Namco Museum 50th Anniversary | Gamer.nl

Nostalgie, een vrouwelijk woord met het lidwoord ‘de’. De Dikke Vandale legt nostalgie uit als ‘het verlangen naar dat was geweest is’. Met name het woordje ‘verlangen’ speelt een grote rol als we gaan kijken naar het retro, tuttifrutti spellenpakket Namco Museum 50th Anniversary. Want kunnen we de game als nostalgie omschrijven of past het meer in de categorie makkelijk geld innen?

Iedere gamer heeft een game, of wellicht zelfs een paar games, waarmee het allemaal begonnen is. Dat eerste spelletje, wat je tot in de late uurtjes bleef spelen en maar niet naast je neer kon leggen. Nu, jaren later, hebben we 3D graphics, komt het geluid uit meerdere boxen en zit je met een vreemde controller met meerdere analoge sticks in je hand te gamen. De gedachte aan die eerste game is inmiddels geromantiseerd en het spel is never nooit meer van z’n troon te stoten in je hoofd.

Electronic Arts heeft voor alle gamers die graag een stapje terug in de tijd zetten nu veertien van Namco’s games bij elkaar gepakt en deze in één pakket gegoten. Speciaal voor al die gamers met een roze wolk in hun hoofd die graag nog eens oude tijden herbeleven. Maar ja, heb je nu nog zin om al die games te spelen en welke games krijg je dan precies? De veertien games op een rijtje:

Pac-Man

Ms. Pac-Man

Galaga

Galaxian

Dig Dug

Pole Position

Pole Position II

Rolling Thunder

Rally X

Bosconian

Dragon Spirit

Sky Kid

Xevious

Mappy

De games benader je vanuit een nagemaakte arcadehal, waarin je in een cirkel alle games kunt selecteren. Kies je spelletje uit door naar links of rechts te schuiven, druk op start en gaan met die banaan. De games zijn puur naar de Xbox vertaald en nergens aangepast. Je krijgt dus precies dezelfde ervaring als zoveel jaar geleden aangeboden.

Dat is best leuk, maar gaat in de hedendaagse tijd met zoveel meer toch best snel vervelen. Althans, bij mij. Het kan best zijn dat je helemaal wild wordt van weer een potje Pac-Man of Rally X, maar mij deed het allemaal niet zoveel. Hier komt bij dat veertien games ook niet echt super veel is, gezien het feit dat Midway in diens Arcade Treasures een stuk meer games weet te verwerken. Persoonlijk had ik liever ook wat meer recente games van Namco in het pakket gezien.

Wel weer leuk is dat je high scores via Xbox Live bijgehouden worden en je dus zoveel jaar na dato nog even kunt bewijzen dat je nog steeds de beste Pole Positioner bent. De online functie is enkel beschikbaar voor de Xbox, Playstation 2 bezitters komen dus van een koude kermis thuis.

Kortom, ben je nog helemaal gek van al die gouwuh ouwuh games, haal dan om je collectie compleet te maken Namco Museum 50th Anniversary gewoon in huis. Ben je iets sceptischer, bedenk dan dat er maar 14 games in het pakket zitten en er verder ook weinig is gedaan om de boel nog wat aantrekkelijk te maken.