Nail'd | Gamer.nl

Voor de Total War-purist is het ketterij van de hoogste orde: geen historische setting, maar een volledig fictieve wereld waarin orks, vampiers en dwergen elkaar brullend de hersenpan inslaan. Dat is misschien jammer voor de geschiedenisliefhebber, maar Total War: Warhammer belooft meer spektakel dan ooit tevoren.

Stronger, harder, faster. Nee we hebben het hier niet over een nummer van Daft Punk (want dan zou het woordje ‘better’ van toepa ing zijn geweest), maar over de slogan van Techlands nieuwste arcaderacer Nail’d. Toch begrijpen we de keuze van de makers om het woordje better weg te laten. Het zou de game gewoon geen eer aan doen.

Maar voor we je vertellen waarom deze game niet het predicaat better verdient, krijg je een uitleg vooraf. Nail’d is een arcaderacer pur sang. Eentje met modderige zandwegen, belachelijke sprongen en tracks waarbij je soms geen idee hebt wat nu werkelijk de beste route is. Met onbegaanbare wegen in de hoofdrol zal het je ook zeker niet verbazen dat er dit keer niet geracet wordt in een snelle Lamborghini of Porsche, maar met een robuuste quad en een wendbare cro motor. Gamers die zich dus prima hebben vermaakt met Pure of MX vs. ATV zullen de gedachte achter Nail’d zeker waarderen.

Bloedsnel

Die gedachte richt zich vooral op zoveel mogelijk snelheid. Want de gameplay is namelijk snel. Bloedsnel. Niemand met een beetje verstand zou het in zijn hoofd halen om met deze snelheden door ondermeer de wildernis van Yosemite, de ruige woestijn in Arizona en het hooggebergte in de Andes te scheuren. Gewoon gas geven en gaan is het devies in Nail’d. Het is vooral de hoge snelheid die deze game zijn charme meegeeft. Om ervoor te zorgen dat je niet al teveel afremt, hebben de makers de besturing zo simpel mogelijk gehouden. Je kunt gas geven, boosten en remmen. Meer niet. Geen lastige trucjes of multipliers en dergelijke. Je boost verdien je door gewoon te doen wat je eigenlijk al de hele tijd doet: landen op je wielen, af en toe iemand van de weg beuken of door poortjes rijden die meestal niet zo heel moeilijk te vinden zijn.

Naast het heerlijke gevoel van snelheid biedt ook de omgeving de nodige uitdaging. De tracks zijn vaak bijzonder uitgestrekt en bezaaid met sluiproutes, obstakels en gapende afgronden. En nog beter, een vaste route is er nauwelijks. Nou ja, er is wel een soort van hoofdweg, maar die is voorzien van zoveel aftakkingen dat je wel een paar rondjes nodig hebt om een route te vinden die bij jou past. Om de zoveel meter maak je sprongen waarmee je complete bergketens in de Alpen zou kunnen overbruggen. Precies waar je naar op zoek bent in een arcaderacer met quads en cro motoren. Althans, dat zou je zeggen.

Eén, twee…

Nail’d mag dan een bijzonder snelle game met gestoorde sprongen, na een rondje of tien wordt het pijnlijk duidelijk dat er ook echt niet meer in de game zit. Een goed voorbeeld hiervan zijn de verschillende speltypes. Of anders gezegd, de twee speltypes: Simple Race en Stunt Race. Meer speltypes kent Nail’d niet. Mocht je denken dat Stunt Race inhoudt dat je over speciaal geprepareerde banen de meest waanzinnige sprongen mag uithalen, dan heb je het mis. Stunt Race is niets anders dan een gewone race met de voorwaarde dat je wint wanneer je punten verzamelt met dezelfde handelingen die je moet verrichten om boost te krijgen. Niets nieuws onder de zon dus.

Daarnaast krijg je slechts de keuze uit een kampioenschap, een vrije race en een onlinemodus. Alle drie de modi zijn voorzien van dezelfde twee speltypes. Het aanbod van voertuigen is mogelijk nog saaier met wederom twee keuzes: de quad en de cro motor. Het enige verschil in rijgedrag creëer je door  onderdelen van je voertuig te vervangen door vrijgespeelde upgrades, maar de diepgang van dit gedeelte zou een hovercraft nog laten stranden. Al snel bekruipt je het gevoel dat de makers zich zo hebben gefocust op de snelheid en de uitgestrekte tracks, dat ze de rest van de game in een week hebben klaargestoomd.

Raar

Datzelfde gevoel sijpelt tevens door in de gameplay. Zo maak je soms een sprong richting een schijnbaar berijdbaar pad, maar terwijl je aan het bijsturen bent, word je plotsklaps ‘gerespawned’. Een andere keer stuiter je over rotsblokken heen, wachtend op een respawn die nooit komt. De regels achter waar je wel en waar je niet mag rijden lijkt soms totaal willekeurig door het spel gehanteerd te worden. Dat komt de game niet ten goede.

Het racen heeft daarnaast nauwelijks wat om het lijf door onder andere de totaal onrealistische animaties en dan met name die van de rijders. Je hebt geen ‘duw-knop’ of iets dergelijks. Wil je dus een andere rijder opzij beuken, dan helpt vooral een schietgebedje en de hoop dat jij niet degene bent die van zijn quad wordt afgebeukt. Wil je er zeker van zijn dat je als winnaar uit een botsing komt (ze leveren tenslotte boost op), dan kun je tegenstanders het beste verpletteren na een sprong. Leuk, maar niet echt een toevoeging tijdens het racen omdat het door de hoogte van de sprongen vooral op geluk aankomt.

Wij weten ook wel dat een arcaderacer vooral om snelheid draait, maar naast het hoofdingrediënt moet de game ook wel wat extra’s bieden. Extra’s zoals een ontploffende omgeving of wapens die we wel bij andere arcaderacers terugzien. Nail’d heeft niets van dat alles. De sprongen zijn leuk, maar bieden eerlijk gezegd weinig meerwaarde aan het racen zelf. Dit door het totaal gemis van stunts. Eigenlijk hebben de makers door Nail’d zo simpel mogelijk te houden de game gewoonweg te simpel gemaakt. Nail’d is gewoon gas geven en je rondjes rijden, waardoor je nooit het gevoel krijgt dat je iets bereikt hebt. Dat maakt het spel duidelijk een gemiste kans voor ontwikkelaar Techland.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou