Ontwikkelaar Rainbow Studios heeft door de jaren heen best wat ervaring opgedaan in het maken van off-road racegames, maar heeft nooit echt door weten te dringen tot de top. Misschien komt het doordat dit genre games nooit echt een groot publiek zal aanspreken, of misschien zijn de games nooit boven de middelmaat uitgestoken. Het laatste lijkt vooral het geval te zijn, want het redelijk recente MotorStorm heeft laten zien dat er toch best wat animo is voor off-road racegames. Met MX vs. ATV Untamed heeft Rainbow Studios nu dus echt wat te bewijzen.

Waar veel racegames zich focussen rond één type voertuig, zijn in MX vs. ATV Untamed zowel twee- als vierwielers goed vertegenwoordigd. Praktisch alles wat er tussen een mini-crossmotor en een dikke monstertruck in zit, is aanwezig in MX vs. ATV Untamed. Naast een grote keuze in voertuigen is er ook een enorme keuze aan spelmodes en racetypes. De belangrijkste spelmodes zijn X-Cross Tournament en Event Series. Beide modes laten je een aantal races voltooien in de verschillende raceklassen die de game rijk is. In Event Series blijf je gebonden aan de klasse die je gekozen hebt, terwijl je in X-Cross Tournament regelmatig wisselt van voertuig. De rest van de spelmodes stelt je in staat je eigen races samen te stellen. Uit de keuzemogelijkheid uit het aantal soorten races blijkt dat de aandacht van ontwikkelaar Rainbow Studios nog steeds sterk is gericht op de crossmotoren en quads, getuige ook de titel van het spel. De meeste races vinden hoofdzakelijk plaats op afgesloten circuits waarvan de meerderheid alleen geschikt is voor de kleinere voertuigen. Op een aantal wat meer uitgestrekte circuits is ook met de grotere voertuigen te racen. Verder zijn er nog Waypoint-races waarin je van punt naar punt racet door open omgevingen. In de Freestyle-mode ten slotte, worden je stuntcapaciteiten aan de tand gevoeld.

Er valt genoeg te kiezen in MX vs. ATV Untamed, maar dit brengt ook een nadeel met zich mee. De grote hoeveelheid opties zorgt er namelijk voor dat MX vs. ATV Untamed onoverzichtelijk en inconsistent aanvoelt. Dit wordt mede veroorzaakt doordat een aantal spelmodes veel minder leuk is dan de rest. Vooral aan Waypoint–races is geen lol te beleven. De landschappen mogen dan open zijn, ze zijn als gevolg daarvan ook saai. Het wil ook niet meehelpen dat de obstakels, zoals grote plassen en rotsen, her en der verspreid liggen. Meer dan eens wil het voorkomen dat je plotseling blijft steken achter een rots die precies op de route ligt naar een volgend checkpoint. De computertegenstander weet echter wel de weg en zal na een lullige crash een onoverkomelijk voorsprong hebben genomen. Op de omrande tracks is het blijven haken achter obstakels nog steeds problematisch. De grote hoeveelheid losliggende objecten, die de omheining vormen, zijn hiervan de oorzaak, maar ook de logheid van de grotere voertuigen draagt daar aan bij. Grotere voertuigen als buggies, jeeps en monstertrucks voelen sowieso een beetje misplaatst aan. Naast het feit dat ze log zijn en vaak niet berekend zijn op een circuit, gaat er totaal geen kracht uit van deze zogenaamde racemonsters. Racen door de modder en het mulle zand moet een gevecht zijn dat gepaard gaan met veel lawaai en heftig bewegende voertuigen. Het geluid van de meeste vierwielers in MX vs ATV Untamed is echter monotoon en het voelt niet alsof ze zich door de modder heen moeten worstelen. In plaats daarvan zweven ze meer over de hobbels heen. Hoewel de quads en crossmotoren ook last hebben van zweverig weggedrag, weten deze voertuigen beter te overtuigen. Dit is mede te danken aan het iets betere weggedrag, maar ook aan de extra mogelijkheden om deze tweetaktmachines te besturen. Zo is het met de motoren zaak om sprongen perfect uit te voeren, anders land je te hard op de grond en wordt je bestuurder van de motor geworpen. De sprongen zelf kunnen beter worden uitgevoerd door de linker analoge stick naar achteren en op het juiste moment weer naar voeren te duwen. Eenmaal in de lucht is het belangrijk om je motor in balans te houden en voor te bereiden op de landing. Dit alles is alleen mogelijk bij motoren en quads en maakt het ermee racen uitdagender dan de andere voertuigen. Daarnaast kun je bij deze voertuigen ook nog eens stunts uitvoeren. Deze zijn echter niet noodzakelijk om een race tot een goed einde te brengen. De enige spelmode waar stunts er echt toe doen is de Freestyle-mode, waarin door middel van stunten het hoogste puntenaantal behaald moet worden. Opvallend dat het daarin onmogelijk is een backflip te maken, iets wat al een aantal jaren gesneden koek is voor de meeste professionele freestyle-motorcrossers.

De uitstraling van MX vs. ATV Unleashed is niet echt sprankelend. Zo weet het op grafisch gebied niet mee te komen met vergelijkbare games. Het detail in de buiten-omgevingen is niet echt weelderig of gevarieerd te noemen. De meeste bezienswaardigheden zijn vooral bomen en rotsen en dan heb je het ook wel gezien. De tracks die gelegen zijn in overdekte stadions zijn indrukwekkender en door onder andere de aanwezigheid van grote hoeveelheden publiek voelt het geheel levendiger aan. Ook op deze locaties zien de graphics er echter achterhaald uit. Het feit dat modder en zand als beton blijven liggen als je eroverheen rijdt is na games als MotorStorm en Sega Rally niet echt meer van deze tijd.

Hier haalt Crazy Frogzijn inspiratie vandaan

Als Xbox 360-game is MX vs. ATV Untamed natuurlijk online tegen anderen te spelen. Het is mogelijk om praktisch alle bestaande racetypes online te spelen. Bovendien zijn er een paar minigames aan de mix toegevoegd. Keuze genoeg dus. Toch heb ik ook op de online mode het een en ander aan te merken. De grootste aantekening is ook ditmaal weer dat er teveel opties zijn. Voordat je op zoek kunt gaan naar een door een ander aangemaakte race, moet je namelijk zoveel opties instellen dat het praktisch onmogelijk wordt gemaakt een race te vinden met dezelfde variabelen. Dit kan natuurlijk makkelijk worden opgelost door simpelweg een lijst aan races weer te geven die al zijn aangemaakt, maar dit heeft de ontwikkelaar nagelaten.