Peggle 2 - Een ballenspel | Gamer.nl

Peggle 2 - Een ballenspel | Gamer.nl

Waarom krijgt een stuiter-een-bal-voor-zo-veel-mogelijk-punten-game als Peggle 2 in hemelsnaam een 8? Als je je dat na het lezen van het cijfer afvraagt, gaan we er van uit dat je het eerste deel nooit een kans hebt gegeven. Vooruit, Peggle oogt inderdaad als een oersimpel, mi chien zelfs slaapverwekkend concept: een level met talloze kleine, al dan niet bewegende voorwerpen (‘pegs’) moet worden leeggespeeld door knikkers van bovenaf in het level te schieten. Hoe meer balletjes je knikker onderweg raakt, des te meer punten je ontvangt. Simpel?

Balletje-balletje

Ja en nee. Zoals alle goede stuiter-een-bal-voor-zo-veel-mogelijk-punten-games is het concept van Peggle bedrieglijk. Een balletje naar beneden laten vallen is niet indrukwekkend, nee, maar Peggle-grootmeesters kunnen met één bal de meest bizarre, oogstrelende wentelingen in een potje introduceren. In het geval van Peggle sluit de simpele maar doeltreffende opzet geen diepgang uit. Dat maakt het ongekend verslavend. Tegelijkertijd vertaalt de omschrijving ‘simpel’ zich naar een lage instapdrempel. De eerste Peggle is een groot succes geworden omdat je het niet alleen urenlang achter je Xbox 360 kon spelen, maar ook eventjes een potje kon doen op je iPhone, wachtend op de bus. Wanneer één bal vier oranje pegs raakt en daarna via de paarse bonus-Peg zo de ‘bucket’ (mand) onderaan het level invliegt, bekoort dat iedereen, ongeacht het platform waarop je de game speelt.

Feel good-game

Je moet die charmes van het eerste deel begrijpen om de kwaliteiten van Peggle 2 in te zien. Niet omdat de game er zoveel extra schepjes bovenop doet, maar eerder omdat alle pluspunten van het originele Peggle ook van toepa ing zijn op het tweede deel. Peggle 2 is een hele veilige voortzetting op het eerste deel. Verschillen schuilen in de details. Zo moet je sommige pegs nu tweemaal raken voordat ze verdwijnen en zijn de nieuwe superkrachten van de personages van kleine invloed op hoe je een level klaart.

Het ijzersterke concept blijft dus niet alleen in stand, het blijft vrijwel onveranderd. Dat is ergens een beetje saai, al is Peggle 2 (vooral visueel) genoeg aangedikt om met het gebrek aan inhoudelijke vernieuwing weg te komen. Aan alles is af te zien dat Popcap veel plezier heeft gehad met het maken van Peggle 2, dat met zijn cartooneske, herkenbare stijl zelfs in de buurt komt van het werk van Nintendo. Net als bij de partygames van Nintendo, schuilt de aantrekkingskracht ‘m in de details.

Van ontploffende geitenhoofden bij het uitspelen van een level tot het klinken van noten bij het navigeren door de menuknoppen (die als je ze een voor een afgaat, de (Ode to Joy) spelen): Peggle 2 is een feel good-game van jewelste. Zelfs op donkere dagen zal de potpourri aan lichtflitsen, bonu en en bombastische muziek die uitbarst wanneer je een level of score behaalt een glimlach op je gezicht toveren. Het plezier dat de makers hebben gehad slaat geheel over naar de speler. Peggle 2 is door zijn stijl, audio, humor en spektakel een stre killer in hart en nieren. Je zou er bijna verliefd op raken.

Nadelen

Toch kleven er nadelen aan de veilige opzet van Peggle. Deel één was vrij uitgebreid, dus ligt het in de lijn der verwachting dat Peggle in getallen niet voor het eerste deel onderdoet. Helaas is dat wel een beetje het geval. Door het gebrek aan personages (vijf, met ieder twintig levels) doorloop je de game redelijk snel. De trials (uitdagingen die je vaardigheden testen) zijn een leuk alternatief op de Challenge-modus, maar doorloop je als je geen perfectionist bent veel te snel – evenals de normale levels in de singleplayermodus.

Perfectionisten zullen er op hun beurt over klagen dat de game geen online kla ementen heeft, en je dus niet weet waar je met je high score staat. Voor een game als Peggle 2 lijken leaderboards ons cruciaal. Wellicht kiest Popcap voor deze opzet om de community naar de multiplayermodus te lokken, waarin spelers simpelweg de hoogste score moeten halen in hetzelfde level. Door smart match en de algehele opzet is de multiplayermodus lekker behapbaar, maar voor ons gevoel te verschillend van de leadersboards om die te kunnen vervangen. We mi en ze.

Gelukkig heeft Popcap aangekondigd de game te ondersteunen met DLC, waar de gratis multiplayermodus ‘Duel’ het eerste voorbeeld van is. Duel zal door Peggle-fans onder luid gejuich worden ontvangen. We verwachten meer DLC, al dan niet tegen betaling. Popcap kennende komt het met het uitbreiden van de content wel in orde.

We klinken streng, maar onze conclusie is niet dat Peggle 2 een veilig vervolg is dat baat heeft bij meer content. Peggle 2 is eerder een van de leukste games op de Xbox One die je zowel tijdens de launch van de console in 2014 als vijf jaar later nog spelen wilt. Voor 12 dollar (9 euro) koop je in de Amerikaanse Xbox Store op dit moment een tijdloos spelconcept dat naast koddig, enerverend en aandoenlijk, bovenal enorm verslavend is.