Overpass probeert te overtuigen met originaliteit

Bij racen op onverhard terrein denken we vaak aan racegames zoals Dirt Rally (2.0), maar écht offroad-racen op daadwerkelijk schier onbegaanbaar terrein zien we maar zelden. Overpass laat je op een originele manier toch zo’n uitdaging aangaan.

Offroaden wordt toch een ware kunst verheven in Overpass. Je treft er namelijk tal van modderige offroad-parkoersen vol met de meest uiteenlopende, pittige obstakels. Denk aan steile hellingen vol stenen en allerlei soorten kuilen, maar ook aangelegde houten palen, betonnen buizen en verzamelingen oude autobanden. Soms dien je zelfs een wipwap met de juiste timing te passeren.

In menig game zou je dergelijke hindernissen nemen door het gas flink in te drukken in de verwachting er zo overheen te suizen. In de meeste gevallen levert je dat in Overpass niets anders op dan een botsing of een gekanteld voertuig, met schade ten gevolg. Hier is niet zozeer je tempo, maar je benadering de sleutel tot succes - vergelijkbaar met games zoals Trials en Spintires.

overpass

Zoeken naar grip

Qua mogelijkheden nestelt Overpass zich min of meer tussen die twee bekende titels in. De tools zijn niet zo talrijk en divers als in Spintires, maar ook hier dien je overwegingen te maken tussen gedoseerd gas geven, het inschakelen van vierwielaandrijving en het vergrendelen van het differentieel om de aandrijfkracht op de juiste manier over de wielen te verdelen. Zo zoek je constant naar grip, waarbij behoud van momentum je beste vriend is.

Zo behoeft elke hindernis z’n eigen strategische aanpak. Heb je die eenmaal door (of, in enkele gevallen, gelijk al goed ingeschat) dan kun je van daaruit meer tempo maken om toch de beste tijden te noteren - die bepalen uiteindelijk immers je score na elke proef. Dat maakt Overpass tot een soort ‘schildpad en de haas’-racegame: een gedegen, ogenschijnlijk langzamere aanpak zal vrijwel altijd leiden tot een betere finish dan zo snel mogelijk over het parkoers sjezen.

Met deze gameplay heeft de Zweedse ontwikkelaar Zordix een geinige campagne opgezet waarin je event na event afwerkt. Jammer genoeg blijft deze beperkt tot een saaie en steriele menustructuur, waardoor de charme van offroad-racen nooit echt naar voren komt. Enige mate van diversiteit is er dankzij de 24 verschillende voertuigen, zowel quads als UTV’s (een soort buggy’s) van een aantal bekende merken. Afhankelijk van je gedrag en behoeftes op de proeven kunnen ze schade oplopen en voorzien worden van upgrades - zaken die wel (slechts in-game) geld kosten.

De game oogt als een titel van halverwege de vorige generatie spelcomputers, met fletse graphics en een iets te vaak haperende framerate.

-

overpass

Niet zo sexy

Tel daarbij op dat je eigenlijk altijd in je eentje tegen de klok strijdt op de diverse parkoersen - alleen als je tegen andere spelers racet, bijvoorbeeld online of in split-screen, zie je tenminste nog ghosts. Dat hoeft ook niet erg te zijn, want hardcore offroaders richten zich toch liever op het bedwingen van de hindernissen. Toch is het jammer dat de oppositie alleen zichtbaar is als namen in klassementen. Visueel is Overpass ook geen hoogvlieger: de game oogt als een titel van halverwege de vorige generatie spelcomputers, met fletse graphics en een iets te vaak haperende framerate.

Toch verdient dit spel een pluim voor originaliteit, want het weet een behoorlijk zeldzaam gameplayconcept toch aardig neer te zetten en daarmee spelers een originele uitdaging te bieden, mede dankzij een breed scala aan parkoersen.

Overpass is getest op PlayStation 4 Pro en nu verkrijgbaar, ook voor Xbox One (X), Nintendo Switch en pc.

Laatste reviews op Gamer.nl:

Goed