is een punt van kritiek als een game niet aan de casual makkelijkheidsgraad en grafische standaard van de gemiddelde AAA rpg van tegenwoordig voldoet?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • babbaloerie

    • 2 jaren, 7 maanden geleden
    Ik ben het met je eens dat het minpunt over de graphics nergens op slaat. De 2D isometrische wereld is misschien niet state-of-the-art, maar wel erg mooi.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • H4mTar0

    • 2 jaren, 7 maanden geleden
    Het minpunt heeft niet direct iets te maken met de moeilijkheidsgraad, maar met de complexiteit van de game. Zoals je zelf al aangeeft was het wat het lastig om in te komen. Deels door de combat, deels door het toekennen van skills en attributes, maar deels ook door de lange lappen tekst. Jij hebt de tijd genomen om je te verdiepen en te leren van je fouten. Het spel stimuleert dit niet per se en dat is voor nieuwkomers wellicht overweldigend. En voor die mensen schrijven we ook.

    Grafisch… tja, kwestie van smaak. Stijltje spreekt met niet echt aan en de personages komen niet goed tot hun recht. Vind ik niet zo mooi. Het isometrische perspectief is in sommige gevallen trouwens onhandig.

    Ik hoef niks in te vullen bij de minpunten trouwens :-).

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • revanius

    • 2 jaren, 7 maanden geleden
    Begin van je comment slaat ook nergens op, appels en peren.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Baukereg

    • 2 jaren, 7 maanden geleden
    Fair enough. Een review is altijd voor een groot gedeelte subjectief. Voor mij is het uitzoeken van mechanics een groot deel van de lol en de graphics vind ik sfeervoller dan laten we zeggen een Skyrim. Het is vooral het ontbreken van een goede toelichting dat het wat lukraak voelt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • revanius

    • 2 jaren, 7 maanden geleden
    Ik ben het met je eens, skyrim has nothing on this. en pillars of eternity is awesome, een 9 is een goed cijfer.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • DunkieXL

    • 2 jaren, 7 maanden geleden
    Dat het moeilijk om in te komen is vind ik persoonlijk juist leuk. Want dit maakt je juist meer verbonden met een game net als vroeger, je weet wel die tijd dat je hand niet vast werd gehouden bij elke stap die je in een game zet.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • babbaloerie

    • 2 jaren, 7 maanden geleden
    Offtopic: waarom zijn de screenshots niet klikbaar? Die twee onderste screenshots zijn zo klein dat je ze beter weg kan laten.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • arthurvv

    • 2 jaren, 7 maanden geleden
    Staat op de to do-list van de technische afdeling :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ahole

    • 2 jaren, 7 maanden geleden
    Is dit een soort van Diablo game let me know dudes.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • H4mTar0

    • 2 jaren, 7 maanden geleden
    Nee, het lijkt niet op Diablo

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Panzermeister

    • 2 jaren, 7 maanden geleden
    Veel te hoge systeemeisen voor deze graphics IMOH. Als je een spel gaat maken met Diablo II graphics x 2 moet het ook draaien op een systeem met Diablo II system requirements x 2 (Pentium 3 800 mhz).

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Eenlamp

    • 2 jaren, 7 maanden geleden
    de anti-aliasing optie is er nu in gepatched, zorgt ervoor dat de game minder zwaar is. Er zat al een console command in maar die reset constant als je tussen maps switched. De spell effects zijn af en toe ook zwaar op FPS als het allemaal tegelijk op je scherm getoverd wordt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • RPGer

    • 2 jaren, 7 maanden geleden
    Beste RPG van dit moment? Voor mij de beste RPG sinds Planescape Torment.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • TripleDad

    • 2 jaren, 7 maanden geleden
    Hail to the King! (niet jij, PS:T) Overigens impliceert je opmerking dat je dit beter vind dan BG2. Dat weet ik nog niet.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • RPGer

    • 2 jaren, 7 maanden geleden
    Hmm ja BG2 voelt wel iets meer epic aan, ook is hij groter. Ik vind echter de Lore en de (filosofische) thema's rond de zielen veel boeiender in PoE. Ook de combat en interface is allemaal wat prettiger. Ik zou BG2 nog maar eens moeten spelen na deze om beter te kunnen vergelijken.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • TripleDad

    • 2 jaren, 7 maanden geleden
    Een prachtige, klassiek geinspireerde RPG. Ik ben het helemaal met het cijfer eens. Opvallend trouwens dat je de combat moeilijk vindt. Dat vind ik nogal meevallen. Tot nog toe misschien zelfs wat makkelijker dan BG. Je moet wel zorgen dat sidequests doet, en daardoor redelijk levelt. Dan is het allemaal niet vreselijk lastig op normal

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Baukereg

    • 2 jaren, 7 maanden geleden
    Op hard loop ik toch geregeld tegen een te sterke mob aan. Maar dat kan ook komen omdat ik maar één melee character heb die alle damage moet nemen. :O

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • DaVinkie

    • 2 jaren, 7 maanden geleden
    Hoe vergelijkt deze game met Divinity: Original Sin? Die smaakt namelijk naar meer, maar ik durf niet zomaar geld neer te gooien voor iets wat er op lijkt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Baukereg

    • 2 jaren, 7 maanden geleden
    Het verhaal van Divinity is erg generiek, soms op het flauwe af. Pillars is wat dat betreft veel serieuzer en diepgaander, ook duisterder. Als er één ding is waar Pillars veel beter is dan Divinity, dan is de lore.

    Wat combat betreft zijn ze qua diepgang gelijk, maar qua opzet totaal verschillend: turn based vs real time met pauze. In Divinity speelt de omgeving een grotere rol, in Pillars draait het meer om stats en abilities imo. Ikzelf neig meer naar de combat van Divinity, maar dat is een kwestie van smaak.

    Ook de werelden zijn verschillend: Divinity is compact maar volgepropt met content, Pillars voelt grootser aan.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.