monster hunter rise

Monster Hunter Rise pusht de Switch tot zijn limiet

De beste Monster Hunter-game tot nu toe

Geschreven door Harry Hol op

Ondanks de hoge leercurve is dit de meest toegankelijke Monster Hunter-game tot dusver, waar fans van zowel pure actie als diepe rpg-upgradesystemen voldoening uit halen. De Wirebug zorgt voor meer bewegingsvrijheid dan ooit en minder lange wachttijden tussen gevechten. Heel af en toe zie je de Switch worstelen met al het grafische geweld, maar nooit zit de techniek in de weg van een uitermate diep en bevredigende game die zowel alleen als met vrienden de moeite waard is.
9
Score
90
Score: 90
  • Pluspunten
  • Enorm veel diepgang, bloedspannende gevechten
  • Minpunten
  • Tutorial is slecht, kleine dips in framerate
Al sinds de eerste Monster Hunter voor de PSP is het spel in Japan een doorslaand succes. In het Westen wilde het maar niet vlotten, tot Monster Hunter World de franchise wereldwijd elan gaf. Monster Hunter Rise gaat verder waar World ophield.

De formule van Monster Hunter is in al die jaren niet echt veranderd. Jij bent een jager in een dorpje die er – alleen of met vrienden - op uit trekt om enorme monsters te verslaan. Deze monsters zijn meestal een soort fantasievolle versies van dinosaurussen of andere grote beesten, elk met eigen gedrag, zwakke plekken en andere eigenschappen. Als je een monster verslagen hebt, kun je hem ‘oogsten’, wat wil zeggen dat je botten en andere ingewanden eruit haalt. Dit zijn de onderdelen die je vervolgens gebruikt om je wapens en wapenrusting te verbeteren of te vernieuwen, waarmee je grotere monsters in andere gebieden kunt verslaan.

Interessant hieraan is dat betere wapens en wapenrusting er vooral voor zorgen dat je in staat bent om grotere beesten te bevechten, maar dat het geen garantie is voor een overwinning. Voor monsters van lagere rangen wel, maar de balans van het spel is zo ontworpen dat het beste wapen er hooguit voor zorgt dat je het volgende monster kán verslaan. Deze simpele lus van monsters verslaan om grotere monsters te verslaan is de motor achter een spel waar je vele honderden uren in kan doorbrengen. Vooral omdat die motor uit zoveel onderdelen bestaat die voor heel veel diepgang zorgen en uitnodigen tot experimenteren.

monster hunter rise

Verfijning

Monster Hunter-spellen zijn niet zozeer vervolgen op elkaar als nieuwe versies en verfijningen van het voorgaande spel. Dat klinkt geheel onterecht wat mager. Het is duidelijk dat de makers elke nieuwe game met heel veel liefde en oog voor detail opbouwen, waarbij ze de essentie van de reeks in stand houden en toch nieuwe manieren vinden om het spel te verbeteren of te verdiepen. Dat is zeker het geval bij Monster Hunter Rise.

Rise gaat in zekere zin verder waar Monster Hunter World ophield, maar de gameplay is flink gestroomlijnd. Dat komt mede door het toevoegen van een nieuw type ‘buddy’. Al sinds het begin van de serie word je namelijk vergezeld door een soort kattenmens, een Palico. In Monster Hunter Rise komt daar een soort hond bij, die niet alleen meehelpt met vechten, maar die je ook kunt berijden om sneller door de spelwereld te rennen. Een andere verfijning is de afwezigheid van ‘verfbollen’ om monsters te markeren. In eerdere games moest je eerst op zoek naar het monster dat je voor je missie moest doden. Wanneer je hem vond, gooide je er een verfbal op, zodat je via de kaart altijd kon zien waar dat monster zich bevond. Aangezien monsters tijdens een gevecht nogal eens op de vlucht slaan, was dat geen overbodige hulp. In Monster Hunter Rise hoef je monsters niet te markeren: ze staan al op de kaart aangegeven met een vraagtegen. Als je contact maakt, verandert het vraagteken in een specifiek icoon dat aangeeft welk monster het is. Op die manier voorkomt het spel frustrerende zoektochten naar het juiste monster.

