NBA 2K10 | Gamer.nl

Basketbal is niet een verschrikkelijk populaire sport in Nederland en NBA Live en de NBA 2K-serie moeten dan ook strijden om de restjes. Die tweede weet de laatste jaren de meeste harten te veroveren en dat is dit jaar niet anders.

Laten we meteen beginnen bij één van de grootste en leukste nieuwe toevoegingen aan NBA 2K10: NBA Today. Deze tool houdt de NBA-wedstrijden in de Verenigde Staten nauwkeurig bij en converteert elke week de veranderingen en gebeurteni en van de echte competitie naar het spel. Het commentaar in het spel wordt hier zelfs door beïnvloed en geeft zo correct mogelijke up-to-date informatie over de spelers en de clubs.

Daarnaast is ontwikkelaar Visual Concepts een samenwerking aangegaan met statistiekenwebsite 82games.com. Deze website houdt alle mogelijke statistieken van de NBA-competitie ongelooflijk nauwkeurig bij. Dat betekent dus niet alleen ble ures en het aantal schoten en punten, maar ook de posities van het hoofd en de armen van spelers wanneer ze dribbelen of schieten. Deze statistieken worden automatisch in het spel geïmplementeerd.

Uiteraard maken de belangrijkste spelers uit de NBA-League in 2K10 nog steeds gebruik van het zogenaamde Signature-play, ditmaal nog uitgebreider dan eerst. In Signature-play worden alle realistische eigenschappen van echte spelers doorberekend naar het spel. Kobe Bryant loopt, gooit, dunkt en schiet bijvoorbeeld op zijn eigen, opvallende manier. Dit geeft echte basketballiefhebbers net dat beetje meer inleving in het spel en versterkt de band met de spelers.

My Player-modus

Een andere toevoeging aan 2K10 is de My Player-modus, de carrièremodus van het spel. In deze modus krijgt je de mogelijkheid om een personage aan te maken en deze aan te pa en naar je eigen wensen. Nog nooit was het creëren van een eigen speler in een NBA-game zo uitgebreid. Van vele verschillende lichamelijke eigenschappen en een speelstijl, tot het aanbrengen van zelf ontworpen tatoeages; werkelijk elk detail kan worden aangepast.

Na het creëren van een personage krijg je door middel van het zogenaamde Summer Circuit een zestal doelen opgelegd die je moet proberen te behalen in zes wedstrijden. Als je het er goed vanaf brengt, krijg je een aanbieding van een club uit de NBA om mee te doen aan een trainingskamp. Doe je het minder goed, dan zul je het voorlopig moeten doen met een team uit de D-league en vanaf daar je carrière verder proberen op te bouwen.

In de wedstrijden van de My Player-modus krijg je slechts debesturing over je eigen personage, de rest van het team wordt door decomputer aangestuurd. Dit zorgt soms voor frustratie, omdat decomputergestuurde spelers op bepaalde momenten hopeloos de fout ingaan. Vooral in spannende wedstrijden met nog luttele seconden op deteller kunnen dergelijke momenten vervelend zijn.

Ook is hetgrappig dat je in de My Player-modus door de coach naar de kant kanworden geroepen om een tijdje op de bank plaats te nemen. Gelukkigbestaat er de mogelijkheid om de wedstrijd vooruit te spoelen tot hetmoment dat de coach besluit dat je weer nodig bent in het veld.Daarnaast ontvang je voor elke wedstrijd een aantal opdrachten waarmeeje punten kunt verdienen als je ze succesvol afrondt.  Deze punten kunje vervolgens besteden aan het verbeteren van je vaardigheden, zoals jeuithoudingsvermogen of je nauwkeurigheid. Natuurlijk is dit nietsnieuws, maar het blijft toch weer leuk om de vaardigheden van jepersonage te zien groeien.

Spelersdie een pauze willen nemen van hun My Player-ervaring kunnen hun heilzoeken in de multiplayer-modus van het spel. Deze is naar VisualConcepts's traditie weer enorm goed uitgewerkt en bevat alles wat jevan deze modus zou verwachten.

Uithoudingsvermogen

Om misbruik van de turbo-optie tevoorkomen, heeft Visual Concepts in 2K10 een turbo-meter toegevoegd.Deze meter raakt langzaam leeg als je de turbo-optie van een personageveelvuldig gebruikt wordt. Hierdoor wordt je speler oververmoeid enpresteert hij aanzienlijk minder; pa es komen niet meer aan en ookactief verdedigen zit er ook niet meer in. Mede door deze optie is deleercurve, vooral voor spelers die onbekend zijn met de serie,behoorlijk pittig. Om deze spelers tegemoet te komen is er de 2KInsider, een soort persoonlijke manager die je handige tips geeft en jehelpt bij het maken van de juiste besli ingen in je carrière.Daarnaast is het nu ook mogelijk om het spel tijdens een wedstrijd opte slaan om er vervolgens een volgende keer mee verder te gaan.

Sfeer

Hoewelhet in vorige delen al in grote maten aanwezig was, druipt de typischAmerikaanse sfeer er in NBA 2K10 echt vanaf. Er is geen enkelemogelijkheid onbenut gelaten om het typisch Amerikaanse NBA-sfeertje inalle glorie los te laten. Van de overdreven reclames en de muziek totde typische houding van de spelers, mascottes, coaches enscheidsrechters; alles wordt in perfect detail weergegeven. Daarnaastmoet ook het sublieme wedstrijdcommentaar, dat het becommentariëren vansportgames naar een nieuwe hoogte brengt, genoemd worden. Het klinktmi chien afgezaagd, maar af en toe vergeet je echt dat het om een spelgaat en dat je niet naar een basketbalwedstrijd op televisie zit tekijken.

Dit gevoel wordt nog eens versterkt door de prachtigegraphics, die wederom verbeterd zijn ten opzichte van het toch al ergsterke NBA 2K9. Zo blijft het knap om te zien dat spelers steedszichtbaarder gaan zweten naarmate een wedstrijd vordert en zijn ook deanimaties weer van ongekend hoog niveau. Het is werkelijk waar prachtigom te zien hoe natuurlijk het er uit ziet om na een slimme actievoorbij je tegenstander te sprinten en een dunk te maken. Helaas eistde grafische pracht ook zijn tol van de console, want het spel gaatgeregeld gepaard met stotteren en framerateproblemen. Gelukkig gooitdit niet te veel roet in het eten en is het slechts een kleine smet opeen prima basketbalgame.