Pac-Man World 3 (DS) | Gamer.nl

Naast de consoleversie, die we eerder al bespraken,besloot Namco om de platformgame Pac-Man World 3 ook op de Nintendo DS uit tebrengen. In plaats van een game te maken die specifiek is ontworpen voor dekracht en de unieke eigenschappen van de DS, besloot Namco om de consolegame(zo goed als dat gaat) over te zetten naar Nintendo’s meest recente handheld.Hoe dit heeft uitgepakt ondervonden we aan den lijve.Op het eerste gezicht lijkt Pac-Man World 3 de overzettingaardig te hebben doorstaan. De voornaamste mogelijkheden van de consoleversiezijn ook in de DS-versie van deze platformgame aanwezig. Je kunt tegenstandersmeppen, springen, op de grond stampen en kracht opbouwen om jezelf vervolgenste lanceren. Het spel zit daarnaast vol met opraapbare voorwerpen, van debekende gele bolletjes tot diverse fruitsoorten, zodat het zeker loont om deomgeving aan een nadere inspectie te onderwerpen. Na enige minuten spelen kom je er helaas achter dat demakers heel wat conce ies hebben moeten doen om het spel op de DS aan de praatte krijgen. De omgevingen zijn weliswaar groot in omvang, maar een stuk kaleren sfeerlozer dan in de consoletegenhanger. De besturing met het touchpad maakthet navigeren lastig, al is het vooral de onhandige camera die er veelvuldigvoor zorgt dat je het ravijn in kukelt.  De levels in Pac-Man World 3 voor de DS zijn rechtstreeksovergenomen uit de consoleversie, al zijn er, waarschijnlijk vanwegegeheugengebrek, hele stukken uit de levels geknipt. Vooral het einde van de levelskomt erg abrupt. Waar je bij de consoleversie vaak een eindbaas mag verslaan ofaan het eind nog een wat meer kla ieke variant op Pac-Man te spelen krijgt,eindigt een mi ie in de DS-versie plotseling wanneer je de zoveelstetegenstander verslagen hebt, de zoveelste schakelaar hebt overgehaald of dezoveelste gang inloopt.

Links: een variant op het kla ieke Pac-Man is nog wel aanwezig, maar zit niet meer in de game zelf verweven.

Wat ook vreemd is, is dat alle tekst en uitleg die de nieuwespelelementen voor je moet introduceren, in de DS-versie niet van de partij is.Omdat ik de consoleversie al gespeeld had kon ik er redelijk mee uit de voeten,maar mensen die als eerste met de DS-versie aan de slag gaan zullen soms flinkmoeten ploeteren om erachter te komen wat nu de bedoeling is. Het is ookvervelend dat je niet meer ziet wat het effect is van een knop die jeoverhaalt. De filmpjes die dit in de consoleversie lieten zien, zijn uit deDS-versie gesloopt.Namco heeft nog wel de moeite genomen om enkele touchscreenfeatures in het spel te verwerken, maar het nut hiervan is minimaal. Bij hetgebruiken van een sleutel (diamant) dien je deze in het onderste scherm in eengat te slepen, bij bepaalde knoppen dien je cirkelvormige bewegingen op hettouchscreen te maken en om een sprintaanval te doen, dien je een knop ingedruktte houden en een streep naar voren te trekken. De handelingen zijn minimaal,komen sporadisch voor en voegen eigenlijk niets toe aan het spel. Natuurlijk is het niet eerlijk om een DS-versie tevergelijken met een consolerelease, maar wat Namco hier aflevert isbroddelwerk. Er zijn zoveel conce ies gedaan voor de DS-versie dat er van heteigenlijke spel zo goed als niets meer over is. En dan te bedenken dat deconsoleversie zelf al geen ijzersterk product was. Beter had Namco voor de DSeen geheel nieuwe game ontworpen, bijvoorbeeld een heerlijke kla ieke2D-platformgame. Want deze inderhaast geportte 3D platformgame brengt alleenmaar ellende met zich mee.