Het woord 'expansionpack' laat bij veel doorgewinterde gamers nu niet bepaald een lekkere nasmaak achter. Regelmatig is zo'n extra ceedeetje niet meer dan een poging om wat extra centen uit het eerdere succes te trekken, met als tegenprestatie een product dat bij verre na het orgineel niet kan benaderen. In navolging op een eerdere uitbreiding lijkt het met Flashpoint's nieuwste uitbreiding 'Resistance' gelukkig anders te zijn gesteld. Zo werd er voor dit spel naast een flinke engine upgrade ook gekozen voor een heel nieuwe opzet in de verhaallijn. Wat ik daarmee bedoel kan je verderop lezen in deze review.

Engine upgrade

In tegenstelling tot 'Red Hammer' (Codemasters) is 'Resistance' door het orginele Flashpoint-team ontworpen, onder leiding van bedenker Marek Spanel. Bohemia kreeg hiermee een uitstekende kans om veel van de fouten uit het orgineel te verhelpen en tegelijkertijd te werken aan een nieuwe verhaallijn.

Een aantal veelgehoorde klachten over het orgineel waren de zware graphics, de trage online play en de aanwezigheid van een serie visuele bugs. Een aantal daarvan werden al verholpen in de online patches, maar de echte grafische upgrade krijgen we nu met Resistance. Zo zijn de textures in resolutie omhoog gegaan van een maximale 512 naar maar liefst een 2048 vierkante pixels. En al mag de optimalisatie de engine sneller hebben gemaakt; voor het hogere detail mag je zeker in het bezit zijn van een computer sneller dan 2ghz. Resistance is één van de games die uitstekend geschikt is om de patserkracht van je pc te showen.

Een andere verbetering is te zien in het landschap. Werd bebossing in Flashpoint soms traag opgebouwd, in Resistance worden bomen realistisch geplaatst en is het oude blok-effect verdwenen. Daarnaast zien de landschappen er nog een stuk beter uit dankzij de scherpere textures en betere afrondingen. De monotone kleuren van de vorige versies zijn verdwenen en hebben plaats gemaakt voor rijkere en meer natuurgetrouwe textures en belichting.

Eilandenreeks

In Resistance wordt het bestaande eilandengebied van de vorige Flashpoint-delen uitgebreid met een nieuw exemplaar van zo'n 100 vierkante kilometer in omtrek, genaamd Nogovo Island. Ook in dit zelfstandige land vind je verschillende dorpen, steden, een vliegveld en militaire wachtposten. De omgeving wordt nu ook weer bevolkt door verschillende NPC's die rondrijden, lopen of soms zelfs staan te wachten op de bus.

De rol die jij in dit alles vertolkt is die van Victor Troska, een ex-militair die zich heeft gevestigd op Nogovo Island om daar wat rustige jaren door te brengen. Onze held (die enigzins op Bruce Willis geinspireerd lijkt te zijn) komt natuurlijk alweer snel genoeg midden in een conflict zodra de Russen het eiland bezetten en het opgerichte verzet al snel in de moeilijkheden zit.

Hoe het verhaal precies verloopt zal ik hier niet verder uit de doeken doen, maar er mag wel gezegd worden dat Resistance een campaign heeft die zijn voorganger op alle fronten overtreft. Een belangrijke reden daarvan is het verloop van de missies die een stuk logischer zijn en een veel grotere betrokkenheid geven aan de speler. Je bent namelijk niet zomaar een militaire bevelvoerder die uiteenlopende opdrachten uitvoert, maar een karakter dat de groei van het verzet meemaakt en een aaneensluitend verhaal meemaakt.