Missile Command (XBLA) | Gamer.nl

Help! Planeet Zardon wordt aangevallen door een oneindige stroom aan vijandelijke raketten. Aan jou de taak om het vijandelijke vuur te vernietigen. Verdedig de zes steden en overwin het kwaad in... Mi ile Command!

Goed, een diepgaand verhaal had deze Atari-kla ieker in 1980 ook al niet, maar daar speel je arcadegames dan ook niet voor. Wat je liever wil zien zijn korte potjes vermaak en daar voorziet Mi ile Command je dan ook in. Het spelletje biedt naast de retro-versie, die wel érg gedateerd eruit ziet, ook een Evolved-variant. De gameplay is hetzelfde gebleven als dik 25 jaar geleden, maar het oogt allemaal wat moderner.

Dat de gameplay dus hetzelfde is gebleven, betekent ook dat het weer behoorlijk pittig is. Het is er wel iets gemakkelijker op geworden in de Evolved-versie: de waves duren hier korter en je krijgt minder raketten op je dak. Toch is het zo dat als het tempo eenmaal opgevoerd wordt en er zoveel raketjes op je afkomen, de verleiding er al gauw is om op de knoppen te rammen en de drie verdedigingskanonnen helemaal leeg te schieten. Dit was vroeger al niet de juiste manier en ook in deze Xbox 360-versie schiet je daar bar weinig mee op.

Bijkomstig voordeel bij de nieuwe look is dat je nu wel goed kunt zien hoeveel raketten jijzelf nog overhebt. Daarentegen is de kleine 'afwijking' die je krijgt wanneer je iets afvuurt wel even wennen: bij de retro-versie was een rechte lijn en een duidelijke explosie, bij Evolved is het een soort van bliksemachtige straal die kriskras door het scherm te zien is. Even wennen aan de timing dus.

Er valt eigenlijk weinig te klagen over Mi ile Command. Het is nog precies hetzelfde spelletje als jaren geleden, het ziet er alleen wat fraaier uit. Wel tergend is de bijgeleverde soundtrack. Die wil nog wel eens afleiden. Er was immers een reden voor dat het origineel geen muziek had. En waarom hier dan van die nietszeggende, niet bijpa ende techno-deuntjes? De gameplay is verder identiek, wat het allemaal nog steeds erg repetitief maakt. Het zou alleen oneerlijk zijn om het spel dáár op af te rekenen, dus dat doen we maar niet. Wel jammer is het gebrek aan een multiplayer-optie in de Evolved-versie; kies je voor retro, dan kun je wel met z'n tweeën spelen. Tot zover de geavanceerde mogelijkheden van next-generation zullen we maar zeggen.