NiGHTS: Journey of Dreams | Gamer.nl

NiGHTS: Into Dreams behoort zonder twijfel tot een van de meest originele en geliefde titels van de Sega Saturn. Een vervolg op dit fabelachtige spel voor het nieuwste spelsysteem van Nintendo, dat de titel NiGHTS: Journey of Dreams meegekregen heeft, kon dan ook rekenen op veel intere e. Toch heerste er een bepaalde angst dat ontwikkelaar Team Sonic de franchise niet op een waardige manier zou laten herleven, maar er een ongeïnspireerd, derderangs spel van zou maken. Dit was de laatste jaren regelmatig het geval bij de spellen waarin de bekende blauwe egel de hoofdrol vertolkte, dus waarom niet bij NiGHTS?

Net zoals in het eerste deel, speelt NiGHTS: Journey of Dreams zich af in de droomwereld Nightopia. Het bewustzijn van mensen, die goed en sterk in het leven staan, gaat naar deze plek en daar ontstaat vervolgens een goede, onschuldige droom. Toch is het ook in deze dimensie niet allemaal rozengeur en maneschijn. In Nightmare, beter bekend als de wereld van de nachtmerries, houdt zich namelijk een gevaarlijk wezen schuil, genaamd Wizeman. Dit wezen probeert er alles aan te doen om de vredige droomwereld te laten verdwijnen. Het spel volgt de verhaallijn van twee jonge mensen, Will en Helen. Beiden worstelen ze met hun emoties en hebben het moeilijk in hun dagelijkse leven waardoor ze 's nachts vaker dan hen lief is de wereld van de nachtmerries bezoeken. Tijdens een van deze nachten komen ze NiGHTS, een paarse nar gekleed in een fleurig acrobatenpakje, en een oude uil tegen. Zij leggen de situatie uit en maken duidelijk dat Nightopia langzaam kapot gaat. Will en Helen zijn geschrokken van het verhaal en besluiten om er samen met NiGHTS alles aan te doen om deze kleurrijke wereld te behouden. Aan het begin van de game kun je kiezen uit zowel Will als Helen. Ondanks dat de verhaallijn hier en daar van elkaar afwijkt en je een paar verschillende levels tegen komt, maakt het nauwelijks verschil welk van de twee personages je kiest. Nadat je de lange introductie van het spel eenmaal achter de rug hebt, kun je de manier van besturen selecteren. Het spel is namelijk op verscheidene manieren te spelen. Je kunt met de Wii-Mote, de Wii-Mote met Nunchuck, de cla ic controller en de Gamecube-controller spelen. Ondanks dat de eerstgenoemde besturing op papier zeer intuïtief lijkt, is het toch aan te raden te kiezen voor een van de andere manieren. De besturing met de Wii-Mote alleen, welke als enige gebruik maakt van de beweging ensor, is namelijk vrij matig uitgewerkt en werkt lang niet altijd even goed. Soms lijkt de vriendelijke nar namelijk een eigen wil te hebben en vliegt 'ie uit zichzelf in een andere richting. En aangezien Journey of Dreams grotendeels tijdsgebonden is en redelijk wat vaardigheden van je verlangt, kun je dit soort taferelen niet gebruiken. Een gemiste kans om de fans de serie op een heel andere manier te laten ervaren. Ondanks dat je de verhaallijn van een van de kinderen volgt, kruip je het grootste gedeelte van de game in de huid van NiGHTS. Na het samengaan met de nar bezitten ze speciale krachten die kunnen helpen de droomwereld van haar ondergang te redden. In Journey of Dreams vlieg je door ringen, haal je acrobatische stunts uit en verzamel je spulletjes. Alhoewel dit een sterk en zeer verslavend concept is, heeft ontwikkelaar Team Sonic ervoor gekozen om een aantal nieuwe spelelementen toe te voegen. Zo zijn er bepaalde opdrachten waarin je daadwerkelijk als Will of Helen speelt en je in feite in een driedimensionale wereld begeeft die veel gelijkeni en met de traditionele platformer vertoont. Helaas is dit niet heel goed uitgewerkt waardoor je al snel verlangt naar het einde van deze levels. Wat daarentegen wél verra end lekker speelt, zijn de eindbazen van een gebied. Deze eindgevechten vereisen enig denkwerk, bevatten elk zeer originele uitdagingen en zijn ontzettend tof om te spelen. Een nadeel is wel dat wanneer het je niet lukt een level uit te spelen, je helemaal opnieuw moet beginnen in het betreffende gebied en ook alle tu enfilmpjes weer zult moeten kijken. Dit haalt de vaart uit het spel en kan zeer frustrerend werken. De eerste twee á drie keer heb je namelijk geen enkel benul hoe je de eindgevechten tot een goed einde kunt brengen. Bovendien duren de tu enfilmpjes regelmatig langer dan vijf minuten.

NiGHTS: Journey into Dreams is vrij kort. In ongeveer vijf á zes uur kun je de laatste eindbaas verslagen hebben. Toch wordt de spelduur een aantal uur gerekt door de alternatieve verhaallijn en een tweetal multiplayermodi. Je kunt een strijd aangaan, waarin je magische ballen moet afvuren op je tegenstander, of tegen elkaar racen.. Vooral het racen is leuk. Hier komt het puur op je vaardigheden aan, waardoor getrainde spelers ook merkbaar beter zijn dan nieuwkomers. Dit speltype kan daarnaast ook online gespeeld worden. Dit is vrij goed uitgewerkt. Je kunt spelen tegen zowel een vriend als een willekeurige speler. Daarnaast is er vrijwel geen sprake van lag en worden resultaten opgeslagen. Het nadeel is echter dat het na een aantal potjes begint te vervelen, omdat je in principe constant hetzelfde doet en er geen interactie is met de tegenstander.

Op technisch gebied staat NiGHTS zeker zijn mannetje. De personages zijn zeer fraai vormgegeven en de omgevingen geven je echt het gevoel in een andere wereld rond te vliegen. Dat er hier en daar wat karteltjes te ontdekken zijn en dat sommige levels wat minder goed tot hun recht komen, zul je al snel vergeven. De muziek is daarnaast van een ongekend hoog niveau. Vooral de melodieën die je op de achtergrond hoort zijn zeer sfeervol, groots en dromerig, maar ook de stemmen zijn zeer sterk en dragen daadwerkelijk bij aan de totale sfeer van het spel.