Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
Review

Nioh

Dark Samurai

Geschreven door Simon Zijlemans op

Conclusie

  • Nioh is misschien langer dan dat het leuk is, maar het is langer leuker dan menig andere game die minder lang is leuk blijft. Misschien moet je die zin eens terug lezen om ‘m helemaal te begrijpen. Als dat je ding is, dan is Nioh dat misschien ook. Na 1001 keer sterven blijkt ‘dingen opnieuw doen’ een beetje het mantra te zijn van deze game. Maar wat doe je die 1002e keer? Dan laad je gewoon je savegame weer. Verbeten, misschien gefrustreerd, maar met een honger die maar weinig andere games zo goed kunnen stillen als Nioh.
    Score: 85 Uitstekend
    • Vechtsysteem dat nooit verveelt, diepgaande opties om speelstijl en gear aan te passen, klassieke Japanse stijl voelt lekker fris aan
    • Gebrek aan diversiteit bij tegenstanders, oninteressant verhaal
Geen Nioh-recensie op Aarde die eronderuit komt om Dark Souls te noemen, dus laten we er meteen maar mee beginnen. Na Bloodborne, na Lords of the Fallen en zeker na Nioh is er geen sprake meer van ‘jatwerk’ of ‘geïnspireerd door’. Dark Souls is inmiddels een genre op zich, een kader waarbinnen een andere ontwikkelaar zich zonder verontschuldiging kan bewegen. Het is de reden dat Nioh er geen geheim van maakt, of zich enkel voor de bühne in moeilijke bochten wringt om dingen toch net even anders te doen.

Wat werkt in Dark Souls, wordt overgenomen; wat verbeterd kan worden, wordt verbeterd; waar Team Ninja niet kán verbeteren of evenaren, maakt de ontwikkelaar de wijze keuze om het iets bescheidener in te steken. Het resultaat is een game die zich niet kan meten met From Software’s meesterwerk, maar wel eentje die zich daar terecht trots net onder mag nestelen.

Standje Controller Kapot

Voor wie niet bekend is met de Souls-serie, eerst maar even de basis die Nioh daar direct van kopieert. Spelers vechten tegen monsters, met het uitdagingsniveau op standje Controller Kapot Gooien. Per verslagen monster krijg je een bepaald aantal ervaringspunten. Breng die punten terug naar een savepoint en je kunt ze gebruiken om je statistieken op te krikken. Sterf voortijdig en je krijgt één kans om de punten weer terug te halen op de plek waar je gestorven bent. Faal je, dan ben je ze voorgoed kwijt. Activeer je een savepoint, dan wordt de spelwereld wederom bevolkt met alle monsters die je al verslagen hebt. Het is een fundering waar de Souls-serie groot mee geworden is, vanwege het simpele feit dat er gewicht hangt aan elke actie die je uitvoert in de game. Er is (op permadeath-games na) geen genre waarin de balans tussen risico en beloning zo gewichtig aanvoelt.

Geen ontwikkelaar ter wereld die bovenstaande fundering niet simpel kan kopiëren. Toch gaan veel ontwikkelaars de uitdaging uit de weg, omdat deze fundering slechts één hoek van een heilige drie-eenheid is. Een van die andere hoeken is de spelwereld. Risico en beloning werken namelijk enkel als je een spelwereld hebt waar de speler om geeft, waarin het vorderen alleen al een beloning an sich is. Maak die wereld te oppervlakkig of te weiniguniek en spelers missen de zwaarte en het gevoel van fysieke aanwezigheid dat vereist is om de fundering te laten werken.

Dan de derde hoek: het vechtsysteem. Deze moet onvergeeflijk moeilijk zijn, anders ontbreekt het risico. Maar maak het oneerlijk moeilijk en geen gamer die door de continu terugkerende zure appel heen blijft bijten. Er wordt dus meer verwacht van Nioh (of andere games die dit genre te lijf willen gaan) dan enkel het kopiëren van de bewezen Souls-formule. Gelukkig blijkt deze heilige driehoek prima besteed aan Team Ninja.

Punten pakken

Op het punt van combat en alles wat daarmee te maken heeft, streeft Nioh zijn inspiratiebron zelfs voorbij. Een veelvoud aan loot, met random statistieken en speciale skills, zorgen voor een ongekende en zeer welkome diepgang. De verregaande mogelijkheden om je gear te customisen en beheren, zorgen ervoor dat je qua management urenlang bezig kunt zijn met wat je bij je draagt. Eenmaal in het gevecht, zorgen een paar handige nuances zoals bijvoorbeeld drie verschillende ‘stances’ ervoor dat de moeilijkere gevechten moeiteloos veranderen in een uitdagende dans tussen jou en je vijand. On the fly switch je tussen een high stance (veel schade, tragere slagen, minder verfijnd ontwijken), medium stance of low stance (waarin je veel sneller en vaker uithaalt, ongrijpbaar ontwijkt, maar met veel minder schade aanvalt).

We waren bijna vergeten dat Team Ninja met Ninja Gaiden de beste actiegame ooit op zijn naam heeft staan, maar dankzij Nioh weten we weer wat deze mensen in huis hebben. Bovendien durven ze ongekend veel van hun spelers te eisen. Dark Souls vraagt tijdens zijn baasgevechten dat je de spelmechanieken meer dan behoorlijk onder de knie hebt en dat je veel van de patronen van je tegenstander herkent. Nioh daarentegen eist regelmatig dat je de boel niet behoorlijk, maar perfect onder de knie hebt. Van patroonherkenning, tot het switchen van stances en het timen van de ontwijkende manoeuvres. Het gros van de baasgevechten in deze game zijn dan ook hoogtepunten waar menig ander game dit jaar niet aan zal kunnen tippen.

