OutRun 2 | Gamer.nl

Het heeft eventjes geduurd, maar hier is ie dan, de opvolger van het legendarische arcade-racespel OutRun, dat zeventien jaar geleden een enorme hit was. Is dit tweede deel net zo legendarisch en verslavend als het origineel? Gamer.nl stapte in de rode Ferrari en bekeek of racen door Palm Beach anno 2004 net zo leuk is als in die nostalgische dagen van weleer.

Ongetwijfeld zal menigeen gelijk vergelijkingen maken met Burnout 3: Takedown. Want ook in OutRun2 telt het 'snel-sneller-snelst' principe. Toch houdt het daar op met de overeenkomsten. Wat mi chien nog wel meer telt bij OutRun2 is de verslavingsfactor, de “nog-maar-een-keertje” beleving die Sega als geen ander onder de knie heeft. Ondanks de gelikte moderne graphics zijn de belangrijkste kenmerken van de bekende arcaderacer ongewijzigd gebleven. Start een game, kies je Ferrari en racen maar! Leuk om te weten is dat Sega de officiële Ferrari licentie heeft weten te strikken, het rijden in onder andere de Ferrari Enzo, Dino 246 GTS, 288 GTO, en de F50 is dus mogelijk!

Net als in het origineel zit in de pa agier toel je lieftallige blondine, die op zijn zachts gezegd lo e handjes heeft. Om haar te versieren zul je je van je beste kant moeten laten zien. Naast het uitrijden van het parcours zul je ook moeten denken aan het ontwijken van het verkeer, het maken van spectaculaire drifts en natuurlijk het pakken van die snelste tijd. Simpel gaming op zijn best dus, al kan het nog behoorlijk wat bloed, zweet en tranen kosten eer je haar hart gestolen hebt. Verpest je de race, dan verpest je ook haar humeur en kun je dus heel wat rake klappen verwachten. Het leven van een Ferrari-coureur gaat niet altijd over rozen zullen we maar zeggen.

Naast de standaard Arcade- en Time-Trial gamemodes heeft Sumo Digital ook een Heart-Attack mode ontwikkeld welke de speelduur van de game ten goede komt. In deze mode is het de bedoeling zoveel mogelijk hartjes te scoren. Hoe je dat doet, is afhankelijk van de opdrachten. Voor het behalen van een mi ie zul je aan een A genoeg hebben, al zullen de echte toppers onder ons natuurlijk voor de AAA gaan. Bij de ene mi ie moet je het van je driving-skills hebben, drift bijvoorbeeld zo lang mogelijk door de bochten. Andere opdrachten zijn onder andere het omver rijden van de goede pionnen, of het rijden in de juiste gekleurde zone. Rijdt je goed, dan ontvang je hartjes. Rijdt je fout of bots je tegen de verkeerde pionnen, dan raak je de hartjes kwijt. In totaal zijn er zo'n 101 opdrachten welke je niet 1-2-3 hebt uitgespeeld en waar je dus nog wel even zoet mee bent.

Mocht je even niet meer weten wat er van je verwacht wordt, geen nood. Tijdens de opdrachten wordt er duidelijk uitgelegd wat je vriendinnetje nou weer in gedachten heeft. Klinkt allemaal simpel en dat is het ook, maar wederom, verslavend is het wel. Overigens hebben de auto's erg goede handling. Driften is echt een eitje en is één van de aspecten die erg goed is uitgewerkt. Een belangrijk punt aan een game is de moeilijkheidsgraad. Ook dit zit bij OutRun2 wel in orde. Naarmate je vaardigheden steeds beter worden, nemen de uitdagingen gaandeweg ook steeds meer in moeilijk toe. De ruimte voor fouten worden ook steeds schaarser. Dit kan soms wel eens erg frustrerend worden, zeker als je voor de zoveelste keer een race opnieuw moet doen, al hebben veel andere games dit probleem natuurlijk ook. Nadat elke stage voltooid is, ontvang je unlockable cards. Met deze cards kun je, naast nieuwe auto’s, ook hidden tracks en tunes unlocken.

De offline multiplayer opties vallen wat tegen. OutRun2 biedt alleen maar een simpele party-mode, waarmee je om de beurt met maximaal 4 man een vijftal mi ies kunt spelen. Degene die het vaakst wint, is de winnaar. Met zijn vieren is deze optie wel aardig, zeker als je in een melige bui bent, maar voor het echte multiplayerwerk ben je toch aangewezen op Xbox Live, welke gelukkig door OutRun2 ondersteunt wordt.

De game kan op de lange duur enigszins saai worden wanneer je alles hebt unlocked en uitgespeeld in de singleplayer modus, maar gelukkig blijft het online allemaal onderhoudend. Naast het racen tegen 7 anderen is het, net als in de singleplayer, weer mogelijk om timetrials te houden. Wanneer je een goede tijdrit hebt gemaakt, heb je de keuze om je ghost te uploaden, welke iedereen kan downloaden. Strijden om de beste tijd is nog nooit zo verslavend geweest, zeker voor diegenen die wel in zijn voor een potje arcade-racen.

Conclusie:

Had het origineel alleen maar de Arcade modus, zijn opvolger biedt gelukkig veel meer. Door de Heart-attack en Xbox live modes bewijst OutRun2 dat je niet zomaar bent uitgespeeld en de game niet zomaar laat verstoffen. Dankzij de fri e en vrolijke graphics is het allemaal een lust voor het oog, al heeft de game nog wel te kampen met enige framedrops op zijn tijd, maar nergens wordt het heel ernstig. Verder is het geluid van goede kwaliteit en is het zeer aangenaam om de muziek van toen in een nieuw modern jasje te horen.

Al met al is OutRun2 voor de OutRun-veteranen dan ook verplichte kost. De opvolger is zeker geen goedkoop aftreksel van het origineel en zal heel wat leuke uurtjes opleveren. De vraag is wel of de game genoeg plezier biedt op de lange termijn als je niet in het bezit bent van Xbox Live. Voor de mensen die nieuw zijn met het OutRun begrip is het mi chien verstandig om de game eens te testen voordat je hem aanschaft, het arcadeprincipe is namelijk niet voor iedereen weggelegd. Desalniettemin is OutRun2 een waardig alternatief op al het autogeweld van Burnout 3 en racefans met een voorliefde voor arcade moeten deze dan ook zeker in de collectie hebben.