Orcs Must Die! 2 | Gamer.nl

Orcs Must Die! 2 | Gamer.nl

Het eerste deel van Orcs Must Die! is niet eens zo gek lang geleden uitgebracht. In oktober 2011 verraste de ontwikkelaar Robot Entertainment met een van de betere games in het tower defense-genre. Een combinatie van schieten en het plaatsen van vallen zorgde voor een uiterst vermakelijke ervaring. Het vervolg flikt dit kunstje opnieuw, maar dit keer kun je met twee spelers orks tegenhouden.

In eerste instantie zul je niet heel veel veranderingen opmerken. Grafisch is het spel vrijwel hetzelfde, veel vijanden kwamen ook al in het eerste deel voor en zelfs het geluid lijkt regelrecht uit het origineel te komen.

Het is ook nog steeds de bedoeling om een invasie van orks tegen te houden door middel van het plaatsen van zes verschillende vallen in driedimensionale levels. Dat zijn grotendeels dezelfde vallen als in het eerste deel, maar uiteindelijk speel je ook nieuw wapengeschut vrij. Er zijn niet heel veel nieuwe wapens, maar het zorgt net voor wat meer diversiteit. Ook het beschieten van vijanden vanuit de derde persoon gaat nog op exact dezelfde manier, waardoor de game niet direct als een vervolg aanvoelt.

Orcs Must Die 2!

Samen

Dat geeft in principe niet, want Orcs Must Die! 2 koop je voor de multiplayer. Er is een nieuwe heldin beschikbaar met unieke vaardigheden en zij vult de oorspronkelijke held perfect aan in de coöp. De levels in dit vervolg zijn ook echt toegespitst op twee spelers. Alles is alleen te spelen, maar het is dan wel aanzienlijk lastiger.

In coöp komt Orcs Must Die! ook het beste tot zijn recht. Er is veel meer ruimte voor eigen initiatief en strategie. Vallen kunnen beter op elkaar worden afgestemd, omdat er meer keuze is met z'n tweeën, waardoor vijanden echt met een eigen tactiek worden tegengehouden. In eerste instantie maakt dat de game ook wat minder uitdagend. Op de normale moeilijkheidsgraad is het spel vrij snel uit te spelen, ongeacht je een goede of verre van perfecte strategie gebruikt. Op de hogere moeilijkheidsgraad is dat een stuk beter in balans en is dit vervolg echt uitdagend. In de Endle -mode wordt de strategie en het uithoudingsvermogen van spelers helemaal op de proef gesteld.

Verder is Orcs Must Die! 2 eigenlijk in elk opzicht net iets beter dan het eerste deel. Het gaat niet om drastische veranderingen en dan is ook niet zo erg. Het origineel was iets minder dan een jaar geleden ook al erg goed en dit vervolg moet je zien als een uitbreiding daarop. De game is met deze toevoegingen eindelijk echt compleet. Voor de prijs van vijftien euro hoef je deze titel niet te laten liggen, maar als je in je eentje gaat spelen, begin dan met het nog goedkopere eerste deel.