Wie het originele MotoGP op de Xbox kent, weet dat dit een solide racer was die het Xbox Live-gebeuren op de kaart heeft gezet. Ik herinner me nog wel de allereerste Live-potjes waar het eerste deel uit de MotoGP-serie veruit het populairst was. Het duurde dan ook niet lang of er kwam al weer een vervolger die op zijn beurt ook weer de nodige extra features voor ons in petto had. En konden we vorig jaar nog genieten van het derde deel, zo is onlangs het vierde deel, ontwikkeld voor de Xbox 360, uitgekomen. Het vierde deel voortborduurt op de features die MotoGP 3 introduceerde maar legt de lat voor het grafische gedeelte weer een lat hoger. Hoe ziet het er uit, en belangrijker, hoe speelt het nou eigenlijk?

Om maar met de deur in huis te vallen, het ziet er heel gelikt uit.  De coureurs zien er piekfijn uit, de banen komen nog meer dan ooit tevoren realistisch uit de bus en je voelt de zon haast door je motorpak heen branden. Zeker, op het eerste gezicht lijkt de nieuwe grafische schil rondom deze motorracegame dan ook als overdonderend. Toch valt het op dat, wanner je eenmaal doordeze schil heen prikt, er in wezen niet veel veranderd is bij MotoGP 06 ten opzichte van zijn voorganger. De gameplay mag nog steeds als zeer solide bestempeld worden, erg veel verschilt het allemaal niet. Meer, meer en nog eens meer content is wat de klok slaat bij deze game (maar dan wel allemaal met up-to-date licenties, wat overigens erg tof is).

Zo zijn er nu meer Extreme tracks waar je, in plaats van racen op de racestracks overal ter wereld, eens op een andere manier tekeer mag gaan met je opgevoerde fiets. Hebben de normale tracks al een hoop aandacht gekregen, de Extreme tracks zijn zoniet nóg mooier en bieden veel gameplayafwisselingen. Je zou zelfs kunnen spreken van twee games in één. Wel is het jammer dat je eerst de volledige Grand Prix moet doorlopen, wil je met de Extreme-mode aan de slag. En als je alle achievements wil bemachtigen, dan zul je nog wel even bezig zijn. Alle niveaus (Rookie, Pro, Champion en Legend) dienen allemaal uitgespeeld te worden.

Maar ja, eenmaal aan de slag valt zo’n racegame vaak toch vies tegen. Dat motorracen niet echt gemakkelijk is, wordt ook in deze game pijnlijk duidelijk gemaakt (grindhappen heeft een nieuwe dimensie voor mij gekregen kan ik je vertellen). Gelukkig zijn de uitgebreide tutorials wel weer terug te vinden, wat het allemaal toch enigszins versimpeld. Voor de races kun je kiezen uit de bestaande coureurs die ‘in het echie’ racen, maar je kunt, net als in voorgaande delen, ook een eigen racebeest (daarmee doelend op én je coureur én je motor) ontwerpen. Na het behalen van een aantal trainingsrondes zul je vervolgens je ontworpen coureur en motor kunnen customizen. Het is alleen wel jammer dat men hetzelfde bike-customize systeem heeft gebruikt als in deel twee. Je zult dus weer flink moeten gaan pielen met driehoekjes en vierkantjes.

Ook enigszins tegenvallend is het feit dat men, ondanks de kwaliteiten van de Xbox 360, nog niet alles uit de console wist te halen. Zo zijn de laadtijden opvallend aan de lange kant en hieraan heb ik me meerdere malen toch behoorlijk aan geërgerd. Een beetje laden, akkoord, daar hoor je me ook niet over klagen. Maar bij Moto GP 06 voelt het allemaal nét te lang aan en dat verpest het spelplezier naar mijn gevoel toch aanzienlijk.

Nog een puntje van kritiek wat mij opviel waren de framedrops bij de haarspeldbochten (waar ik het trouwens niet zo goed mee kon vinden, gezien de vele valpartijen van mijn kant). Vooral tijdens een fikse regenbui kakte de framerate nog wel eens naar beneden. Jammer dat zulke dingetjes er nog steeds in zitten. Ten slotte nog de kunstmatige intelligentie van de rest van de coureurs. Ze hoeven van mij niet van het niveau ‘rocket-scientist’ te zijn, maar een beetje AI is wel zo gewenst. Zit je eenmaal op de weg, dan wil het nog wel eens gebeuren dat men je eens flink van de baan rost. Zeker niet als Valentino Rossi (what's in a name huh?) dat doet!

Aan de andere kant, als je hier genoeg van hebt, bestaat er altijd nog zoiets als de online multiplayer en daar voorziet Moto GP 06 je dan ook zeker in. Hoe je het wendt of keert, met zestien man online is spannend te noemen. Zelfs de minder grote racegoden onder ons zullen hier dus ook volop plezier aan beleven.