Nidhogg 2 | Gamer.nl

Nidhogg 2 | Gamer.nl

De eerste Nidhogg is door zijn simpliciteit en combinatie van touwtrek-mechanieken en ren-of-vecht-gameplay nog altijd een van de leukste spellen die je samen op de bank kunt spelen. Wereldwijd gaan talloze uren verloren aan de razendsnelle en verrassend tactische gevechten, maar ontwikkelaar Messhof zag ruimte voor verbetering. Het resultaat is Nidhogg 2: meer wapens, meer levels en meer absurditeit.

Sprites tegen elkaar aan zien rennen met zwaarden die ze op drie verschillende hoogtes kunnen vasthouden, biedt tijdloos vermaak. De simpele formule van Nidhogg is daarom volgens weinigen aan verandering toe, maar na tientallen uren dezelfde levels doorgerend te hebben en met hetzelfde zwaard dezelfde sprite te lijf te gaan, vond ontwikkelaar Me hof het tijd worden voor meer. Om de fanatieke spelers van het eerste deel niet voor het hoofd te stoten is in plaats van downloadbare content in de vorm van extra wapens en levels gekozen voor een lo taand vervolg, wat gerechtvaardigd wordt door de hoeveelheid aanpa ingen.

Nidhogg 2

Vroege vogels vangen dikke wormen

Wie in de eerste Nidhogg een vriend te lijf gaat, heeft niet meer dan een of twee potjes nodig om de mechanieken door te krijgen en een waardige tegenstander te vormen. In een lang uitgerekt 2D-level met hier en daar een plateau om op te springen, is het de bedoeling dat je als eerste de tegenovergestelde kant bereikt. Meterwinst wordt behaald door je vijand te porren met een zwaard, waarna ze naar de grond gaan om enkele seconden later weer ergens voor je neus te spawnen, en er weer een confrontatie losbarst.

Probeert een leek in Nidhogg 2 na een a twee potjes met dezelfde bravoure zijn vijand te overmeesteren, dan wordt hij snel verrast. Nieuwe wapens zorgen namelijk voor een snellere afwi eling tu en tactieken, waarbij je niet alleen moet doorhebben hoe je eigen wapen werkt, maar je die ook nog vernuftig moet inzetten op basis van het wapen van je tegenstander. Bovenop het standaard zwaard krijg je willekeurig een van de drie andere wapens in je handen wanneer je spawnt: een dolk, een boog of een variatie op het zwaard. En het loont om die goed te kennen.

Nidhogg 2 blijkt ook weer zo simplistisch dat je geen doorgewinterde gamer hoeft te zijn om snel de mogelijkheden en tekortkomingen van de wapens te leren. De dolk is snel maar heeft een minder grote reikwijdte; het tweede zwaard kan omhoog of omlaag zwiepen om je tegenstander makkelijker te ontwapenen, maar daarbij lever je in op verdediging; de boog vuurt projectielen af op verschillende hoogtes, maar wanneer je tegenstander dichterbij komt word je snel in het nauw gedreven. Het spelverloop kan zomaar kantelen door een reeks (on)gunstige wapens, en dat geeft een extra reden om de vriend die naast je op de bank zit uit te lachen.

Nidhogg 2

Hou het op de bank

Die vriend naast je is een vereiste voor Nidhogg 2, aangezien de bots van de singleplayer weinig uitdagend zijn en met bepaalde trucjes gemakkelijk zijn te misleiden. Daarbij is het ons (via pc) nog niet gelukt om een tegenstander te vinden via online matchmaking, dus offline co-op is vooralsnog de enige reden om de game überhaupt aan te schaffen. Gelukkig heb je naast de diepgaandere gevechten ook veel ranzige en vooral grappige dingen om naar te kijken.

De grafische stijl is van pixelachtig minimalisme geëvolueerd naar 16-bit-achtige ranzigheid. De personages hebben meer persoonlijkheid gekregen; met een handjevol verschillende kledingstijlen en huidskleuren kun je ze personaliseren, en ze schreeuwen het nu ook uit wanneer een zwaard ergens tu en hun ribben belandt. De doodsanimaties zijn daarmee nog flamboyanter geworden, want met deze grafische stijl is er zoveel detail dat de ribben en een oogbal van je tegenstander om de haverklap om je oren vliegen.

Op de kop af vervolgwaardig

Op het eerste gezicht lijkt Nidhogg 2, zeker voor mensen die het eerste deel gewend zijn, dus vooral erg smerig. Begin je eenmaal met spelen, dan wordt die groteske ranzigheid binnen een mum van tijd wel hilarisch. Het is namelijk niet alleen bepekt tot de personages zelf, ook de inmiddels iconische worm - de Niðhǫggr in het Oudnoors – heeft een afschuwwekkende, vlezige huid gekregen. Om nog maar te zwijgen over de levelaankleding.

Een piratenschip met halve wormen aan een mast en een fallus-vormig aanhangsel aan de voorkant, een vulkaan met beelden van lava-kotsende wormen aan de muur, een boswereld met een boom die je doet denken aan de Deku tree uit Zelda, ware het niet dat hij vergroeid is met het smerige weefsel van de Nidhoggr… tja, de wereld van Nidhogg is er met tien nieuwe levels een stuk kleurrijker op geworden, met meer details en afwi eling.

Hoe minimaal de aanpa ingen ten opzichte van het vorige deel onafhankelijk van elkaar ook mogen lijken, als geheel is de content in Nidhogg 2 net een vervolg waardig. Niet alleen biedt ontwikkelaar Me hof nu een game die qua grafische stijl op kan boksen tegen soortgelijke indie-hoogvliegers, de extra diepgang door wapenvariatie en algehele absurditeit is meer dan genoeg om een aankoopbedrag van 15 euro te verantwoorden. Iedereen die het origineel met plezier heeft gespeeld zal de variatie en diepgang verwelkomen, en de simpliciteit is dusdanig in stand gehouden dat je het zelfs met de vrienden kunt spelen die normaalgesproken achteruitdeinzen van alles dat geen FIFA is. Een nagenoeg perfecte partygame.

Nidhogg 2 is voor 15 euro verkrijgbaar op PlayStation 4 en Steam. Deze recensie is gebaseerd op de pc-versie.

Door Marvin Toepoel