Iemand die spellen beoordeeld op basis van screenshots zal al snel afhaken bij het zien van beelden uit de game Pikmin. Niet dat de game zo lelijk is, maar omdat het ongelooflijk 'cute' aandoet. Wie de game echter verder inspecteert komt terecht in een relaxte Nintendo wereld gemixt met wat RTS elementen en tuinier-fun.

Pikmin is de nieuwste creatie van Shigeru Miyamoto, de man die ons eerder liet kennismaken met Mario, Link en Donkey Kong. Waar deze games de nadruk lag op het individu van het hoofdkarakter, gaat Pikmin een volledig andere weg in, en laat je vechten in een collectief. Er is wel een soort van 'hoofdpersonage', Captain Olimar, maar met alleen deze raar uitziende man valt er weinig te bereiken. Daarvoor zijn er de Pikmin. Pikmin zijn wezentjes die in de grond leven, en achter je achterwerk aanlopen zodra je ze plukt. Pikmin zijn extreem sociaal, en doen exact wat je van ze vraagt. Gooi je er een stelletje naar een muurtje, bijvoorbeeld, zullen ze beginnen dit muurtje af te breken. Gooi je er een stelletje naar een blok hout, zullen ze uit dit blok hout proberen een brug te maken.

Dit is in principe de basis van Pikmin. Echter, het spel gaat veel verder, en dieper. Zo zijn er 3 verschillende soorten Pikmin, rode, gele en blauwe. De rode Pikmin zijn echte krijgers, en zullen in gevechten met beesten die in de wereld van Pikmin rondlopen hun mannetje staan, gele Pikmin laten zich hoger gooien, waardoor ze voor andere Pikmin onbereikbare gebieden kunnen bereiken. Ook kunnen deze gele Pikmin zogeheten 'bomb-rocks' optillen en weggooien. Bomb-rocks gebruik je om muurtjes op te blazen die je Pikmin anders niet gesloopt krijgen. Blauwe Pikmin tenslotte kunnen zich door water verplaatsen, iets wat de rode en gele Pikmin fataal wordt.

Wat doet Captain Olimar dan? Captain Olimar is het poppetje dat de bevelen geeft. Hij heeft daar ook alle rede toe, want hij is een ruimtevaarder die door een ongeluk op deze vreemde planeet geland is. Hij is bij de crash een aantal vitale onderdelen van zijn ruimteschip, de Dolphin, kwijtgeraakt. De Dolphin kan nu nog wel vliegen, maar heeft niet genoeg power meer om de dampkring uit te komen. Je besluit om alle e entiele onderdelen dan maar van de Pikmin-planeet af te halen. Helaas ben je zelf lang niet sterk genoeg om alle onderdelen bij je ruimteschip te krijgen. Dit is dan ook waar de Pikmin goed voor zijn. De Pikmin gebruik je om alle vitale onderdelen terug te brengen, en om tu entijdje obstakels te slopen.

Er is echter een klein (zeg maar gerust groot) probleempje: je zuurstofmasker voorziet nog maar in 30 dagen zuurstof, wat zoveel wil zeggen dat je binnen 30 dagen alle onderdelen van je ruimteschip gevonden moet hebben. Een dag verloopt niet in realtime, maar duurt zo'n 20 minuten, wat je in feite verplicht de game in 6 uur tijd uit te spelen. Dit is een vrij storend tijdselement, die de game een stuk minder aangenamer maakt. Het is nu allemaal heel erg prestatiegericht, zo snel mogelijk proberen iets voor elkaar te krijgen. Hierdoor kom je in situaties waar je als het ware gaat 'vals spelen', door een dag niet op te slaan als je niet tevreden bent over je voortgang, en weer te beginnen bij de laatste save. Het verlengt op die manier de levensduur van het spel wel, maar op een beetje een vervelende manier.

De besturing van Pikmin is zo simpel als wat. Het beeld focust zich de hele tijd rondom Captain Olimar, het mannetje die als het ware de instructies geeft aan de Pikmin. Rondlopen doe je met de stick. Om Pikmin bij je te roepen druk je op de B-Knop. Alle Pikmin in een bepaalde straal zullen zich achter je nestellen. Al deze Pikmin zijn vervolgens 'gooibaar', door een simpele druk op de A-knop. Een soort van 'cro hair' laat je zien waar de Pikmin terecht zal gaan komen. Pikmin kun je hoger gooien door de A-knop iets langer vast te houden. Is de Pikmin eenmaal geland zal deze gelijk beginnen te werken aan het object waar je het naar toe gegooid hebt.

Met de C-stick kun je je Pikmin als het ware 'dirigeren'. Duw je de stick naar links, zullen de kleine rakkers links van je gaan lopen, en dergelijke. Ben je het helemaal zat met de Pikmin, en wil je ze allemaal achter je weg hebben, volstaat een druk op de X-toets. Alle Pikmin die achter je aan liepen zullen zich nu rangschikken naar kleur, wat weer erg handig is als je een bepaalde Pikmin kleur nodig hebt (bijvoorbeeld alleen blauwe, om een stukje door water te lopen). De besturing voelt lekker aan. Mi chien nog wel belangrijker: het reageert allemaal snel en goed.