Mr Shifty

Mr Shifty

Get Shifty

Geschreven door Thijs Barnhard op

• Minstens zo snel als Hotline Miami, maar net iets vergevingsgezinder. Mr Shifty weet alles uit het unieke concept van een teleporterende dief te halen, maar daardoor komen de gebieden waarop het spel tekortschiet juist extra duidelijk naar voren. De eindeloos herhaalde gangen en kantoren beginnen op een gegeven moment echt behoorlijk te vervelen. Als Mr Shifty op dit vlak wat beter was geweest, was zijn overval misschien net iets beter uit de verf gekomen, maar ook in zijn huidige vorm is dit een prima buit.
    Score: 75 Goed
    • Simpel en strak concept, geestig geschreven
    • Saaie stijl, herhaalt net iets te vaak zelfde situaties, stompzinnige AI
Een stilzwijgende en teleporterende dief dringt een labyrintachtige toren binnen om een nucleair goedje te stelen. Dat gaat gepaard met de nodige weerstand, want op iedere verdieping staan hem vlijmscherpe lasterstralen, explosieven en een klein leger aan bewakers op te wachten.

Shifty kan gelukkig met een poef uit iedere situatie verdwijnen. Met een druk op de knop springt hij ineens een meter in de richting die hij op dat moment opkijkt. Perfect om een kogelregen te ontwijken of dwars door een muur heen te duiken. Gecombineerd met het vogelperspectief zorgt dat ervoor dat je altijd goed het overzicht hebt over waar je heen teleporteert en waar het gevaar zich bevindt.

Mr Shifty

0900-Shifty

Met dit uitgangspunt weet Mr Shifty je verrassend lang level na level unieke uitdagingen voor te schotelen. Het begint allemaal nog vrij simpel met wat ogenschijnlijk doodlopende gangen en vijanden die door de kantoren van het complex patrouilleren. Als X-Mens Nightcrawler in de dop duik je vervolgens op om chaos te veroorzaken. Achter bewakers shiften, ze een paar klappen verkopen en weer verdwijnen blijft het hele verhaal lang leuk om te doen. Het spel laat je bovendien vrij om iedere situatie net even anders aan te pakken.

Als Mr Shifty zet je gemakkelijk een complete verdieping op zijn kop, maar tegelijkertijd ben je ook behoorlijk kwetsbaar. Een rondvliegende kogel of klap van een gemiddelde bewaker en Shifty gaat onderuit. Dat zorgt ervoor dat je constant in beweging moet blijven en vooral heel erg snel op iedere situatie moet reageren.

Het perspectief en de razendsnelle gameplay doen onmiddellijk denken aan die ene andere vliegensvlugge indie waarin je in je eentje hordes vijanden omlegt. Mr Shifty heeft helaas niet het gevoel van stijl van Hotline Miami, maar daar tegenover staat gameplay die net even wat eerlijker aanvoelt omdat er meer ruimte is om hier en daar een foutje te maken. Snel door een muur heen shiften wanneer je gespot wordt is bijvoorbeeld geen probleem. Net zoals Hotline Miami is Mr Shifty net zoveel puzzelgame als snelle beat ‘em up.

Mr Shifty

Shifty stijl

Helemaal stijlloos is deze game ook niet. Het spel heeft een aardige – zij het ietwat beperkte soundtrack – die lekker opzwepend werkt. De korte eenzijdige dialogen die Shifty’s rechterhand heeft met de stille dief zijn ondertussen best geestig geschreven. Het is echter best een gemiste kans dat er zo weinig afwisseling is te ontdekken in de aankleding van de verschillende levels. Iedere verdieping ziet er zo goed als hetzelfde uit. Dezelfde patronen blijven zich maar eindeloos herhalen, waardoor het hele idee van het beklimmen van een gebouw een beetje nutteloos voelt. Uiteindelijk lijkt alles toch op elkaar

In de levels zelf is gelukkig wel genoeg variatie te vinden. De ene keer moet je zien te overleven in een krappe gang terwijl hordes handlangers binnenstromen, de andere keer teleporteer je tussen lasers en ontploffende tonnen door naar de uitgang van een level. Ieder idee, ieder uitgangspunt en iedere mogelijkheid van Mr Shifty’s speciale kracht wordt uitgebuit en tegen het einde van de game heb je het eigenlijk allemaal wel gezien.

Mr Shifty weet daarmee zo’n beetje alles uit zijn idee te halen en dat is best knap gedaan. De steeds groter wordende opeenstapeling van eerdere situaties gaat op een gegeven moment misschien net iets te lang door, maar tegen die tijd heb je al zoveel lopen shiften dat geen killroom meer te gek is.

De tekortkoming van het spel beginnen tegen die tijd ook steeds duidelijker te worden. De manieren waarop je de wel heel erg simpele AI kunt uitbuiten valt al na een paar levels op. Ze rennen op de domste manier achter je aan en iedere handlanger gedraagt zich precies hetzelfde. Na een stuk of tien verdiepingen zou je toch mogen verwachten dat men wel een idee begint te krijgen van hoe een teleporterende dief zich voortbeweegt.

Mr Shifty is gespeeld op de Nintendo Switch. Het spel is ook verkrijgbaar op de pc. Het spel verschijnt later ook op de PlayStation 4 en Xbox One.

Gamer.nl speelt Rust - deel 2 Reload: Mario Kart: Double Dash!!
1