PGA Tour 2K21 balanceert tussen ontspannen en saai

Golf lijkt op tv een heerlijk ontspannen sport. Een balletje slaan, een stukje wandelen, even die bal in het gat tikken en in zo’n kek autootje klimmen om naar de volgende hole te rijden. PGA Tour 2K21 geeft je dat relaxte gevoel, al slaat het soms door naar saaiheid.

PGA Tour 2K21 is de nieuwe naam van The Golf Club, ongetwijfeld omgedoopt om meer in lijn te liggen met andere sportspellen van dezelfde uitgever. Maar anders dan een NBA 2K is dit golfspel niet één en al spektakel en ratelende microtransacties, maar een gedegen, serieuze, soms slaapverwekkende game. Precies wat je verwacht van golf dus.

PGA Tour 2K21

De juiste golflengte

De besturing is nagenoeg perfect. Met een prima tutorial legt de game uit wat er van je verwacht wordt en welke trucjes je toe kunt passen om je bal een curve te geven, of juist lekker snel stil te laten liggen. Uiteindelijk komt het aan op een vaste hand. Bij elke slag moet je de joystick in een soepele beweging van achteren naar voren trekken, als een soort golfclub in het klein. Zit er een afwijking in je lijn, dan zie je dat ook terug in je slag. En als je timing niet helemaal vlekkeloos is, hookt je bal zo een bunker in.

Het is makkelijk om te leren, zeker door de vele hulpmiddelen voor nieuwe spelers. Je kunt bijvoorbeeld een voorproefje krijgen van je slag, zodat je een beetje kunt inschatten of je goed mikt. Ook kan de game je laten zien hoe hard een putt moet zijn om de hole te bereiken en kiest het alvast voor je wat voor slag je moet gebruiken. Al die foefjes kun je overigens apart aan of uit zetten, zodat de golfpuristen ook zonder zijwieltjes hun gang kunnen gaan.

PGA Tour 2K21

Het zal je baan maar zijn

De banen waar je op wordt losgelaten, zien eruit als een plaatje. Met maar liefst vijftien echt bestaande golfbanen is er voor de fans ook heel wat te kiezen. De glooiende heuvels, de groene fairways en de vervelende bunkers: allemaal zien ze er prima verzorgd uit.

Het is alleen jammer dat die banen zo weinig interactie bieden. Zelfs als er een keiharde wind staat, gaan de bomen niet heen en weer. En het handjevol publiek staat overal een beetje plompverloren bij. Op de banen na ziet de hele game eruit alsof het op de vorige generatie consoles draait, met ronduit lelijke animaties en personagemodellen.

De grootste trekpleister van het spel is zonder twijfel de carrièremodus, waarin je begint met een onbeduidende golfer en je een weg omhoog werkt in de klassementen.

-

Golf van teleurstelling

Het gebrek aan een spannende presentatie is sowieso het grootste probleem van PGA 2K21. De grootste trekpleister van het spel is zonder twijfel de carrièremodus, waarin je begint met een onbeduidende golfer en je een weg omhoog werkt in de klassementen. Daar komt jammer genoeg geen greintje sfeer bij kijken. Je wordt rücksichtslos van het ene naar het andere toernooi gesleept. Zelfs als je wint, is je enige beloning een plaatje van een trofee. Geen huldiging, geen persconferentie en geen schouderklopje.

Nou ja, je krijgt er wel XP voor, maar dat blijkt al gauw vrij nutteloos te zijn. PGA 2K21 introduceert een soort rpg-systeem waarbij je golfer steeds in niveau stijgt. Het probleem is alleen dat een hoger niveau je niks tastbaars oplevert. Je level is een cijfertje dat steeds hoger wordt, maar meer ook niet. Bij elk niveau krijg je een cosmetisch voorwerp of wat in-game valuta, maar op een gegeven moment word je niet meer zo enthousiast van een zonnebril of een petje. Het is een ondoordacht en nutteloos systeem.

PGA Tour 2K21

Hetzelfde geldt voor Rivals, een systeem dat jou een rivaal geeft in het spel. Het klinkt als een interessant idee, maar de uitvoering is ontzettend statisch. Je werkt een vaststaand lijstje aan professionele golfers af als rivaal. Zodra je op genoeg punten beter hebt gescoord dan deze nemesis, ga je door naar de volgende. Er zit geen spanning in, je voelt geen wrijving tussen jou en een andere pro. Het is alleen een vinkje in een tabelletje, een cijfer in een spreadsheet. En wat verdien je ermee? Juist: nog een petje.

Die lijn wordt doorgetrokken naar de sponsorcontracten, waarbij Adidas of TaylorMade van je eisen dat je vier onder par slaat, of de top vijf van een evenement haalt. Het zijn allemaal systemen die een vleugje dynamiek missen. Als je met al die randzaken dan nog steeds niet genoeg petjes en zonnebrillen hebt, kun je nog echt geld uitgeven om cosmetische voorwerpen aan te schaffen. Het voelt allemaal hartstikke overbodig.

Maak je eigen golven

Spelers van PGA Tour 2K21 krijgen in ieder geval wel veel waar voor hun geld, met naast de carrièremodus en losse matches een grote hoeveelheid online mogelijkheden. Je kunt je eigen club opzetten en toernooien organiseren voor je vrienden, of zelf banen in elkaar knutselen met de aardig uitgebreide editor. Je kunt zelfs oefenen tegen de ghosts van je vrienden, om te zien waar zij nou die cruciale birdies pakten.

Er is veel aan te merken op PGA Tour 2K21, maar het valt niet te ontkennen dat dit de beste golfgame van het moment is. Dat is niet zo’n geweldige prestatie gezien het geringe aantal golfgames, maar het is wel belangrijk. De uitstekende besturing en de grote selectie aan banen bieden je tientallen uren golfvermaak. Iedereen die gewoon ontspannen een potje wil golfen, heeft met deze game weinig te klagen. Maar poeh, een beetje saai is het wel.

PGA Tour 2K21 is getest op een PlayStation 4 Pro. De game is nu verkrijgbaar voor PlayStation 4, Xbox One en pc.

Lees meer Gamer.nl-reviews:

Goed

PGA Tour 2K21 is de beste golfgame van het moment en biedt veel waar voor je geld, met een fantastische besturing. Maar door een gigantisch gebrek aan sfeer en een aantal saaie systemen is het niet bepaald een hole in one.

Heel veel golf

besturing is perfect

veel hulpmiddelen voor nieuwe spelers