Geen driemaal scheepsrecht

Het is dan ook het derde deel van de driehoek waar Nioh de bal laat vallen. Niet hard genoeg om te falen, maar wel in die mate om aan het einde van de rit onder de Souls-games te eindigen. Hoe blij we ook worden van het unieke thema (feodaal Japan, overgoten met een sterk folkloristische fantasy-saus), qua verhaalvertelling en world building doet deze game te weinig. De diversiteit in vijanden schiet ernstig tekort, terwijl de losse levels ervoor zorgen dat Nioh ver voor het einde van zijn vele tientallen uren meer aanvoelt als dungeon crawler, dan als één groots avontuur. Het is niet ondenkbaar dat Team Ninja niet de capaciteit heeft om een geniale open wereld als Dark Souls te creëren (welke ontwikkelaar kan dat wel?), maar de omgevingen in zo’n ontzettend lange game bevolken met een te klein aantal verschillende vijanden is een fout die deze fantastische game uiteindelijk wel de klassiekerstatus kost.

Ondanks de steek die het op dit gebied laat vallen, moet het raar lopen wil Nioh niet in een veelvoud eindejaarslijstjes opduiken in december. Deze game heeft amper diepe dalen en talloze onvergetelijke hoogtepunten. Het is bovendien het startpunt van een serie die met een paar ingrepen écht een zeer aannemelijke kans maakt op die fel begeerde status van klassieker. Wat dat betreft, missie geslaagd. Nioh zorgt ervoor dat we liever zien dat Team Ninja aan de slag gaat met Nioh 2, dan dat het zich weer richt op de Ninja Gaiden serie – een groter compliment kunnen we de tot voor kort bijna vergeten ontwikkelaar niet geven.

Nioh is nu verkrijgbaar voor PlayStation 4.

Dit artikel delen:

Lees meer

Capcom reageert op gemengde reacties op Dead Rising 4 Splash! Magikarp aangekondigd voor iOS en Android
16

Reacties op: Nioh

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • casualkiller

    • 10 maanden geleden
    Nioh Gaiden 2 dan! Wat een dijk van een exclusive weer.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Fappingsnake

    • 10 maanden geleden
    Oninteressant verhaal ? Of is het niet je ding meneer de reviewer ? Verhaal is te gek ! En ben absoluut geen fan van deze setting. Dit is een van de betere games die ik gespeeld heb afgelopen tijd, moeilijk maar te gek !

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • revanius

    • 10 maanden geleden
    @Fappingsnake het verhaal is wel een beetje slap, hoofdpersonen worden er gewoon in gekwakt en uitgehaald. Zonder interactie. En zo moeilijk is het niet

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • coola

    • 10 maanden geleden
    @revanius

    Een ieder geval een heel stuk moeilijker dan Dark souls 3

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • revanius

    • 10 maanden geleden
    @coola vind ik absoluut niet. In dark souls is de hele wereld je vijand en alles is erg precies geplaatst. Hier is het enige wat mij doormaakt het vallen in het water.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • worms_master

    • 10 maanden geleden
    @revanius Haha dat water is wel erg klote ja! Instant kill. Voor de rest vind ik het een geniale game. 9/10 too much water

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • revanius

    • 10 maanden geleden
    @coola en begrijp me niet verkeerd. Ik vind nioh ook leuk. Maar de visie van Hidetaka Miyazaki hebben ze niet.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Dre2010

    • 10 maanden geleden
    Te gek spel al veel uurtjes in zitten .

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Sander999

    • 10 maanden geleden
    Dit soort games trekken me helaas niet (meer). Heb simpelweg het geduld niet meer om keer op keer dood te gaan. 10 jaar geleden vond ik het prachtig, misschien begin ik toch echt een ouwe lul te worden.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • loki82

    • 10 maanden geleden
    @Sander999 ik heb een beetje hetzelfde, komt denk ik ook doordat ik nu minder tijd heb om te gamen en als je na 2 of 3 kortere sessies geen voortgang hebt gemaakt motiveert het me niet meer die volgende keer het toch weer te proberen, dan start ik wel wat anders op.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • clandestine666

    • 10 maanden geleden
    @Sander999 Haha, same here, vind het niet erg om een beetje uitgedaagd te worden, maar na tig keer doodgaan raak ik gefrustreerd en wil ik wat anders spelen.. Niet echt mijn kopje thee dit. :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • KatsuroMakoto

    • 10 maanden geleden
    Het lijkt op een donkere spel en dat heb ik liever niet.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • worms_master

    • 10 maanden geleden
    @KatsuroMakoto
    that's racist!
    Nee geintje. Er zitten ook veel zonnige levels in hoor! Maar als je het thema en de sfeer bedoelt, dan ja, is het best donker.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • KatsuroMakoto

    • 10 maanden geleden
    @worms_master
    Ik moet echt letten op mijn woordkeus, ik word telkens betrapt.
    Afijn, thema en sfeer inderdaad, ik kan het wel een beetje hebben, maar ik heb liever zo een thema-switch.. -je weet wel-.. intro met een grasveld, daarna sneeuw veldje en daarna ergens naast het water.. en wanneer je bijna het spelletje uitspeelt, dan mag dat donkere zooi komen

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • ShadowKiller

    • 10 maanden geleden
    Kopen of niet kopen. Ik twijfel!! :D

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • worms_master

    • 10 maanden geleden
    @ShadowKiller Als je geld, tijd, een ps4 en smaak hebt, dan kopen! Anders niet kopen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.