Als je de basis van de besturing en het vechten een beetje in je vingers hebt (reken op een uur of twee aanprutsen voor alles echt duidelijk is), ontvouwt de schoonheid van het spel zich.

Het hogere speeltempo in Rise is mede dankzij de terugkeer van een naadloze, open wereld. Waar in de klassieke MH-spellen de kaart in genummerde zones was opgedeeld die met een korte laadtijd van elkaar gescheiden waren, is er sinds Monster Hunter World geen overgang tussen ‘kamers’ op de kaart. Die ‘kamers’ zijn er nog wel tot op zekere hoogte en zijn net als in het origineel genummerd, zodat je snel aan je teamgenoten kan doorgeven waar iets zich bevindt. De spelwereld oogt daarbij beeldschoon met enorm veel details. Dat betekent ook dat de Switch hier tot zijn uiterste wordt gepusht, wat af en toe in korte frameratehaperingen resulteert. Het is gelukkig zeldzaam en zit de gameplay nooit in de weg.

monster hunter rise

Draadloos

Een andere nieuwe toevoeging is de Wirebug, een insect dat altijd met je meevliegt en waar je een soort lijn naartoe kan schieten en even aan kan zwaaien. Hiermee schiet je jezelf snel de lucht in, bijvoorbeeld om een aanval te ontwijken, maar ook om op plekken te komen die je anders niet zou kunnen bereiken.

De Wirebug is verder ook te gebruiken om monsters aan te vallen en zelfs om deze te berijden. Wanneer je op een vermoeid monster bent geklommen, kun je de gigant niet alleen besturen, maar ook gebruiken om andere monsters aan te vallen. Dat levert al snel verrassende momenten op waarbij je soms zelfs van het ene naar het andere monster zipt en ze elkaar laat aanvallen. Ook bevredigend is om een monster met hoog tempo tegen een rots aan te laten rennen en daarmee enorm veel schade aan te richten. Dit zijn fantastische toevoegingen die gevechten extra veel dynamiek geven.

Het gebruik van de Wirebug voelt in het begin van het spel erg onhandig, tot je doorhebt dat je hem niet moet gebruiken als Spider-Man, maar als een soort drone die altijd in de buurt hangt en die je even omhoog tilt. Het is lastig te beschrijven in woorden, wat er ook voor zorgt dat je in het spel even moet experimenteren voordat het systeem echt klikt.

monster hunter rise

Ontoegankelijk

Dat zoeken naar de klik is in feite ook het grootste kritiekpunt op Monster Hunter Rise. Deze serie is echt een uniek beestje. Voor nieuwkomers is het in eerste instantie allemaal enorm ondoorgrondelijk, met heel veel keuzes. Zo is het bijvoorbeeld niet duidelijk dat je vrijelijk alle basisversies van wapens in het spel kunt gebruiken om zo te ontdekken welke het beste bij jou past. Elk wapen is zo uniek en zo anders, dat het hele spel er nagenoeg door verandert. Waar de Dual Blades bijvoorbeeld snel en flitsend zijn, is de Long Sword juist heel traag en kun je een eenmaal ingezette slag niet van richting veranderen. Verplaatst het monster zich nadat je begonnen bent met je zwaai, dan raak je hem dus niet. Vuurwapens zoals de gun bow hebben weer een eigen diepgang in de vorm van allerlei verschillende soorten munitie met speciale effecten.

Ook zijn er tal van systemen (nieuw en oud) die echt even de tijd vragen om te snappen. Van het verzamelen van ingrediënten om drankjes en hulpmiddelen te maken, tot allerlei in de natuur aanwezige ‘buffs’ die je tijdelijk wat extra kracht geven en basale dingen zoals uithoudingsvermogen en de scherpte van je wapens die beiden aan slijtage onderhevig zijn.

