Outlaw Golf 2 | Gamer.nl

Developer Hypnotix heeft er een handje van om van de meest zachtaardige sporten nogal onconventionele games te maken. Deze games worden uitgebracht onder het Outlaw label, met als nieuwste telg Outlaw Golf 2. Net als in de andere sportgames in de Outlaw reeks draait het in Outlaw Golf 2 ook weer om stereotypen, geweld en losbandigheid. Dingen die natuurlijk onlosmakelijk verbonden zijn met het ons allen bekende spelletje genaamd golf. Laten we maar eens kijken of deze mix van ongezond gedrag en een nobele sport in deze game geslaagd is.

Zoals in elke golfgame, kun je in Outlaw Golf 2 kiezen uit verschillende personages om mee te spelen. De personages in deze game variëren van de onbeschofte redneck hillbilly uit Zuid-Texas tot de Japanse dominatrix in verpleegster uniform. Je krijgt met elk karakter ook nog eens een bijbehorende caddy aangeleverd, die naar believen in elkaar is te slaan en tu en de slagbeurten door voor een komische noot zorgt. Je kunt wel raden dat met deze stereotype karakters de humor niet echt diepgaand zal zijn, maar dat is ook niet de bedoeling in deze game. Het draait hier gewoon om lompe grappen en clichématige humor. Tijdens het spelen zorgt een commentator ook voor de luchtige sfeer. Hij geeft commentaar op de kwaliteit van de slagen en maakt grappige opmerkingen over de karakters. Games die gebruik maken van commentators kennen echter één groot probleem: de opmerkingen vallen in herhaling en gaan al gauw vervelen. Als de grappen eenmaal drie keer voorbij zijn gekomen, zullen de meeste gamers er al genoeg van hebben en de commentaar stem willen uitzetten. Gelukkig maar dat de game deze optie heeft.

In Outlaw Golf 2 heb je de keuze om te spelen op acht golfbanen met elke een apart thema. Het is bijvoorbeeld mogelijk om een nachtelijke partij golf te spelen op een halloween golfbaan, of zelfs een ijskoude golfwedstrijd te houden op een besneeuwde golfbaan. De golfbanen in Outlaw Golf 2 zijn simpel opgezet, maar getuigen van een goed doordacht ontwerp. Naast het normale potje golf is er te kiezen uit een grote hoeveelheid golfmodes die allemaal een net wat andere draai geven aan de soms ietwat saaie sport. Zo zul je bijvoorbeeld een potje baseball golf spelen of simpelweg een balletje slaan voor het geld. Ook zijn er modes waarbij je met een golfpartner moet samenwerken om een zo laag mogelijk slaggemiddelde te bereiken. Allemaal leuke variaties op de normale spelregels, maar uiteindelijk blijft het er gewoon op neerkomen dat de holes in zo weinig mogelijk slagen afgerond moeten worden.

Alle verschillende gamemodes zijn te spelen in 'exhibition' of 'tour'. Exhibition play stelt de gamer in staat om vrij te kiezen tu en alle modes. Tour is te vergelijken met de carrièremode die in de meeste sportgames voorkomt. Hierin zul je van te voren vastgestelde wedstrijden moeten winnen om zo extra outfits, golfclubs en andere extra's vrij te spelen. Tijdens deze wedstrijden krijg je maximaal drie tegenstanders tegenover je, die ieder de overwinning van je af proberen te pakken. Een nadeel hierbij is dat de slagbeurten van de tegenstanders niet overgeslagen kunnen worden en dat dus de hele beurt afgewacht moet worden. Pas als de bal geslagen is, kan de beurt snel vooruit gespoeld of weggeklikt worden. Het feit dat de slagbeurten van anderen niet kunnen worden overgeslagen is op zich geen probleem, ware het niet dat sommige tegenstanders eeuwen doen om de bal weg te meppen.

Het werkelijke spelen van een potje golf gaat eigenlijk best soepel en intuïtief. Het wegslaan van de bal gebeurd door de rechter analoge stick van achteren naar voren te bewegen. Met de linker stick is een richtcamera te bewegen waarmee te zien is waar de bal ongeveer neerkomt wanneer deze weggeslagen is. De precisie en kracht van de slag wordt bepaald door de stick naar voren te bewegen wanneer in een krachtbalkje een bewegende cursor zich nabij de 100% bevindt. Het is ook nog eens zaak de stick recht naar voren te bewegen, want als dit niet gebeurt zal de bal een afwijking naar links of rechts krijgen. Wanneer de bal eenmaal op de green ligt, is het putten begonnen. Dit werkt in principe hetzelfde als het slaan van de bal over een grote afstand, maar er zijn toch een aantal kleine verschillen. Om het putten niet te makkelijk te maken, krijg je drie keer de mogelijkheid om met een zogenaamde preview lijn te kijken waar de bal heengaat. Het maakt niet uit of de lijn in de buurt van de hole zit of niet, zodra deze mogelijkheid drie keer is gebruikt zul je de put moeten maken. Dit systeem werkt erg goed en maakt het putten net wat intuïtiever dan in ander golf games.