Mission Impossible: Operation Surma | Gamer.nl

Je elleboog likken, een spagaat op een spijkerbed maken en een hele aflevering van Life & Cooking kijken zonder tu endoor weg te zappen, drie schoolvoorbeelden van “Mi ion Impo ible”. Toch is dit niet hetgeen je in Mi ion Impo ible: Operation Surma op je bord krijgt. Hierin zal je namelijk vooral streng bewaakte locaties moeten infiltreren zonder daarbij het loodje te leggen. En om het alvast te verklappen: de mi ie is lang niet zo onmogelijk als de titel doet vermoeden.

Mi ion Impo ible: Operation Surma is een spel met een filmlicentie, zonder bijbehorende grote filmrelease. We nemen de rol aan van Ethan Hunt, in de films gespeeld door Tom Cruise, maar in het spel vertolkt door een duidelijk ander figuur met vooral een veel zwaardere stem. Ethan heeft zich ingeschreven voor “Geef Nooit Op!” en wou graag een dagje Sam Fisher zijn. Vandaar dat hij ongeveer dezelfde moves, outfit en gadgets tot zijn beschikking heeft als Sam Fisher, de held van Splinter Cell.

Ongeveer alles wat je in Splinter Cell al aantrof, kom je in Operation Surma wederom tegen. Zat het niet in Splinter Cell, dan wel in een andere stealthgame. Zo kan je je verstoppen in schaduwen, tegenstanders met silent kills in één keer uitschakelen, lijken oppikken en in een donker hoekje dumpen en verschillende vizieren gebruiken om bijvoorbeeld lasers waar te kunnen nemen. De bedoeling is om ongezien te werk te gaan, maar wanneer je pech hebt wil je nog wel eens een alarm activeren. Het is dan zaak binnen een minuut naar een knop te rennen om het alarm weer uit te schakelen.

Ook het leven design vertoont sterke gelijkeni en met die in Splinter Cell. Wanneer je denkt in een doodlopend steegje te zijn aanbeland dan is het altijd verstandig om even te kijken of er boven je geen regenpijpen zijn waar je aan kan gaan hangen. Het enige dat nog ontbreekt is de bekende split-jump, welke mi chien net iets te kenmerkend is voor de topper van Ubi Soft om zomaar over te nemen.

Het wapenarsenaal van Ethan is vrij uitgebreid en varieert van lawaaierige pistolen tot een stille en effectieve tranquillizer gun. Het paradepaardje van het spel is echter de multifunctionele IMF, welke onder andere gebruikt kan worden om andere personages van zenders te voorzien, waardoor ze op de radar zichtbaar zijn, en camera's uit te schakelen. Wanneer het wapentuig even uit moet rusten, kan je ook met de tegenstanders op de vuist, al is dit veelal niet de gewenste oplo ing.

Het klinkt mi chien een beetje cru om Operation Surma af te schilderen als een rasechte Splinter Cell kloon, maar de makers hebben ook niet echt de moeite genomen dit te verbergen. Gelukkig is de uitwerking van Operation Surma niet echt slecht te noemen. De besturing van je karakter is erg lekker en het spel heeft verder geen grote bugs of gebreken. Toch weet het spel, mede door het gebrek aan originaliteit en afwerking, Splinter Cell op bijna geen enkel punt te overtreffen. De filmlicentie voegt daarnaast weinig tot niets toe aan het spel en grafisch doet het ook allemaal wat ongeïnspireerd aan. Voor wie echt zin heeft in een nieuwe stealthgame en niet kan wachten op Splinter Cell: Pandora Tomorrow is Operation Surma geen slechte titel, maar de rest kan toch beter eerst de toppers in het genre uitspelen voordat hij Ethan Hunt vanonder het stof vandaan haalt.Gameplay: 7.0Graphics: 7.0Geluid: 7.0Totaal: 7.0