Monster Hunter Rise faalt in het uitleggen van al deze systemen. Aan het begin word je overladen met informatieschermen, soms zelfs halverwege een gevecht, waarmee er wordt getracht je allerlei nuances bij te brengen. Het is voor een nieuwkomer (en zelfs voor een veteraan) een hele toer om al die informatie tot je te nemen. Dat resulteert in de nodige frustratie en wellicht flink wat zoektochten op Google om alsnog te ontdekken hoe je nou verdorie je hond-buddie kunt bestijgen.

monster hunter rise

Euforie

De beloning voor doorzetters is echter groot. Als je de basis van de besturing en het vechten een beetje in je vingers hebt (reken op een uur of twee aanprutsen voor alles echt duidelijk is), ontvouwt de schoonheid van het spel zich. Dan wordt duidelijk dat Rise in feite een aaneenschakeling is van interessante en bloedspannende baasgevechten. Wat daarbij enorm helpt, is dat gevechten een stuk soepeler zijn te besturen dan in diens voorgangers. Dat komt ook omdat bepaalde systemen wat coulanter geworden zijn, zoals het uithoudingsvermogen. In eerdere games werd dat metertje snel opgebruikt door te ontwijken en aan te vallen, waardoor je vaak halverwege een gevecht moest afhaken om letterlijk uit te rusten voor je weer verder kon vechten. Dat is gelukkig niet meer het geval. Uithoudingsvermogen speelt nog steeds een rol, maar is niet meer de handicap die het eerst was. Wederom houdt dit de vaart erin.

Deze versoepelingen maken het spel niet makkelijker. De gevechten zijn zenuwslopende, spannende bezigheden die makkelijk een halfuur of langer in beslag kunnen nemen. Als je dan uiteindelijk alleen of met een paar online vrienden zo’n gigant ter aarde ziet storten, is de euforie enorm. Juist omdat Monster Hunter eerst en vooral om je vaardigheden en reflexen gaat, voelt een verslagen vijand ook echt als een overwinning, niet als het resultaat van een beter wapen.

Monster Hunter Rise is een geweldige game die zijn voorgangers in bijna alle punten verbetert. Ondanks de hoge leercurve aan het begin is dit toch de meest toegankelijke game in de reeks, waarmee deze survival-jaaggame voor pure actiefanaten ook de moeite van het spelen waard is.

Monster Hunter Rise verschijnt 26 maart voor Nintendo Switch.

Laatste reviews op Gamer.nl:

Mobiele versie Final Fantasy 11 geannuleerd De eerste gameplay van het controversiële Six Days in Fallujah
17

Reacties op: Monster Hunter Rise pusht de Switch tot zijn limiet

• avatar

rashura

• 23 maart 2021 16:19
    Klein spelfoutje:
    "Zo is het bijvoorbeeld niet duidelijk dat je vrijelijk alle basisversies van wapen in het spel"

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

MichelMusters

• 23 maart 2021 16:27
    @rashura Moest wapens zijn, aangepast en bedankt!

• avatar

Frezzle

• 23 maart 2021 16:31
    Leuke review. Alleen mijn inziens altijd n beetje jamer als een switch game review niet even specifiek ingaat op hoe hij in Handheld modus speelt aangezien ik de switch alleen portable gebruik :)

• avatar

Baroness

• 23 maart 2021 18:07
    @Frezzle Ga er maar van uit dat het het dan toch wat minder soepel draait. Dit soort spellen hebben vaak alle extra kracht nodig om soepel te draaien.

• avatar

alex201

• 23 maart 2021 19:56
    @Baroness Ik vond de demo in handheld super stabiel. Dus ik denk dat het redelijk hetzelfde zal zijn als in de review wordt gezegd: een aantal kleine dipjes maar niks storends.

