Pac-Man: Championship Edition (XBLA) | Gamer.nl

Voor 800 punten kun je nu op Xbox Live Marketplace Pac-Man: Championship Edition krijgen. Deze editie bevat het eerste echte vervolg op de oude Pac-Man in zes verschillende modes en dat allemaal in high-definition graphics. Vergeet de geflopte 3D Pac-Man-games, want dit is Pac-Man hoe het zou moeten zijn.

Hoewel de nieuwe spelletjes op Xbox Live Arcade grappig zijn, ligt de kracht van het systeem toch in de oude kla iekers. Pac-Man is geen uitzondering, en biedt aardig wat nieuwe vormen van gameplay in een vertrouwde omgeving. Voor elk van de zes verschillende modes krijg je vijf of tien minuten om zoveel mogelijk punten te behalen. Het doel om het zo lang mogelijk uit te houden is niet volledig verdwenen, alleen houdt het op na vijf of tien minuten. Hierdoor is Pac-Man Championship Edition een spel dat je zo even op kunt oppakken. De gameplay gaat wel steeds sneller en sneller zodat het steeds uitdagender wordt en dan is het de kunst om je eigen score te verbeteren. Natuurlijk kun je jezelf ook vergelijken met andere spelers via de leaderboards.

Een twist in de aloude gameplay is tevens dat niet het hele veld vol zal staan met stipjes. Steeds delen van het veld staan gevuld en heb je die stipjes gehapt, dan vul je weer een ander stuk van het veld door het happen van fruit. Soms verandert het hele veld zelfs, wat een leuke afwi eling in het spel brengt. Naast de standaard Championship mode, met eerder genoemde twists, zit de echte vernieuwing in de Challenge en Extra modes.

De eerste Challenge mode lijkt op Championship mode, alleen zullen de stipjes in verschillende patronen op het veld verschijnen. Soms hele grote vlakken met weinig power-ups, soms weinig stipjes met veel power-ups. Met meerdere power-ups kun je achter elkaar spookjes happen in een aaneenschakeling. Een van de Achievements is dan ook om acht spookjes achter elkaar te happen. Bij de tweede Challenge mode is alles pikkedonker, en is alleen de omgeving rond Pac-Man verlicht. Natuurlijk zijn ook de spookjes zichtbaar, maar het is zeker een uitdaging om ze te ontwijken als je niet ziet waar je heen kunt.

De eerste Extra mode gaat op razend hoge snelheid, waarin zowel Pac-Man als de spookjes door het veld schieten. Beide zijdes van het speelveld zitten vol met gaten, waardoor je zo alle kanten op schiet. In de tweede en derde extra modes verandert het veld regelmatig.

Hoewel Pac-Man oud en vertrouwd aanvoelt, hebben de graphics wel een update gekregen. De nieuwe neon-look past heel goed bij het spel. Ook de besturing werkt goed, al zul je nog best wel eens wat bochten mi en met de analoge stick. Vooral op hoge snelheid kan het lastig te navigeren zijn.