Monday Night Combat | Gamer.nl

Monday Night Combat | Gamer.nl

Op het eerste gezicht lijkt Monday Night Combat een simpele third-person shooter met kla en, waarin het puur en alleen gaat om het neerschieten van vijanden. Dat is echter een onjuiste eerste indruk, want het spel is met de toevoeging van tower defense-elementen een unieke en opvallend diepe game. Monday Night Combat draait vooral om de online multiplayer. Je kunt één spelmodus weliswaar ook in split-screen spelen, of zelfs in je eentje, maar alleen daarvoor moet je Monday Night Combat niet kopen.

Bij het spelen van Monday Night Combat wordt één ding duidelijk: dit is een spel dat vooral anders wil zijn. Dat blijkt alleen al uit de setting van het spel. De gevechten spelen zich allemaal af in arena’s, compleet met juichend publiek en een commentator. De cartoon-stijl van het spel sluit prima aan bij het showgevoel dat Monday Night Combat wil overbrengen. De graphics zijn kleurrijk en met uitzondering van het lelijke publiek ook vrij gedetailleerd. Monday Night Combat heeft door het combineren van kla engameplay en tower defense-elementen in de vorm van zelf te plaatsen afweergeschut een bijzonder strategisch gehalte. In Monday Night Combat staat de Moneyball centraal, een bol vol geld die de besli ende factor vormt tu en winst of verlies. Zodra er genoeg schade aan het schild van de Moneyball is aangericht, is de bol kwetsbaar. Ontploft de Moneyball, dan is de wedstrijd voorbij. Dit principe geldt voor beide speelmodi in Monday Night Combat.

Strategisch

De eerste modus, die ook offline is te spelen, is Blitz. Hierin vecht je samen met drie andere spelers tegen verschillende hordes computergestuurde tegenstanders. Je moet voorkomen dat zij bij de Moneyball in de buurt komen en deze vernietigen. Aan het begin van ieder gevecht kies je een kla e: je eerste strategische keuze. Iedere kla e heeft zijn namelijk zijn eigen sterktes en zwaktes. De Tank-kla e heeft een groot pantser en is daardoor sterker in de verdediging. De Sniper-kla e kan gericht van afstand schieten, maar gaat veel sneller dood. Niet alleen jouw keuze, maar ook de samenstelling van je team is erg belangrijk voor de overwinning. De verschillende kla en in Monday Night Combat zijn prima in balans. De Gunner is met zijn minigun wel net iets te sterk, maar er zijn geen grote oneerlijke verschillen.

Afweergeschut speelt in Monday Night Combat een grote rol. Je kunt afweergeschut alleen bouwen op de daarvoor aangewezen plekken in de arena’s. Naarmate de bots sterker worden en in grotere hoeveelheden op je afkomen zorgt het afweergeschut voor een e entiële ondersteuning in je poging de geldbal te beschermen. Er zijn vier verschillende soorten afweergeschut, die variëren in sterkte en prijs en die je ieder twee keer kunt upgraden. Geld, dat je verdient door bots te vernietigen, heb je maar beperkt. Je zult dus goed na moeten gaan welk afweergeschut je bouwt en upgradet. Deze keuze wordt nog iets moeilijker gemaakt, want je kunt het geld ook besteden aan het upgraden van de vaardigheden van de kla en. Iedere kla e heeft er vier: drie actieve en een pa ieve. Zo kan de A a in-kla e onzichtbaar worden en heeft de Support-kla e de mogelijkheid om een luchtbombardement in te roepen. Door de vaardigheden uit te bouwen, worden ze sterker of kunnen ze langer gebruikt worden, wat weer zijn voordeel kan hebben op het spel.

Cro fire

De keuzes die je met je team moet maken zorgen ervoor dat Monday Night Combat een verra end diepe game is. Wil je de verschillende hordes overleven, dan moet je je geld goed besteden en als team zorgen voor een evenwichtige verdeling van de kla en. Deze strategische elementen werken door in de tweede online modus, genaamd Cro fire, waarin je het met maximaal zes spelers tegen zes andere spelers opneemt in vier verschillende maps. Hier is het de bedoeling de Moneyball van je eigen team te beschermen en die van de tegenstander te vernietigen. Ieder team krijgt hierbij de hulp van bots, die je naar de vijandelijke Moneyball moet loodsen, omdat alleen zij het schild kunnen vernietigen. Cro fire is net als Blitz een modus die uitnodigt om keer op keer te spelen. Je krijgt steeds met andere samenstellingen en tactieken te maken.

Ondanks de strategische mogelijkheden is Monday Night Combat een supersnelle shooter. Of je nou tientallen bots achter je aan krijgt, of op de hielen wordt gezeten door een onzichtbare a a in, tijd om stil te staan is er niet. Je bent vrijwel constant aan het schieten. Tegelijkertijd verdedig je jezelf op deze manier ook. Schuilen achter objecten is er in Monday Night Combat niet bij. Maar goed ook, want daarvoor zijn de gevechten veel te grootschalig en het zou de snelheid van het spel onderuit halen. Bovendien heeft Monday Night Combat met de verschillende vaardigheden van de kla en een veel beter alternatief. De Tank kan lastige tegenstanders met zijn Dash-vaardigheid razendsnel vooruit duwen en de Gunner kan op de grond slaan en zo meerdere vijanden tegelijk schade toebrengen. Daarnaast kennen de arena’s jump pads die je met geld kunt activeren en een Annihilator die je af en toe kunt gebruiken om tientallen tegenstanders tegelijk weg te vagen.

De grootschaligheid van de gevechten merk je overigens wel aan de framerate. Tijdens grote gevechten, en die vinden regelmatig plaats, wil het spel nog wel eens haperen. Ook voelt de game qua modi en maps nogal beperkt aan, al wordt dit voor een deel tenietgedaan door de diepgang van het spel en het lage prijskaartje (1200 Microsoft-punten). Maar de gameplay in Monday Night Combat is strategisch en divers genoeg, waardoor dat je deze Xbox Live Arcade-titel zeker niet snel uit het oog verliest.