Operation Flashpoint Resistance: multiplayer | Gamer.nl

Met 3 Operation Flashpoint DVD hoesjes in mijn kast en als enige die op lan's wel eens flashpoint multiplayer wil proberen kreeg ik de taak op mij om ter ere van de nieuwe uitbreiding de multiplayer nog een keer te testen. Ik zeg, nog een keer, want het mag geen geheim wezen dat multiplayer in flashpoint op een relatief laag pitje staat. Behalve natuurlijk voor de diehards die je bij elk spel hebt.

Operation Flashpoint had namelijk verschillende problemen die het spel in meerspelersmodus vrijwel onmogelijk maakten bij de initiële Europese release. Codemasters en BIS (Bohemia Interactive Studios) beloofden dat al deze problemen verholpen zouden worden bij de Amerikaanse release enkele maanden later. Nu, na een groot aantal patches en 2 add-ons, eentje van Codemasters (Red Hammer) en eentje van BIS (Resistance), ligt Flashpoint's multiplayer nog steeds niet in ieders mond. De hoogste tijd dus om te onderzoeken hoe de zaken er tegenwoordig voorstaan.

Vernieuwde interface:

Met een potje schoensmeer uitgesmeerd over mijn gezicht en wat takken in mijn kraag gaat het rode Flashpoint: Resistance ceedeetje in de DVD-rom drive en al gauw is het spel opgestart. Een aangenaam nieuwtje is de ingame serverbrowser waarmee je sneller en gemakkelijker geschikte servers kan vinden. Voordien was het noodzakelijk om Gamespy Arcade te gebruiken en viel het niet mee om het verschil tu en een Flashpoint en een Red Hammer server te zien.

VOOR NA

Het valt me meteen op dat Flashpoint eerder een spel is voor clans gezien het grote aantal met wachtwoord beveiligde servers in de lijst. Toch vind ik al gauw een publieke server met een 20-tal man en bemerk ik meteen de tweede vernieuwing ten opzichte van de oude operation flashpoint. De server lobby of “Multiplayer Setup” heeft namelijk een facelift gekregen waardoor het wat eenvoudiger is om de teams te balanceren. Oorspronkelijk had je een text-based interface waarin je namen van spelers heen en weer moest slepen. Nu plaats ik me echter met een eenvoudige muisklik op het ru ische team en wacht tot de mi ie kan beginnen.