NBA Live 06 | Gamer.nl

EA Sports voelt de hete adem van de concurrentie in de nek en probeert op tal van manieren diens sportfranchises aan de top te houden. Eén van de manieren om hoge verkoopcijfers te genereren, is door de rechten op de officiële sportfederatielicentie op te kopen, in dit geval de NBA-licentie. Helaas voor EA, lieten de hoge heren van de NBA dit niet toe. Dit betekent dat het toch weer aan moet komen op aloude kwaliteit, wil men de concurrentie overtreffen. Wij pakten de Spalding bal in de handen en keken hoeveel driepunters NBA Live 06 scoort.

Net als de in Europa beter bekende FIFA serie, gaat ook de NBA Live franchise al flink wat jaartjes mee. Het eerste deel kwam in 1994 op de markt, wat elf jaar later nu de twaalfde NBA Live game oplevert. Over het algemeen is de kwaliteit van de serie altijd wel bovengemiddeld. Net als bij FIFA, probeert EA Sports ook NBA Live ieder jaar weer met een in het oog springende verbetering in de markt te prijzen. Vorig jaar was dit het All-Star Weekend, waarin de dunkwedstrijden centraal stonden. De beste basketballers kwamen in deze weekenden bij elkaar om in een vierkamp de absolute nummer één te beslechten. Dit jaar heeft men gekozen voor een wat algemenere verbetering, namelijk de kwaliteit van de sterren tijdens de wedstrijden zelf. EA Sports noemt dit de Freestyle Superstars.

Wat houdt dit in? Wel, het volgende. De honderd procent goden uit de NBA competitie zijn in het spel kwalitatief superieur aan de wat mindere spelers. Er zijn zes soorten superstars, waarvan vijf aanvallend en één verdedigend. Aanvallend spreken we over playmakers, power players, high fliers, shooters en scorers, en verdedigend over stoppers. Hierbij moet wel nog gemeld worden dat de scorers en stoppers zowel inside als outside kunnen zijn, iets dat in de oren van de leek als complete wartaal aanklinkt, maar tijdens het spelen wel verschil maakt.

De mogelijkheden met de superstars zijn talrijk. Wanneer je met een stopper onder je hoede een speler dekt, kun je door de L-knop ingedrukt te houden een soort van supersteal maken. De kans dat je de bal afpakt wordt hierdoor een stuk groter, al blijft de garantie dat je de bal ook in handen krijgt uit. Aanvallend kunnen playmakers uit het niets, en zonder te kijken, sublieme pa es geven. Met een power player heb je bijvoorbeeld weer een grote kans van slagen een succesvolle dunk te maken als je binnen de cirkel staat. Het grote probleem dat EA Sports tijdens het implementeren van de Freestyle Superstars ondervond, was dat de balans in het spel als snel zoek was. In de uiteindelijke versie is het goed gelukt de verhouding tu en supersterren en middelmatige basketballers enigszins gelijk te houden. Vooral op de hogere niveaus zul je ook met grootmachten in je team moeite hebben de computer te pa eren.

NBA Live 06 speelt lekker weg. Het speelveld wordt van achterlijn tot achterlijn bekeken, waarbij het aanvallende team altijd met de neus vooruit speelt. Bij balverlies of balverovering draait het veld 180 graden en vertraagt het spel kort om je de gelegenheid te geven het speelveld te overzien. Je kunt pa en, bewegingen maken met de rechter analoge stick, schieten, dunken en middels een ietwat vreemd geplaatste knop (de witte knop) bijvoorbeeld ook alley-hoops opzetten. Puur rouw en douwwerk levert weinig resultaat op, daar je spelers met persoonlijke fouten overladen worden. Het spel voelt hier redelijk realistisch aan, al steekt men niet onder stoelen of banken dat de speelvreugde voorop staat in NBA Live 06.