Minority Report | Gamer.nl

Het GameCube-spel Minority Report Everybody Runs is, zoals de titel je al doet vermoeden, gebaseerd op Steven Spielbergs science-fictionfilm Minority Report. Verder dan 'baseren op' doet de game echter niet. Het verhaal gaat namelijk een tikkie anders en de hoofdrolspeler lijkt ook totaal niet op Tom Cruise, maar hey! maken we ons daar druk om of hebben we dat al vaker gezien? Net als in de film is de hoofdrolspeler Precrime-agent John Anderton. De Precrime-politie houdt zich bezig met het voorkomen van misdaden. Ze maken hiervoor gebruik van drie paranormaal begaafde wezens, de pre-cogs (prie koks). Op een dag wordt Anderton zelf beschuldigd van het beramen van een toekomstige moord. Hij slaat op de vlucht en moet uit handen zien te blijven van zijn Precrime-collega´s.

Minority Report Everybody Runs heeft veertig levels met verschillende doelstellingen, maar wat je vooral doet is al rennend proberen uit de handen van de Precrime-agenten of hun robots te blijven. Komt het dan toch tot een gevecht dan kan Anderton snelle en krachtige aanvallen uitvoeren, blokken en tegenstanders vastgrijpen om deze als lappenpoppen door ramen en over balustrades te gooien. Op de zwarte markt kun je extra combo´s kopen met het in de levels verstopte geld. Ook kun je hier wapens, extra gezondheid en tijdelijke powerups aanschaffen.

In een aantal levels maakt Anderton gebruik van een jetpack, waarmee kleine stukjes kunnen worden gevlogen.

Minority Report is een typisch voorbeeld van een matige game gebaseerd op een goede film. Dat het verhaal niet helemaal hetzelfde is en de hoofdrolspeler niet op Tom Cruise lijkt, kunnen we nog begrijpen. Maar dat er in de game opeens heel anders wordt omgegaan met het doden van je collega-agenten, klopt totaal niet met de film.