NHL 2002 | Gamer.nl

Ondanks het feit dat ijshockey geen bekende sport in de lage landen is, doet de NHL serie van EA Sports het elk jaar nog wel aardig hier. Dat in tegenstelling tot de Madden NFL serie die hier totaal niet loopt. IJshockey is dan ook een stuk makkelijker, en vooral sneller te begrijpen dan American Football, dus zo vreemd is het niet. Feit blijft in ieder geval dat er elk jaar weer nieuwe games gemaakt worden van alle sport series. Ook lopen ze bij EA sports altijd een jaartje voor, want nu is het de beurt aan de 2002 versies.

EA Sports wordt er altijd van beschuldigd niet innovatief te zijn, en te weinig veranderingen door te voeren in de games. Mensen vergeten alleen dat het wat lastig is om een game drastisch te veranderen in een jaar. En aangezien elk jaar weer de hele reeks goed verkocht wordt gaat EA deze strategie ook niet aanpa en.

Vorig jaar werd deze traditie toch doorbroken, NHL 2001 werd met lovende kritieken ontvangen en was ontzettend vernieuwend. Het simulatie niveau was verhoogd, de graphics schitterend en de sfeer was ook erg goed. Kritieken op de NHL serie worden serieuzer genomen, aangezien het thuisland van EA (Canada) ijshockey als volk port nummer 1 heeft. Nu kreeg het team alleen de moeilijke taak om deze game te verbeteren. Of dat gelukt is? Daarvoor moet je snel verder lezen.

Stadionsfeer

Het eerste wat je opvalt als je een potje puckro en start is de prachtige sfeer die de game uitstraalt. Het begint al met real-time gerenderde spelers die de ijsbaan op komen, onder luid geklap en gejuich van het real-time gerenderde publiek en met een lekker rockmuziekje op de achtergrond. De twee commentatoren geven een introductie op de wedstrijd en de heren schaatsen een beetje in de rondte of doen rek- en strekoefeningen. Ook tijdens het spel is deze sfeer aanwezig. Het publiek reageert op wat er in de strijd gebeurt.

Daarnaast wordt er muziek gedraaid bij doelpunten van het thui pelende team en in de rust onder andere. De stadion speaker laat ook regelmatig van zich horen. Je hebt echt het gevoel dat je thuis voor de buis naar een wedstrijd zit te kijken.