NBA 2K18 | Gamer.nl

NBA 2K18 | Gamer.nl

2K Sports hoopt dit jaar het sportgenre op te schudden door een heuse online hub-wereld te introduceren in NBA 2K18. Helaas maken onoverzichtelijkheid, microtransacties en sponsoren deze innovatie niet altijd even vermakelijk.

NBA 2K18 bevat alles wat je inmiddels van 2K Sports gewend bent. De basketbalspelers zien er levensecht uit, de stadions zijn authentiek en de presentatie maakt de game haast niet te onderscheiden van wedstrijden op tv.

Het spel verbetert ook bepaalde aspecten die in NBA 2K17 minder goed uit de verf kwamen. Zo zien spelermodellen er dit keer een stuk gezonder uit. Dit zijn echter verbeteringen die ieder jaar opnieuw verwacht worden. Sportspellen doen dan ook zelden iets nieuws. NBA 2K18 bevat alle modi die in 2K17 zaten en alles werkt wederom uitstekend. Speel snel een wedstrijd met moderne of kla ieke teams in Play Now, start een seizoen met volledige controle over een franchise in MyGM/MyLeague of verzamel kaarten om je eigen unieke basketbalclub te creëren in MyTeam. Gesneden koek, toch? Toch is er wel degelijk vernieuwing dit jaar in de vorm van MyCareer. Een gamemodus die zelf niet per se nieuw is, maar wel een compleet nieuwe ervaring biedt.

NBA 2K18

Bewijzen dat je het waard bent

Je start MyCareer met het creëren van je eigen speler. Waar dit in NBA 2K17 kan door een gezicht te boetseren, moet je het in 2K18 doen met wat presets en verschillende sliders. Dit geeft je een stuk minder vrijheid om een speler te maken die als twee druppels water op jou lijkt. Voor het eerst is het nu echter mogelijk om je gezicht via een smartphone-applicatie in te scannen. Of tenminste, dat had mogelijk geweest als de app beter zou werken. Na meerdere pogingen bleven er foutmeldingen op het scherm verschijnen. Zelfs als het volgens de applicatie gelukt was, bleek er in de game bij het ophalen van de gegevens toch iets mis te zijn gegaan. Na iemand te hebben ontworpen die vanaf een afstand mi chien vaag op je lijkt, start jouw persoonlijke verhaal van DJ tot sterspeler.

Je begint op The Proving Ground, een straatbasketbaltoernooi waar scouts nieuw talent zoeken. Met dikke hiphopbeats op de achtergrond en realistische speelveldgeluiden zit de sfeer er direct lekker in. Omdat een simpele carrièremodus tegenwoordig niet meer genoeg is, moet er een volledig verhaal bij komen kijken. Dit betekent dat je vaak naar een tu enfilmpje zit te kijken. Ondanks dat de schrijvers veel van deze momenten met ongemakkelijke humor hebben gevuld, is de voice acting overtuigend. Animaties verlopen echter niet altijd even soepel en vooral de ogen van sommige personages lijken zich niet altijd te gedragen zoals het zou moeten. Toch heeft iedere scene een bepaalde charme die ervoor zorgt dat je blijft opletten. 2K heeft het voor elkaar gekregen een intere ante wereld op te bouwen met unieke personages en originele scenario’s.

NBA 2K18

Volgend jaar beter

Na drie potjes straatbasketbal word je benaderd door de scout van het team dat je in het begin als favoriet aangaf. Hij biedt aan om een keer mee te komen trainen met de kans om een jaarcontract binnen te slepen. Voor je naar je eerste officiële training gaat, word je eerst losgelaten in de nieuwe hub wereld van NBA 2K18. Dit is een stuk straat waar jij en andere online spelers vrij in rond kunnen lopen. Vanuit hier kun je naar je appartement, de sportschool, de kapper, het straatbasketbalveld, verschillende winkels en de sportfaciliteit van jouw team om te trainen. Deze vernieuwing voelt als een fri e wind, maar ook nog als een test. De straat en omringende gebouwen zijn niet erg gedetailleerd en het voelt vreemd om zoveel spelers tegelijkertijd op een plein te zien staan. Het is lastig overzicht te krijgen op waar precies alles te vinden is, iets wat makkelijk met waypoints opgelost had kunnen worden. Je wordt direct geconfronteerd met een aantal sponsoren. Het lijkt wel alsof alles aan een bepaald merk verbonden zit en het duurt niet lang voor je moe wordt van de zoveelste reclame die in je gezicht wordt geduwd.

Wanneer je eindelijk doorhebt waar je appartement is, word je geconfronteerd met het grootste probleem van NBA 2K18: alles kost Virtual Currency (VC). Hoewel het mogelijk is om iedere animatie en ieder kledingstuk zonder echt geld in te leggen te kopen, verdien je de VC niet snel genoeg om regelmatig aan te kunnen schaffen wat je wil hebben. Voor veel spullen moet je eerst bepaalde attributen behaald hebben, om er vervolgens achter te komen dat je er alsnog geld voor moet betalen. Het plezier van bepaalde dingen vrijspelen wordt vervolgens vervangen door irritatie. Alles is toegankelijk, maar vaak net buiten handbereik. NBA 2K18 voelt daardoor soms een klein beetje aan als de meest uitgebreide free-to-play game ooit - als je het feit dat je er toch een flinke smak geld voor moet betalen even vergeet.

Welkom bij het team

Voor je het weet ben je onderdeel van een profe ionele basketbalorganisatie. Je begint hier echt onderaan de ladder. Tijdens de trainingen merk je dat sterspelers je eerder negeren dan dat ze de bal naar je toe pa en, communicatie-experts houden een oogje op je gebruik van sociale media en je speelminuten tijdens een wedstrijden zijn nog op één hand te tellen. Gelukkig is er een veteraan die je onder zijn vleugel neemt. Hij speelt de rode draad in jouw verhaal. Via hem leer je andere personages kennen, wat met dezelfde humor, goede voice acting en charme als in het begin van het spel gaat. Je carrière krijgt ups en downs en wanneer je niet goed speelt moet je verantwoording aan de coach en de media afleggen. Let zeker bij interviews met radioprogramma’s goed op. Het spel kent namelijk niet het verschil tu en het woord ‘zelfverzekerd’ en ‘arrogant’. Houd hier rekening mee om positief door de media gezien te worden.

NBA 2K18 doet bijna alles beter dan NBA 2K17. Het zijn juist de grote vernieuwingen die net dat kleine beetje extra aandacht nodig hebben. Hopelijk leert NBA 2K19 van de fouten die nu gemaakt zijn. Als het 2K Sports lukt de online hub wereld te perfectioneren, veranderen sportspellen zoals we ze nu kennen mi chien wel voorgoed.

NBA 2K18 is nu verkrijgbaar op PlayStation 4, Xbox One en digitaal op Nintendo Switch.