In navolging van Dragon Ball Z en Pokémon lijkt Naruto de Nederlandse tekenfilmmarkt langzaam maar zeker te veroveren. Dat Naruto: Clash of Ninja Revolution alweer de achtste Naruto-game is in amper twee jaar tijd onderstreept de enorme bloei van de serie nog maar eens. Toch staan dit soort licentiegames vooralsnog veel te vaak te boek als afgeraffelde producten. Geldt dit ook voor Clash of Ninja Revolution of weet ontwikkelaar Tomy deze traditie te doorbreken?

Naruto: Clash of Ninja Revolution is in feite de Westerse variant op het vijfde deel van de Japanse Ninja Taisen-reeks. Het onderscheid tussen beide titels zit 'm niet alleen in de naam, maar ook in de beschikbare content. Clash of Ninja omvat louter de verhaallijn van de oorspronkelijke afleveringen, terwijl in Ninja Taisen ook de gebeurtenissen van vervolgserie Shippuuden verwerkt zijn. Dit houdt simpelweg in dat de Europese versie ietwat minder personages kent. Deze ontwikkeling is vrij logisch omdat Shippuuden tot dusver alleen in Japan wordt uitgezonden. Desondanks is het voor de trouwe kijkers onder ons waarschijnlijk een behoorlijke teleurstelling dat hierdoor niet alle hoofdpersonages speelbaar zijn.

Wat gelukkig niet veranderd is ten opzichte van de Japanse versie, is de authenticiteit van het vechtspel. De presentatie van Clash of Ninja doet de serie absoluut eer aan. De personages beschikken over de juiste uitrustingen en karaktertrekjes. Ook zijn vrijwel alle speciale bewegingen, die ook wel Jutsu's worden genoemd, geïntegreerd. Zo is driftkikker Naruto in staat zijn tegenstanders te verdelgen met de oersterke energiebal Rasengan en kan de introverte ninja Gaara zichzelf verhullen in een enorme zandbal. Deze Jutsu's kun je uitvoeren wanneer de zogenoemde Jutsu-meter gevuld is. Dit bereik je door ofwel een aantal combo's op je tegenstander los te laten of door de nodige slagen en stoten te incasseren. Is de meter eenmaal gevuld, dan ben je echter niet verplicht de verkregen energie in een Jutsu te laten uitmonden. Het is namelijk ook mogelijk een gedeelte van de opgeladen kracht te gebruiken om een aanval van je tegenstander om te zetten in een tegenaanval. In de praktijk wil dit zeggen dat je in het luchtledige verdwijnt wanneer je tegenstander je probeert te raken. Doordat je vrijwel onmiddellijk aan diens rugzijde verschijnt, kun je direct een snelle tegenstoot uitdelen.

In tegenstelling tot het gemiddelde licentiespel zijn de gevechten in Naruto: Clash of Ninja Revolution behoorlijk divers en diepgaand. De personages beschikken elk over uiteenlopende vaardigheden, waardoor het noodzakelijk is goed te anticperen welke speelstijl je het beste kunt hanteren. Ook de omgevingen dragen bij aan de verscheidenheid van het spel. De omgevingen zijn namelijk niet alleen visueel erg afwisselend, ook speltechnisch weten ze de nodige diversiteit toe te voegen. In vrijwel elk level bevinden zich enkele objecten, waar je je achter kunt verschuilen. Het is echter ook mogelijk ze te laten ontploffen in de nabijheid van je tegenstander, wat hem extra schade oplevert. Mocht hij deze de klap overleven, dan kun je de tegenstander ook nog altijd uit het oorspronkelijke gebied meppen. Dit levert niet alleen een fraai tussenfilmpje op waarin je tegenstander een gruwelijke smak maakt, maar transporteert het gevecht ook naar een  volledig nieuw gebied. Deze vormen van interactie zorgen ervoor dat er een licht strategisch tintje wordt toegevoegd en het geheel een stuk diepgaander is dan je in eerste instantie zou verwachten.

Een ander positief aspect van Clash of Ninja is het audiovisuele gedeelte. De personages en omgevingen zijn erg gedetailleerd en weten de sfeer van de serie naar behoren na te bootsen. De speciale aanvallen doen je daarnaast regelmatig watertanden. Ze worden zo levendig en spectaculair in beeld gebracht, dat je meer dan eens het gevoel hebt daadwerkelijk in een wereld vol dappere vechtersbazen rond te banjeren. Ook de achtergrondmuziek draagt bij aan dit gevoel. De melodieën, die grotendeels variaties zijn op de deuntjes van de televisieserie, zijn lekker opzwepend en zijn stuk voor stuk een lust voor de oren. Kleine smetjes op het technische aspect van het spel zijn het ontbreken van de ondersteuning van het breedbeeldformaat en het achterwege blijven van een Japanse taaloptie.

Clash of Ninja Revolution is een vechtspel pur sang, wat vooral te merken valt aan de structuur van het spel. Vrijwel alle traditionele modi zijn namelijk aanwezig. Zo speel je personages vrij door in de arcademodus een achttal gevechten tot een goed einde te brengen en is het mogelijk je uithoudingsvermogen te testen in de survivalmodus. Opvallend genoeg zijn er ook een drietal minispellen toegevoegd. Het komt erop neer dat je een bepaalde simpele beweging met je controller dient te maken om ze te volbrengen. Erg diepgaand zijn de minispellen niet, maar ze bieden desondanks het nodige vermaak. Vooral het klonen van Naruto levert de nodige hilarische en memorabele momenten op.

Naast de gebruikelijke modi bevat Naruto ook een verhaalmodus. Deze modus, die zo'n vijfentwintig missies kent, volgt de verhaallijn van de eerste honderdtwintig afleveringen. Helaas zijn de tussenfilmpjes erg zwak uitgewerkt, wordt het plot nauwelijks uitgelegd en komen de onderlinge verhoudingen tussen de hoofdpersonages niet aan bod. Desondanks is deze modus vrij aardig. Dit komt vooral doordat de doelstellingen lekker gevarieerd zijn. Het ene moment dien je een geblesseerde ninja te beschermen terwijl je even later een karakter met een bepaalde Jutsu dient uit te schakelen. Ook de relatief hoge moeilijkheidsgraad draagt bij aan het plezierfactor van deze modus.

De verschillende aspecten van Naruto zijn verrassend genoeg behoorlijk divers en weten de spelduur flink te verlengen. De toevoeging van een online multiplayer zou de spelduur bovendien tot een ongekende lengte weten te rekken. Helaas schittert deze modus door afwezigheid. Zonde, want de multiplayer modus excelleert op alle vlakken. Vooral als iedereen de speciale vaardigheden van de personages onder de knie heeft, ontstaan bij vlagen Smash Bros-achtige taferelen. Met meerdere spelers komt Clash of Ninja Revolution dan ook zonder twijfel het beste tot z'n recht.