NHL 08 (X360) | Gamer.nl

NHL 07 introduceerde het fenomeen dat al in bijna iedere sportgame uit de EA Sports-stal wordt gebruikt: acties maken met behulp van de rechter analoge stick. In NHL gebruik je de stick, die de 'skill stick' wordt genoemd, om de puk mee te slepen en uiteindelijk ook te schieten. De vernieuwing werd uiterst positief onthaald en voor de 08-editie van de ijshockeygame heeft men dan ook doorgeborduurd op dit concept. En met succes.

NHL 08 speelt namelijk nog soepeler dan de vorige game uit de serie, die ook al niet onverdienstelijk was op dit gebied. De 'skill stick' is geëvolueerd van een alleraardigste toevoeging tot een onmisbaar besturing ysteem. Het slepen en schieten van de puk is nog nooit zo makkelijk geweest, zonder ook maar een moment de controle te verliezen. Zowel in verdedigend als aanvallend opzicht gebruik je de rechter analoge stick, waarbij het vooral aanvallend veel voordeel oplevert. Het voelt simpelweg uiterst natuurlijk aan om door een duw naar rechts de puk rechts van je te slepen, de keeper in het ootje te nemen en de puk diagonaal in de kruising te ja en. Het schieten kan in twee varianten: door de puk een duw te geven of echt te ro en. Beide bewegingen vereisen een andere aanpak van de analoge stick en zijn middels het linker pookje ook nog te richten. De verbetering van de 'skill stick' trekt de game echt naar een hoger niveau door je op een gemakkelijkere manier nog meer controle over het spel te geven.

Wil je echter in het heetst van de strijd precies weten wat je aan het doen bent (goed skaten, richten en schieten), dan moet je wel wat tijd in de game gaan stoppen. NHL 08 is met diens vele knoppencombinaties namelijk niet een simpel te 'masteren' game. Je gaat zo aan de slag met het spel, de 'rookie mode' biedt ook dan nog genoeg uitdaging, maar wil je echt op de hogere niveaus meedoen, dan moet je verdomd goed weten wat je doet. De leercurve is echter niet heel stijl en naar verloop van tijd krijg je steeds meer inzicht in de spelmechanieken.

Ben je het niet eens met de manier waarop je team een aanval opzet, dan is er dit jaar de 'Create a Play'-optie. Met de 'Create a Play'-optie is het mogelijk om het gedrag van je spelers voor te programmeren en bepaalde aanvallen al vooraf in te studeren. In een speciaal menu kun je de acties van de verschillende spelers opnemen en zo prachtige aanvallen maken. Jammer genoeg kun je wanneer je de aanvallen test niet ook wat verdedigers neerzetten, waardoor het altijd nog even gi en is of het positiespel ook tijdens de wedstrijd effectief is. Mensen die tot de bodem willen gaan met NHL 08 halen echter veel voldoening uit het opzetten en ook daadwerkelijk uitvoeren van een dergelijke aanval.

Het aantal gamemodes in NHL 08 voldoet aan de standaard. Uiteraard is de carrièremode (de Dynasty Mode waarin je de rol van manager op je neemt) aanwezig, maar je kunt nu ook een eigen toernooi opzetten. Online zijn er legio mogelijkheden met één-tegen-één wedstrijden, competities, shoot-outs (iedere speler krijgt drie één-op-één tegen de keeper), coöperatieve gameplay en meer.

Audiovisueel stijgt NHL 08 niet significant boven diens voorganger uit, maar valt het vooral op dat de game op een hogere framerate loopt en daardoor soepeler speelt. Overigens is een zware verbetering van de graphics niet heel hard nodig, want nog steeds ziet alles er piekfijn uit, zijn de bewegingen realistisch en is de sfeer in de stadions proefbaar. Ook qua audio niets dan lof met een rockachtige soundtrack en opzwepend commentaar.

En zo weet EA Sports het goede NHL 07 genoeg te verbeteren om ook van NHL 08 een goede ijshockeygame te maken. Grafisch zit het goed, er zijn voldoende gamemodes aanwezig en de geëvolueerde 'skill stick' maakt de game ook gameplaytechnisch beter. Bravo!