NWNights: Shadows of Undrentide | Gamer.nl

Met Neverwinter Nights sloeg het Canadese Bioware een geheel nieuwe weg in. Waar hun eerdere RPGs fantastische singleplayer games waren, zou Neverwinter Nights een nieuwe revolutionaire multiplayer RPG worden. Dit doel werd bereikt en inmiddels heeft Neverwinter Nights een grote online community die nog steeds groeit, iets dat hoofdzakelijk te danken is aan de grote hoeveelheid goede, met de meegeleverde Aurora Toolset ontworpen, modules. Er was echter een onderdeel van Neverwinter Nights dat wat tegenviel: de singleplayer ervaring. Deze was namelijk vrij saai en lineair en bereikte qua complexiteit bij lange na niet het niveau van bijvoorbeeld Baldur's Gate II. Voor het eerste expansion pack Shadows of Undrentide kreeg Floodgate Entertainment, een team bestaande uit voormalige Looking Gla medewerkers, dan ook de opdracht om naast het toevoegen van de nodige dingen ook een singleplayer verhaallijn te ontwerpen die de teleurstelling van de Neverwinter Nights verhaallijn moest doen vergeten. Of ze dat gelukt is lees je in deze review.Het verhaal van Shadows of Undrentide staat geheel los van dat van Neverwinter Nights, en speelt zich ook op een geheel andere locatie af. Het verhaal begint in Hilltop, een van de dorpjes in de besneeuwde Silver Marches, waar de speler een leerling is van de vroegere avonturier Drogan. Op een dag wordt de school van deze dwerg aangevallen door kobolds, die enkele artefacten stelen en Drogan vergiftigd achterlaten. Hoewel Drogan al snel geneest, is hij niet in staat om de achtervolging op de kobolds in te zetten. Daarom vraagt Drogan of de speler voor hem achter deze artefacten aan wil gaan. Iets waar de speler uiteraard in toestemt en wat het begin is van een tocht die zal voeren door de Silver Marches en de Anauroch woestijn naar een van de verloren steden van het vroegere Netheril rijk: Undrentide.

Naast het nieuwe singleplayer verhaal zijn er echter nog andere toevoegingen aan Neverwinter Nights meegeleverd in dit expansion pack. Zo heeft men enkele nieuwe monsters toegevoegd, waaronder Gorgons, Basilisks, Formians en Medusas, en kan de speler nu ook gebruik maken van Faerie Dragons en Pseudodragons als familiars. Daarnaast zijn er een aantal nieuwe feats, skills en items toegevoegd waar de speler gebruik van kan maken, evenals een reeks nieuwe spells (waaronder de Bigby's Hand spells). Bovendien zijn er drie nieuwe tilesets toegevoegd, te weten Desert, Ruins en Rural Winter. Tot slot heeft men ook vijf prestige cla es toegevoegd (Harper Scout, Blackguard, Shadowdancer, Arcane Archer en A a in), cla es die alleen toegankelijk zijn nadat aan bepaalde eisen voldaan is en die dus weer nieuwe mogelijkheden bieden om characters te ontwikkelen.

Bijna al deze vernieuwingen zijn te bewonderen in de singleplayer verhaallijn, die deels ontworpen lijkt te zijn als showcase voor de toevoegingen. Zo worden voor het verhaal hoofdzakelijk de nieuwe tilesets gebruikt en spelen de nieuwe monsters een hoofdrol. In cutscenes worden vaak de nieuwe spells en abilities geprobeerd en de speler komt ook een aantal characters en monsters tegen die gebruik maken van de nieuwe prestige cla es. De toevoegingen zijn overigens ook allemaal te gebruiken in de oorspronkelijke Neverwinter Nights verhaallijn, al zullen de nieuwe tilesets en monsters natuurlijk ver te zoeken zijn.