Myst V: End of Ages | Gamer.nl

De spellenserie Myst, waarvan het eerste deel uit 1993 stamt, wordt regelmatig aangewezen als leider van de moderne point 'n click adventure. Myst bood een rijke en vooral prachtige omgeving waarin naar hartelust geklikt en ontdekt kon worden. Centraal stonden de vele puzzels die het verhaal voortzetten. Na Myst kwamen er nog vele vervolgen en nu zijn we in 2005 beland. De point 'n click adventure lijkt uitgestorven te zijn, maar Ubisoft gelooft daar niet in en hebben onlangs het vijfde deel in de Myst serie uitgegeven. Myst V: End of Ages is de afsluiter van een reeks bijzondere games.Toegankelijk

Ontwikkelaar Cyan Worlds heeft hun best gedaan om Myst V toegankelijk te maken voor een zo groot mogelijk publiek, zonder schade te berokkenen aan het spel. Het eerste opvallende is het verhaal, wat voor nieuwelingen goed samengevat wordt in korte gesproken verhalen. Als speler ontmoet je al snel twee personages, Yeesha en Esher, die het hele verhaal uit de doeken doen. Ze bereiden je voor op een keuze die je moet maken aan het eind van je avontuur. Een keuze dat de voortgang of ondergang van een volk kan betekenen. De toekomst van de D'ni ligt in jouw handen.

Een zware last die gedragen moet worden en voor beginnelingen mi chien niet altijd even duidelijk waarom. Toch is het spel goed speelbaar voor zowel nieuwe als ervaren spelers. Gamers die de oude Myst spellen gespeeld hebben, willen uiteraard weten hoe het nou afloopt, hoe de serie beëindigd wordt. Nieuwelingen hebben gewoon een dijk van een adventure om aan te beginnen. Mi chien worden ze zo enthousiast dat ze de vorige Myst spellen ook nog eens in de budgetbakken gaan zoeken.

Ook voor de controls is er geluisterd naar de wensen van de moderne gamer. Zo is de oude manier van spelen uiteraard aanwezig. De speler kan met enkel de muis zich voortbewegen door de wereld van Myst. Je beweegt dan van punt naar punt en zo weet je meestal wel waar je moet zijn voor de puzzels. Het spel geeft echter ook de optie om vrij te bewegen op de manier die we allemaal van shooters kennen. Hierdoor krijg je meer vrijheid om de wereld te ontdekken, maar wordt het lastiger om de juiste plek voor de puzzels te vinden. Bij de oude manier van voortbewegen heb je nu tevens nog de opties om, bij het indrukken van de rechtermuisknop, vrij rond te kijken.

Puzzels

Myst V draait net als de voorgaande Myst games om puzzels. Moeilijke puzzels waar veel tijd in gaat zitten. Myst is dan ook voor geduldige gamers en niet voor mensen die snel door willen gaan in het verhaal. Om de oplo ingen voor deze puzzels te vinden, zul je goed op moeten letten en alles in je op moeten nemen. De wereld om je heen en de speeches die je regelmatig van Esher krijgt, zitten vol met hints over hoe je de puzzels tot een goed einde kunt volbrengen. Vaak ben je bezig met verscheidene hints op papier te krabbelen. Zelden zijn deze niet nuttig en daarom zal je uiteindelijk echt papieren vol hebben met tekens, hints en andere bijzonderheden.