NBA Jam (Xbox 360 & PlayStation 3) | Gamer.nl

Nog geen twee maanden geleden verscheen NBA Jam op de Wii. Oorspronkelijk leek de game ook enkel op dit platform te verschijnen. Electronic Arts besloot echter om ‘m over te zetten naar de Xbox 360 en Playstation 3. Niet als lo taande titel, maar als extraatje bij het reguliere basketbalspel NBA Elite 11 (voorheen de NBA Live-serie). Lullig voor Wii-bezitters, die wel flink moesten lappen voor de game. Maar de uitgever vond NBA Elite 11 klaarblijkelijk niet goed genoeg en maakte vlak voor de release bekend dat het feest niet doorging. Alhoewel, NBA Jam hadden ze nog liggen en kreeg een volwaardige release,  waardoor je op de Xbox 360- en PlayStation 3 uiteindelijk toch ongeveer net zo duur uit bent als op de Wii.

NBA Jam is een arcadegame pur sang. Dat betekent dat zo’n beetje alle basketbalregels overboord gegooid zijn en de sport zo nu en dan zelfs op de hak genomen wordt. Je speelt potjes van twee-tegen-twee en het draait om het zo grof mogelijk veroveren van de bal, als een haas naar de andere kant van het veld sprinten en daar een spectaculaire dunk maken. Aangezien de hoofdmoot van deze versie in principe identiek is aan die van de Wii-variant, verwijzen we je voor de rest door naar die recensie. Hoe NBA Jam precies werkt en welke spelmodi er te vinden zijn, kun je daar terugvinden. Dit stukje beperkt zich tot wat de Xbox 360- en PlayStation 3-versie uniek maakt.

Online debakel
Eigenlijk zijn we dan vrij snel klaar. Enkel de online functionaliteit onderscheidt de verschillende versies. Toch is het niet zomaar een toevoeging. Het ontbreken van online spelmodi was in wezen de grootste mi er die de Wii-versie maakte, aangezien NBA Jam vooral leuk is om met – en tegen - anderen te spelen. De toevoeging komt dus als geroepen. Op papier zijn de online spelmodi toereikend genoeg. Je kunt een doorsnee potje spelen, maar hier zijn ook een aantal fri e varianten op. Zo moet je proberen om het glaswerk van je basket kapot te maken of strijd je in je eentje tegen drie anderen en wordt om de zoveel tijd iemand geëlimineerd. Deze modi zaten ook al in de Wii-versie en kun je ook offline spelen (dit is de kracht van de zogenoemde Remix Tour), maar het zorgt er wel voor dat NBA Jam ook online genoeg om het lijf heeft.

Althans, op papier. Ga je namelijk op zoek naar tegenstanders, dan kom je al snel bedrogen uit. NBA Jam blijkt lang niet zo populair te zijn als een Call of Duty en FIFA, dus vaak moet je minutenlang wachten voordat je iemand gevonden hebt om tegen te spelen. Dat heet: als je überhaupt al iemand vindt. Of je nu ’s morgens of ’s avonds een poging doet, het komt te vaak voor dat er simpelweg niemand online is, welke spelmodus je ook kiest. Electronic Arts kan hier mi chien weinig aan doen, maar voor een spel dat eigenlijk pas net verkrijgbaar is, is dat wel een doodsteek.

Hierdoor staat NBA Jam op gelijke voet met de Wii-versie. Voor de rest is er namelijk nauwelijks iets veranderd. An sich totaal niet erg, aangezien het een heerlijk en vooral luchtig sportspel is. Alleen merkten we in de recensie van de NBA Jam Wii terecht op dat het spel net iets te weinig substantie kent. Alle verschillende spelmodi zijn leuk en aardig, maar uiteindelijk val je terug op de vrij simpele basis, waar je in je eentje relatief snel op bent uitgekeken. Met anderen is het daarentegen een waar feest en juist daardoor had een sterke online component NBA Jam naar een hoger niveau kunnen tillen. NBA Jam is dus niet van het kaliber Michael Jordan, maar is niettemin een goed, leuk en vooral fris basketbalspel.