Geschreven door Arthur van Vliet op

• <p>Panoramical is een intense, afwisselend gelukzalige en angstaanjagende ervaring.</p>
    Score: 80 Uitstekend
    • Een indrukwekkende interactieve belevenis
    • Kleine foutjes
Panoramical voelt bij vlagen als het perspectief van Dr. Dave Bowman vlak nadat hij Jupiter heeft bereikt, minus de luxueuze hotelkamer aan het einde van de tunnel.

David Ramallo is een maker van dingen. David Kanaga produceerde de soundtrack van Proteus. Samen zijn zij verantwoordelijk voor Panoramical, een game die je naar de standaarden die veel Gamer.nl-bezoekers eropna houden ongetwijfeld geen game mag noemen. Het concept spel is Panoramical namelijk vreemd; het product is vooral een interactief conceptueel kunstwerk waar de persoon aan de knoppen bepaalt welke elementen actief worden op het scherm en in de speakers.

Interstellar

Met een controller of muis krijg je in een aantal scènes zeggenschap over negen parameters, die je als een soort theremin aanstuurt. Met elke parameter verschijnen of verdwijnen visuele en auditieve elementen. Sommige scènes beginnen met een simpel wit vlak, dat zich vult met vormen en elektronische muziek wanneer je een van de inputs beïnvloedt. Andere scènes geven je een basis om mee te werken: een aantal bollen in een grote cirkel, die ieder een andere toon voortbrengen bijvoorbeeld, omringd door een wirwar van seismografische waanzin.

Dat werkt intens. Het ene moment waan je je een mier in een buitenaardse weide, het volgende een god die het universum van een afstand observeert. Het ene moment glijd je door een kleurloze bloedbaan, het volgende zweef je over grove ijsrotsen en ijskoud water. In al zijn abstractie haalt Panoramical inspiratie uit tastbare fenomenen. De schaal varieert van microbiologische tot astronomische proporties.

None

Museumstuk

Die natuurlijke inspiratie staat haaks op de synthetische klanken die de scènes begeleiden. Arpeggio’s en strings dwarrelen uit Kanaga’s synthesizers en, mits je een koptelefoon op hebt of een goede set speakers hebt staan, omgeven je als een warm deken, lauwe zomerregen of de ijskoude surrealiteit van een bad trip.

De ervaringen die Panoramical oproept zijn namelijk lang niet altijd rustgevend. Betoverend, wellicht, maar af en toe ook behekst. Sommige stukken vormgeving (die zich moeilijk met woorden laten beschrijven) plegen als rap uitzaaiende kanker een invasie op je beeldscherm terwijl de synths, afhankelijk van jouw keuzes, onheilspellend trillend je trommelvliezen teisteren. Met een druk op de spatiebalk teleporteer je naar een volgende scène, die je waarschijnlijk weer volledig tot rust brengt.

None

Variatie maakt Panoramical tot het indrukwekkende product dat het is. De visuals en soundtrack zijn (enkele, naar het lijkt, onbedoelde dissonanten daargelaten) van een dusdanig niveau dat je al gauw volledig wordt meegesleurd in de bizarre werelden die het duo achter dit museumstuk schetst. Verwacht echter weinig interactiviteit. Jouw invloed gaat weinig verder dan het thereminspel linksonder in beeld. Panoramical geeft je niet de regie, maar zet je achter de montagetafel.

Panoramical is via Steam te koop voor €9,99 en speelbaar op Windows-pc en Mac.

Nieuws van de week: Firewatch verschijnt op 9 februari Trailer van de Lowriders-update voor GTA Online
0