MotoGP 07 | Gamer.nl

Motorrijders zijn op de snelweg niet mijn grootste vrienden. Als je in de file staat weten ze altijd net dat onverwachte moment voorbij te draven en schrik je jezelf een ongeluk. Tevens zijn de mensen die er op rijden vaak de grootste halzen (sorry motorrijders). Zo reed ik onlangs 's avonds op de A1 en werd ik rechts (jawel) ingehaald door een zelf verkondigt coureur die zonder licht reed. Ongelooflijk. Nee, van mijn part houdt iedereen het lekker bij een potje digitaal racen. In MotoGP 07 bijvoorbeeld.

De MotoGP-reeks van ontwikkelaar Climax is al jaren de toonaangevende motorracegame op het Xbox-platform. Op de Xbox 360 maakten we vorig jaar kennis met het solide MotoGP 06 en nu is er MotoGP 07, de game die vooraf aankondigde de serie toegankelijker te maken voor nieuwkomers, maar nog even uitdagend te zijn voor fans van het eerste uur. De stap richting het nog niet motorracende publiek heeft in ieder geval geen negatieve uitwerking op de game gehad. Al met al is MotoGP 07 nog steeds vrij pittig en wordt er eigenlijk alleen tegemoet gekomen aan de nieuwkomers door de laagste moeilijkheidsgraad te versimpelen.

Ja, en daar is het woord gevallen: pittig. Motorracen vereist een totaal andere racestrategie dan het scheuren met een auto. In plaats van op het laatste moment keihard te remmen, tegen wat tegenstanders aan te beuken en vol gas weg te blazen, moet je in MotoGP 07 nadenken over je bochtenwerk. Op het juiste moment remmen, in een rechte lijn door de bocht komen en vervolgens als een haas wegspurten, levert een stuk meer op dan hotsend de bochten door rammen. En als je het zo zegt, klinkt het vrij simpel. In de eerste races zul je echter van grindbak naar grindbank slingeren, omdat het gevoel met de motoren en de kennis van de baan nog volledig ontbreekt. Ben je een tijdje bezig en weet je ongeveer waar welke bocht zit, dan kriebelt er een heerlijk gevoel van voldoening via de onderbuik naar boven als je een mooie lijn aansnijdt en iemand aan de binnenkant pa eert.

MotoGP 07 is opgedeeld in een realistisch en semi-realistisch gedeelte, respectievelijk de Grand Prix- en Extreme-mode. De Grand Prix-mode geeft je alle bestaande coureurs en racebanen en de Extreme-mode gaat met fictieve circuits en motorrijders aan de gang. Aan de gameplay zelf verandert niet bizar veel, al ga je in de Extreme-mode iets minder gemakkelijk op je plaat na een confrontatie met de vangrail en lijkt ook het bochtenwerk iets versimpelt. Toch blijft het uitdagend moeilijk om de motoren onder controle te houden en race je, zeker op een hoge moeilijkheidsgraad, niet op je gemakje naar de nummer één positie.

Nadelig aan MotoGP 07 is de intelligentie van de computergestuurde motorrijders. Ze racen allemaal op hun eigen lijn en wijken daar maar mondjesmaat vanaf. Of eigenlijk, helemaal niet. Ook schromen ze niet om je een beuk te verkopen, waarna je voor de zoveelste keer weer wat grind mag proeven. Inhalen krijgt met het belabberde aanpa ingsvermogen van de AI dan ook een extra dimensie: het wordt moeilijker op een vervelende manier. Een ander minpunt is de punkrock die tijdens de races door de speakers giert. Daar waar de motoren ronkend goed klinken, staan de middelmatige bands die de revue pa eren de ervaring eigenlijk alleen maar in de weg.

Het voornaamste punt van de MotoGP-reeks is altijd al de online multiplayer ondersteuning geweest. Dit is in MotoGP 07 niet anders. Online heb je geen last van de twijfelachtige AI en barst de strijd tu en winnen en asfalt happen pas echt los. De gamemodes zijn niet echt vernieuwd, maar blijven ouderwets goed. Met leaderbords, snelste tijden en het seed-systeem, waarmee je gemakkelijk tegenstanders van jouw niveau kunt vinden, zit de online modus simpelweg strak in elkaar.

Visueel is MotoGP 07 er ook niet significant op vooruit gegaan ten opzichte van het vorige deel. Wel zijn de framedrops die de 06-editie zo kenmerkten verleden tijd. Enkel in splitscreen wil de actie nog wel eens iets minder soepel worden, maar storend is het nooit. De game is dan ook best mooi, met geoliede animaties, veel detail in de motoren en over het algemeen sfeervolle omgevingen.