• avatar

Baroness

• 23 maart 2021 21:46
    @alex201 nou dat zou heel mooi zijn…

• avatar

VirtualJr

• 23 maart 2021 17:45
    Kan deze versie gepauseerd worden waarbij de wereld ook echt op pauze staat, en kan je overal saven? Dat waren altijd de grote struikelblokken voor mij, dankzij de aanwezigheid van nogal afleidende kinderen.

• avatar

Snuivert

• 23 maart 2021 18:07
    @VirtualJr
    In principe doe je beide in één keer met een druk op de homeknop. Zolang je niet in een online lobby zit natuurlijk. Dan pauzeert het spel zich echt en aangezien je dit oneindig lang kan doen, 'save' je die staat van de game ook tot de volgende keer dat je het spel weer ingaat.

• avatar

Baroness

• 23 maart 2021 18:11
    Dit is zo'n typisch spel wat je in het begin helemaal in mee zuigt maar verwacht ook verschillende drempels en daar is het nou net om te doen. Lastig en complex is wel een Monster Hunter ding.
    Maar maak je progressie dan voelt het ook echt goed..

• Messtranor

• 24 maart 2021 07:20
    De eerste monster hunter was niet voor de PSP, maar voor de PS2.

En het is niet zozeer een lus van monster verslaan om groter monster te verslaan. Meer dat ieder wapen en armor set gemaakt van een speciefiek monster juist speciefiek geschikt is voor een bepaald type ander monster. Maar dan juist tegen andere monsters buiten dat type ook weer middelmatig of zelfs slecht kan zijn. Het is niet zo simpel als "nieuwer is beter"

Je moet je dus altijd voorbereiden op een hunt en het juiste wapen en de juiste armor aan hebben.

• avatar

HarryHol

• 26 maart 2021 09:40
    @Messtranor De eerste Monster Hunter kwam inderdaad op PS2 uit, maar was pas een succes toen dezelfde game op PSP verscheen. Die eerste PS2 versie is ook nooit buiten Japan verschenen. Vandaar dat ik die PS2 versie even over het hoofd had gezien.

• avatar

The_Stifmeister

• 24 maart 2021 08:24
    De gevechten zijn zenuwslopende, spannende bezigheden die makkelijk een halfuur of langer in beslag kunnen nemen
    Laat maar! Ieder zijn ding natuurlijk maar ik kan me geen game voorstellen die me minder trekt dan dit. Het klikt gewoon niet bij mij…ieder zijn kopje thee, zullen we maar zeggen.

• Messtranor

• 24 maart 2021 09:23
    @The_Stifmeister Heb je helemaal gelijk in.
    Ik vind dit dan juist weer wel tof, maar ik heb dan weer niets met 1st person shooters ala call of duty (borderlands en destiny vind ik dan weer wel tof) of met sport games.
    Ieder z'n ding.

• avatar

Alpaca

• 25 maart 2021 11:58
    Kan ik dit zien als een soort van JRPG versie van The Witcher? Ik vind de Monster Hunter spellen er altijd prachtig uitzien, maar heb het nog nooit aangedurfd om er eentje aan te schaffen.

• avatar

HarryHol

• 26 maart 2021 09:39
    @Alpaca Nee dit is een ander soort game. De wereld is niet open zoals in The Witcher. Je hebt een dorpje waar je missies krijgt (altijd: dood dit en dit monster/verzamel dat en dat) en vervolgens ga je naar een gebied om er op te jagen. Er is ook nauwelijks een verhaal. Het is echt heel puur een actiegame met upgrade mechanics.

• Messtranor

• 26 maart 2021 12:12
    @Alpaca Er is een Demo van monster hunter world voor ps4, xbone of pc, probeer t gratis een keer uit zou ik zeggen. Het is moeilijk uit te leggen zonder het te ervaren.